Nissan Qashqai uudistui sekä ulkoa että sisältä

Asiat muuttuvat nopeasti ja kilpailu on kovaa crossover-segmentissä, jonka uranuurtaja Nissan oli jo alkuperäisellä Qashqai-mallillaan. Qashqain lanseerauksen jälkeen mallia on tähän mennessä myyty Euroopassa yli 350 000 kappaletta.

Mallia on nyt päivitetty niin ulkonäön kuin teknisten ominaisuuksienkin suhteen.

Sekä auton muotoiluun, tietoviihdejärjestelmään että yhteyspalveluihin on tehty isoja uudistuksia.

Qashqain etuosa on uudistettu kokonaan. Etusäleikkö on saanut inspiraationsa vanhojen japanilaisten haarniskojen kuvioinnista. Säleikössä on kymmeniä mustia korkeakiiltoisia pilkun muotoisia kolmiulotteisia elementtejä, jotka näyttävät kelluvan konepellin reunan ja rekisterikilven välissä.

Valoissa on mukautuva kaukovaloyksikkö, jota täydentää pienempi valokeilan laajemmalle alueelle jakava yksikkö. Se parantaa näkyvyyttä pimeässä ja sumussa. Päälinssien alapuolella olevat päiväajovalot koostuvat viidestä pienestä linssistä, jotka ovat saman muotoiset kuin etusäleikön ”pilkut”. Päiväajovalon ylempi valoelementti toimii suuntavilkkuna, kun vilkut aktivoidaan. Lisäksi käytössä on ensimmäistä kertaa dynaamiset suuntavilkut (varustetasosta riippuen).

Auton takavaloyksikön sisällä olevien valojen kokoonpanoa on muutettu. Punaiset valoelementit koostuvat nyt neljästä erillisestä osasta, jotka muistuttavat muodoltaan etusäleikön ”pilkkuja”. Ne näyttävät kelluvan linssikotelossa ja ovat nyt väriltään ”super red” -punaisia.

Kuva: Nissan.

Puskuri on muotoiltu uudelleen ja se on saatavilla joko kiiltävän mustana korkeampien varustetason malleissa tai korin värisenä uudessa N-Design-varustetasossa.

Sivulta katsottuna päivitetyn Qashquai-malliston korkeampien varustelutasojen malleissa on uusi kiiltävän musta viimeistely helmoissa ja pyöräkoteloiden alapuolella.

Uudet 18 tuuman ”timanttileikatut” kevytmetallivanteet ovat nyt vakiovarusteena keskitason Qashqai-malleissa. Korkeamman varustelutason malleissa on uudet 19 tuuman kevytmetallivanteet tai uudet 20 tuuman ”timanttileikatut” kevytmetallivanteet. Tämä upea vannevalikoima on segmentin laajimpia ja lisää uuden ulottuvuuden Qashqain päivitettyyn visuaaliseen ilmeeseen.

Uusi N-Design-varustetaso

N-Design-varustetaso on uusi lisä Qashqai-mallistoon. Tämä varustetaso on suunnattu niille Qashqai-asiakkaille, jotka haluavat autonsa ulkonäöstä erityisen säväyttävän. N-Design-varustetason autoissa ovien alapuolella oleva korin osa ja pyöräkotelot ovat korin väriset. Lisäksi täysin uudet 20-tuumaiset kevytmetallivanteet antavat autolle jykevän ilmeen.

Ylempien varustetasojen malleissa on käytetty Alcantara-materiaalia kojelaudassa, ovien verhoilussa ja ovien käsinojissa, keskikonsolin kannessa ja jopa polvipehmusteissa. Nämä yksityiskohdat tuovat oman lisänsä sisätilojen tunnelmaan.

Kuva: Nissan.

Kaikissa Qashqai-mallin kolmessa ylemmässä varustelutasossa on päivitetyt istuinverhoilut, jotka antavat vahvan premium-vaikutelman. Huomiota herättävin yksityiskohta on ylimmän Qashqai-varustelutason musta osittain tikattu premium-nahkaverhoilu. Toisiksi ylimmässä varustelutasossa istuimissa on käytetty tikattua keinonahkaa.

N-Design-varustetason autoissa istuimet ovat mustaa nahkaa tikkauksin ja Alcantara-yksityiskohdin. Niskatuessa on kohokuvioitu Qashqai-logo.

N-Connecta- ja N-Design-varustetasoista lähtien auton matkustamoon tuo oman hienostuneen lisänsä myös tunnelmavalaistus. Huomaamattomaan paikkaan sijoitetut punaiset, vihreät ja siniset led-valot antavat kuljettajan (tai matkustajan) muokata sisävalaistusta oman mielialansa mukaiseksi. Kahden ylemmän varustelutason autoissa on led-valot myös takana, jotta takapenkillä olevat voivat myös säätää valaistusta.

Matkustamon valaistusta voi ohjata tietoviihdejärjestelmän keskusnäytöltä.

