Opelin kaikkien aikojen suosituimpiin malleihin lukeutuva Opel Astra uudistuu. Vuonna 2015 julkistettu edellinen Astra-mallisto on menestynyt hyvin — se sai arvostetun Vuoden Auto Euroopassa -tittelin lisäksi 12 maakohtaista Vuoden Auto –palkintoa.
Lue myös tämä: Opelin uutuudet Frankfurtin autonäyttelyssä: Corsa, Corsa-e ja Grandland X PHEV
Uudistunut Astra on lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten mukautuva vakionopeudensäädin, etutörmäyksen varoitusjärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja kaistallapitoavustin.
Uusi etukamera on aiempaa pienikokoisempi ja tehokkaampi, ja se huomioi nyt ajoneuvojen lisäksi myös jalankulkijoita. Digitaalinen peruutuskamera on uudessa Astrassa tarkempi.
Sisätiloissa suurin muutos liittyy uuteen infotainment-järjestelmään: kuljettajalla on nyt 8-tuumainen digitaalinäyttö. Astraan on saatavana myös Opelin ergonomiset AGR-istuimet tuuletus- ja hierontatoiminnolla.
Uudistunut moottorivalikoima
Uuden Astra-malliston suurimmat uudistukset liittyvät moottorivalikoimaan. Tarjolla on jatkossa 1,2- ja 1,4 -litraiset bensiiniturbomoottorit ja 1,5-litrainen, turboahdettu dieselmoottori.
Pienikokoisemman, 1,2-litraisen bensiinimoottorin yhteydessä on kuusiportainen manuaalivaihteisto. Tehokkaamman bensiinivaihtoehdon saa manuaalivaihteiston lisäksi myös portaattomalla vaihteistolla. Dieselmoottorin voi valita manuaalivaihteisen lisäksi myös 9-portaisella automaattivaihteistolla.
Euroopassa vielä yleisesti käytössä olevalla NEDC-mittaustavalla laskettuna uuden Astran seitsemästä moottorista peräti viisi alittaa 100 g/km CO2-päästörajan.
Alustavien mittausten mukaan muun muassa 1,2-litraisen manuaalivaihteisen version CO2-päästöt ovat alhaisimmillaan 99 g/km (NEDC) ja 119 (WLTP) ja 1,5-litraisen dieselmoottorin pienimmillään 90 g/km (NEDC) 112 g/km (WLTP).
Myös Astran alustaa on säädetty. Se näkyy entistä täsmällisempänä ohjauksena. Iskunvaimentimet ovat uudet – samoin taka-akselin Watt Link.
Parhaat valot ja parasta aerodynamiikkaa
Vakiovarusteisiin kuuluvissa, erityisen energiatehokkaissa led-ajovaloissa kumpikin ajovalo käyttää vain 13 wattia. Perinteisiin halogeenivaloihin verrattuna energiasäästö on jopa 81 prosenttia, sillä ne kuluttajat noin 70 W per ajovalo.
Erityisen heijastusteknologian ansiosta led-ajovalot ovat myös aiempaa tehokkaammat. Astraan on saatavana myös Opelin IntelliLux LED Matrix -valot.
Myös aerodynamiikka on parantunut edeltäjään verrattuna merkittävästi. Muun muassa Sports Tourerissa ilmanvastusta mittaava tunnusluku on 0,26 Cd. Erinomainen aerodynamiikka on tehokas keino myös kulutuksen ja päästöjen pienentämiseen.