Uusi Opel Astra kulkee aikaisempaa vähemmällä

Kuva: CvB.

Opelin kaikkien aikojen suosituimpiin malleihin lukeutuva Opel Astra uudistuu. Vuonna 2015 julkistettu edellinen Astra-mallisto on menestynyt hyvin — se sai arvostetun Vuoden Auto Euroopassa -tittelin lisäksi 12 maakohtaista Vuoden Auto –palkintoa.

Lue myös tämä: Opelin uutuudet Frankfurtin autonäyttelyssä: Corsa, Corsa-e ja Grandland X PHEV

Uudistunut Astra on lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten mukautuva vakionopeudensäädin, etutörmäyksen varoitusjärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja kaistallapitoavustin.

Kuva: CvB.

Uusi etukamera on aiempaa pienikokoisempi ja tehokkaampi, ja se huomioi nyt ajoneuvojen lisäksi myös jalankulkijoita. Digitaalinen peruutuskamera on uudessa Astrassa tarkempi.

Sisätiloissa suurin muutos liittyy uuteen infotainment-järjestelmään: kuljettajalla on nyt 8-tuumainen digitaalinäyttö. Astraan on saatavana myös Opelin ergonomiset AGR-istuimet tuuletus- ja hierontatoiminnolla.

Kuva: CvB.

Uudistunut moottorivalikoima

Uuden Astra-malliston suurimmat uudistukset liittyvät moottorivalikoimaan. Tarjolla on jatkossa 1,2- ja 1,4 -litraiset bensiiniturbomoottorit ja 1,5-litrainen, turboahdettu dieselmoottori.

Pienikokoisemman, 1,2-litraisen bensiinimoottorin yhteydessä on kuusiportainen manuaalivaihteisto. Tehokkaamman bensiinivaihtoehdon saa manuaalivaihteiston lisäksi myös portaattomalla vaihteistolla. Dieselmoottorin voi valita manuaalivaihteisen lisäksi myös 9-portaisella automaattivaihteistolla.

Kuva: CvB.

Euroopassa vielä yleisesti käytössä olevalla NEDC-mittaustavalla laskettuna uuden Astran seitsemästä moottorista peräti viisi alittaa 100 g/km CO2-päästörajan.

Alustavien mittausten mukaan muun muassa 1,2-litraisen manuaalivaihteisen version CO2-päästöt ovat alhaisimmillaan 99 g/km (NEDC) ja 119 (WLTP) ja 1,5-litraisen dieselmoottorin pienimmillään 90 g/km (NEDC) 112 g/km (WLTP).

Myös Astran alustaa on säädetty. Se näkyy entistä täsmällisempänä ohjauksena. Iskunvaimentimet ovat uudet – samoin taka-akselin Watt Link.

Kuva: CvB.

Parhaat valot ja parasta aerodynamiikkaa

Vakiovarusteisiin kuuluvissa, erityisen energiatehokkaissa led-ajovaloissa kumpikin ajovalo käyttää vain 13 wattia. Perinteisiin halogeenivaloihin verrattuna energiasäästö on jopa 81 prosenttia, sillä ne kuluttajat noin 70 W per ajovalo.

Erityisen heijastusteknologian ansiosta led-ajovalot ovat myös aiempaa tehokkaammat. Astraan on saatavana myös Opelin IntelliLux LED Matrix -valot.

Myös aerodynamiikka on parantunut edeltäjään verrattuna merkittävästi. Muun muassa Sports Tourerissa ilmanvastusta mittaava tunnusluku on 0,26 Cd. Erinomainen aerodynamiikka on tehokas keino myös kulutuksen ja päästöjen pienentämiseen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here