Uusi Golf eHybrid ja uusi Golf GTE tuovat tullessaan uuden ladattavan hybriditeknologian ja joukon parannettuja ominaisuuksia kompaktiin kokoluokkaan.
Ladattava hybridi Golf eHybrid on suunniteltu maksimaaliseen mukavuuteen ja sen teho on 150 kW (204 hv).
Golf eHybrid tarjoaa ladattavien hybridien pisimmän toimintamatkan sähköllä – jopa 142 kilometriä (WLTP).
200 kW:n (272 hv) tehollaan uuden Golf GTE:n järjestelmäteho ylittää jopa uuden Golf GTI:n tason 85 kW:n tehoisen sähkömoottorin avulla. GTE:n sähköinen toimintamatka on kasvanut jopa 131 kilometriin (WLTP). Akkua voi nyt ladata kotona ja muissa vaihtovirtalatauspisteissä jopa 11 kW teholla.
Lisäksi Golf eHybrid- ja Golf GTE -mallit voidaan ladata DC-pikalatauksella jopa 50 kW:n teholla. Hybridiajotilassa nämä ladattavat hybridit vakuuttavat myös pitkillä, jopa 1000 kilometriin ulottuvilla yhdistetyillä toimintamatkoilla (WLTP).
Suomessa näiden kolmen uuden malliversion tilauskirjat ovat nyt auki. Golf eHybrid hinta alkaen 42 982 euroa. Dynaaminen Golf GTE on saatavilla 45 621 eurosta alkaen. Urheilullinen Golf GTI hinta alkaen 45 877 euroa.
Ulkopuolelta näiden kompaktien Golf-mallien erottuvia ominaisuuksia ovat mm. niiden uudistettu etuosa Led-Performance-ajovaloilla (eHybrid) tai IQ.LIGHT-led-matriisiajovaloilla (GTE, GTI), ajovalojen välissä sijaitseva valolista sekä valaistu logo edessä.
GTI-malliversio on helposti tunnistettavissa vasemmalla ja oikealla puolella sijaitsevien kromattujen pakoputkien ansiosta. Moderni ja sujuvatoiminen infotainment-järjestelmä sekä lukuisat kuljettajaa avustavat järjestelmät lisäävät mukavuutta
Enemmän tehoa ja toimintamatkaa
Golfin uudet ladattavat hybridit tarjoavat enemmän tehoa, huomattavasti pidemmän sähköisen toimintamatkan sekä pikalataustoiminnon. Volkswagenin uudelleen kehitetyn ladattavan hybridivoimalinjan teho välittyy etupyörille kuusivaihteisen DSG-automaattivaihteiston kautta, joka on erityisesti suunniteltu ladattavia hybridejä varten.
Uusi ladattava hybridivoimalinja on erittäin tehokas – teho perustuu uuteen 1,5-litraiseen turboahdettuun bensiinimoottoriin (1,5 TSI evo2), jossa on muuttuva turboahdin geometria (VTG).
Sähkömoottorin voimanlähteenä olevan korkeajänniteakun kapasiteetti on 19,7 kWh (netto). Lisäksi molemmat versiot tarjoavat erinomaista ajomukavuutta, sillä ne tuottavat sähkömoottorin ansiosta suuren vääntömomentin heti liikkeelle lähdöstä alkaen.
Kompaktin kokoluokan ikonin, urheilullisen Volkswagen GTI:n sydän on polttomoottori – ja siitä on nyt tullut entistä tehokkaampi. Sen turboahdetun moottorin uusin kehitysversio tuottaa etuakselille 370 Nm:n maksimivääntömomentin – joka on yhdistetty elektroniseen tasauspyörästön lukkoon – alkaen erittäin alhaisesta moottorin kierrosluvusta 1 600 rpm.
Tätä tehoa on nyt saatavana 4 590 rpm asti ja siten entistä laajemmalla kierroslukualueella. GTI-moottori tuottaa maksimitehonsa 195 kW (265 hv) moottorin kierroslukualueella 5 250–6 500 rpm.
Nopeasti vaihtava seitsemänvaihteinen DSG-automaattivaihteisto varmistaa, että Golf GTI:n voima siirtyy vetoakselille käytännössä ilman pidon keskeytyksiä vaihteiden vaihdon aikana.
Vaihteistoa voidaan vaihtaa myös manuaalisesti monitoimiohjauspyörän vaihteenvalitsimien avulla. GTI saavuttaa 100 km/h 5,9 sekunnissa – ensimmäistä kertaa alle kuudessa sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.
Syksyllä Suomeen
Mukavuuspainotteinen Golf eHybrid on saatavilla aina tyylikkäässä Style-varustelutasossa. Golf GTE ja GTI korostavat urheilullisuuttaan huippuluokan urheiluistuimilla, GTE-mallin legendaarisella ruutukuviolla, nahkaisella lämmitettävällä monitoimiohjauspyörällä sekä kojelaudan ja etuovipaneeleiden korkealaatuisilla verhoiluilla. eHybrid-mallin ArtVelours-mikrokuituverhoiltujen mukavuusistuinten lisäksi kuljettajan istuimessa on 14-suuntainen sähkösäätö.
Golf GTI:n sisätiloissa on GTI-tikkauskuvio. Istuimissa, keskikyynärnojassa, lattiamatoissa ja monitoimiohjauspyörässä on punaiset koristeompeleet, jotka kertovat heti, että tämä sisustus kuuluu Golf GTI:hen.
Ainutlaatuinen GTI-ominaisuus on myös Engine/Start/Stop-painike: kun ovet on avattu, tämä vilkkuu punaisena, kunnes turboahdettu moottori käynnistetään. Golf GTI:n polkimet ovat harjattua ruostumatonta terästä.
Golf eHybridissä sekä Golf GTE ja GTI -malleissa on vakiona digitaalinen mittaristo Digital Cockpit Pro 10,25 tuuman mukautettavalla värinäytöllä ja Radio Ready 2 Discover -navigointivalmiudella, jonka kosketusnäyttö on 12,9 tuumaa.
Kattava paketti kuljettajaa avustavia järjestelmiä sisältää mm. Travel Assist -järjestelmän avustettuun ajamiseen aina 210 km/h asti, hätäjarrutustoiminnon, kaistanpitojärjestelmän ja kaistanvaihtoavustimen.
Uudet Volkswagen-malliversiot saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille syksyllä 2024, jolloin myös asiakastoimitukset alkavat. Tämän hetken tuotantotilanteen mukainen toimitusaika on noin 4–5 kuukautta. Myynti on nyt alkanut.
Uusi Volkswagen Golf hinnasto ja lisävarustehinnasto: https://bit.ly/UusiVolkswagenGolfHinnastojaLisavarustehinnasto
Lue myös
Uusi VW Golf on hinnoiteltu ja ennakkomyynti alkanut
Uusin VW Golf julkaistu 50 vuotta ensiesittelystä!
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //