Uusi Nissan Qashqai julkistettiin tänään — katso tästä ensimmäiset kuvat

Nissan Qashqain kolmas sukupolvi julkistettiin tänään virallisesti. Qashqaita on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta siitä lähtien, kun se esiteltiin vuonna 2007.

Kuten edeltäjänsäkin, täysin uusi Qashqai on lontoolaisen Nissan Design Europe -tiimin suunnittelema ja sen teknisestä kehitystyöstä vastaa Nissan Technical Centre Europe Bedfordshiren Cranfieldissä.

Qashqai on uudistunut kokonaan. Kuva: CvB.

CMF-C-alusta

Uusi CMF-C-alusta edustaa huippumodernia rakennetta ja teknologiaa. Insinöörit ovat pyrkineet säilyttämään Qashqain tutut mittasuhteet, vaikka uusi malli onkin tilavampi.
Täysin uuden Qashqai-mallin rakenteissa on käytetty 50 % enemmän ultralujuusterästä. Näin korista on saatu tällä hetkellä markkinoilla olevaa mallia kevyempi, mutta 40 % jäykempi.

Takapää on saanut aivan uuden ilmeen. Kuva: CvB.

Auton painoa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukku on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg. Etu- ja takaovet, etulokasuojat ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista. Tämä vähentää painoa yhteensä 21 kg.

Tämä uudistus vaikuttaa myös turvallisuuteen. Uusi rakenne nimittäin sitoo Nissanin tiedotteen mukaan energiaa onnettomuustilanteessa entistä tehokkaammin.

Takaosaa hallitsee lasin päällä oleva iso tuuliohjain. Kuva: CvB.

 

Uudistettu jousitus ja ohjaus

Uusi alusta parantaa ohjauksen herkkyyttä ja jämäkkyyttä. Autossa on MacPherson-joustintuet edessä sekä 4-veto malleissa sekä 20 tuuman vanteilla varustettujen mallien yhteydessä takana multi-link monivarsituenta.

Muissa malleissa on takana yhdystukiakseli joka Nissanin mukaan suodattaa iskuja ja vähentää rengasmelua, jotta ajaminen olisi miellyttävää ja hiljaista kaikilla tienpinnoilla.

Kuljettajalla on aivan uudet oltavat. Kuva: CvB.

Tehokuutta innovaatioilla

Täysin uusi Qashqai on osa Nissanin laajempaa pyrkimystä sähköistettyjenvoimalinjojen käytön lisäämiseen.

Asiakkaille on tarjolla kaksi mahdollista voimalinjavaihtoehtoa: joustava ja tehokas 1,3-litraisen bensiinimoottori varustettuna kevythybridijärjestelmällä sekä Nissanin innovatiivinen e-Power-järjestelmä, joka tarjoaa Qashqai-malliin välittömän ja lineaarisen sähköautoista tutun kiihtyvyyden ilman huolta toimintamatkasta.

Kojelautaa hallitsee iso näyttö. Kuva: CvB.

e-Power-järjestelmä

Nissanin e‑Power-järjestelmä tuodaan ensi kertaa Eurooppaan. Se tarjoaa sähköautomaisen ajokokemuksen.

Järjestelmään kuuluu Leafistä tuttu sähkömoottori sekä voimansiirto, joka on integroitu bensiinimoottorin.

Tavallisissa hybridijärjestelmissä pyöriä pyöritetään sähkömoottorilla ja bensiinimoottorilla.

e-Power-järjestelmässä bensiinimoottoria ei ole kytketty vetäviin pyöriin. Se ainoastaan lataa akkua. Lisäksi moottori toimii auton tehonlähteenä pelkän akun sijaan, toisin kuin täys-sähköautoissa.

Kuva: CvB.

Tärkein ero tavallisiin hybridimalleihin verrattuna on se, että sähkömoottori on samankokoinen kuin täys-sähköautoissa. Tämän ansiosta kiihtyvyys on välitön ja herkkä, mistä sähköautojen käyttäjät kovasti pitävät.

Polttomottori lataa akustoa, mutta se voi välittää sähköä myös suoraan moottorille tehon lisäämiseksi.

Moottori toimii optimaalisella kierroslukualueella, mikä mahdollistaa erinomaisen polttoainetaloudellisuuden. Lisäksi se on säädetty mahdollisimman hiljaiseksi ja tuottamaan luonnollisen ja hyvän tuntuman kiihdytettäessä.

Takamatkustajille on tullut hieman lisää jalkatilaa. Kuva: CvB.

Päivitetty kuljettajaa avustava ProPilot-järjestelmä

Täysin uudessa Qashqaissa tulee olemaan seuraavan sukupolven ProPILOT-järjestelmä, joka avustaa kuljettajaa entistäkin monipuolisemmin erilaisissa tilanteissa.

Järjestelmää kutsutaan nimellä ”ProPilot with Navi-link” (ProPilot Navi-link toiminnolla) ja se on suunniteltu vähentämään kuljettajan väsymystä ja stressiä. Sen käyttö on erittäin intuitiivista.

Pieni sähköinen vaihdevalitsin ja ajotilavalitsin. Kuva: CvB.

Täysin uuden Nissan Qashqain päivitetty järjestelmä osaa nyt sopeuttaa ajonopeuden ulkoisten olosuhteiden mukaan: kun auto siirtyy maantiellä alemman nopeusrajoituksen alueelle, järjestelmä osaa lukea liikennemerkkejä ja huomioida navigointijärjestelmän nopeusrajoitustietoja sekä esimerkiksi tieto liittymistä ja tiukoista mutkista hidastaakseen Qashqain ajonopeuden sopivaksi, jolloin kuljettajan ei tarvitse säätää vakionopeussäätimen nopeutta manuaalisesti.

Lisäksi Navi-linkillä varustettu ProPilot voi nyt olla tiedonsiirtoyhteydessä Qashqain kuolleen kulman tutka-antureiden kanssa ja auttaa ohjausliikkeiden korjaamisessa, mikäli kaistaa ollaan vaihtamassa toisen ajoneuvon ollessa kuolleessa kulmassa.

Tavaratilassa on moniosainen välipohja. Kuva: CvB.

Älykkäät LED-ajovalot

Nissanin insinöörit ovat suunnitelleet uutta Qashqai-mallia varten kehittyneen ajovalojärjestelmän, joka sopeuttaa valokeilan muodon tieolosuhteiden ja muiden tielläliikkujien mukaan.

Valokeila on jaettu 12 erilliseen osaan, jotka poistuvat valikoidusti käytöstä, kun havaitaan vastaan tuleva auto. Tämän innovaation ansiosta voidaan käyttää kirkkaampaa, pidemmälle ulottuvaa ja leveämpää valokeilaa, mutta sen muotoa voidaan muuttaa tehokkaasti, jotta vastaan tulevat tielläliikkujat eivät häikäisty.

Katso myös nämä

Nyt on julkistettu tarkemmat tiedot uuden Nissan Qashqain voimalinjoista

Ensimmäiset tiedot uudesta tulevasta Nissan Qashqaista

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

Kuva: CvB.

Kuva: CvB.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!