Kamerajärjestelmä uudistunut merkittävästi

Autojen kehitys kulkee nykyään pitkälti käsi kädessä digitaalisen teknologian ja tietotekniikan edistymisen kanssa. Tällä osa-alueella uudistunut Qashqai on ottanut edistyneen tekniikan käyttöön, jotta päivittäinen ajokokemus olisi entistäkin intuitiivisempi ja luotettavampi.

Erästä Qashqai-mallin käytetyimmistä toiminnoista on uudistettu merkittävästi. Around View Monitor [AVM] -kamerajärjestelmä on Nissanin jo vuonna 2007 kehittämä ratkaisu.

Kun peruutusvaihde valitaan, ulkokameroiden näkymät yhdistetään, jolloin autosta saadaan lintuperspektiivinäkymä. Tämä helpottaa pysäköimistä huomattavasti. Päivitetty AVM-järjestelmä käyttää neljää kameraa, joilla saadaan aikaan erittäin selkeä näkymä kaikissa valaistusolosuhteissa.

Kuva: Nissan.

Päivitetyssä AVM-järjestelmässä on nyt 3D-toiminto, jonka avulla kuljettaja voi nähdä auton ylänäkymän lisäksi jostakin kahdeksasta ulkoisesta kameran näkökulmasta. Autoa voidaan katsoa edestä, takaa, sivuilta tai kulmittain, jolloin mahdolliset esteet on helppo havaita. Järjestelmä toimii yhdessä Nissanin liikkuvien kohteiden tunnistusjärjestelmän kanssa, joka antaa äänimerkin havaitessaan liikkuvan kohteen Qashqain lähellä.

Lisäksi ”näkymättömän konepellin näkymäksi” kutsutun ominaisuuden ansiosta kuljettaja näkee etupyörien asennon ikään kuin katsoisi niitä suoraan takaa. Tämä helpottaa ahtaissa tiloissa siirtymistä esimerkiksi monikerroksisissa parkkihalleissa, joissa betoniset reunakorokkeet saattavat vaurioittaa auton vanteita.

Tämän näkymän luomiseen käytetään koneoppimista, joka luo kuvan etukameran näkymän perusteella. Tämän kuvan päälle lisätään etupyörät perspektiivivaikutelman lisäämiseksi.

Toinen uusi AVM-toiminto on ”Pysäköintipaikan sijaintimuisti”, jonka ansiosta Qashqai-kuljettaja voi tallentaa usein käytetyt pysäköintipaikat auton muistiin, jolloin se tunnistaa nämä paikat automaattisesti GPS-paikannusta käyttäen. Näin auto muistaa paikan tarkan sijainnin, jolloin pysäköinti onnistuu aina täydellisesti. Tämä on erityisen kätevää, jos tilaa on vähän.

Ohjauspyörän takana olevaan kuljettajan tietonäyttöön on tehty joitakin ulkonäköä koskevia muutoksia. Näytön mittaristot muuttuvat punaisiksi Sport-tilassa, vihreiksi Eco-tilassa ja vaalean harmaiksi vakiotilassa (sekä ”normaalissa” että ”edistyneessä” näkymässä).

Nyt käytössä on myös ”minimaalinen” tila, joka vähentää kuljettajalle aiheutuvia häiriötekijöitä näyttämällä vain valitun vaihteen, ajotilan ja nopeuden. e-Power-voimalinjalla varustetuissa Qashqai-malleissa energiavirtauksen näyttö on käytettävissä ”normaalin” näkymän tilassa.

Päivitetyt kuljettajaa avustavat järjestelmät

Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on päivitetty huomattavasti, jotta ne tukisivat kuljettajan valppautta ja tilanteiden edellyttämiä toimenpiteitä. Näin autolla voi ajaa rauhallisin mielin.

Ensinnäkin automaattisen hätäjarrutustoiminnon toiminta on kalibroitu uudelleen, jotta mahdolliset törmäysriskit tunnistettaisiin entistä tarkemmin ja niihin reagoitaisiin nopeammin. Tämä koskee hätäjarrutusta, jalankulkijoiden tunnistusta, pyöräilijöiden tunnistusta ja älykkäitä hätäjarrutustoimintoja.

Kuva: Nissan.

Kun hätäjarrutus suoritetaan, hätäjarrutussignaali aktivoituu. Tämä laukaisee takajarruvalojen vilkkumisen takana olevien ajoneuvojen varoittamiseksi. Toiminto aktivoituu, kun tehdään äkillinen jarrutus ajonopeuden ollessa yli 60 km/h.

Hätätilanteiden kaistallapitojärjestelmä aktivoituu nyt automaattisesti, kun Qashqai käynnistetään. Se käynnistää sekä kaistavahdin että kaistanvaihdon estojärjestelmän, kun ajonopeus on yli 60 km/h. Varoitus annetaan ohjauspyörän tärinänä, kun järjestelmä havaitsee auton olevan liian lähellä joko kaistan keskiviivaa tai tien reunaa.

Yksi päivitetyn Qashqai-mallin uutuuksista on nopea ja helppokäyttöinen kuljettajaa avustavien järjestelmien mukauttamistila, jonka avulla kuljettaja voi nopeasti ja tarkasti räätälöidä tason, jolla kuljettajaa avustavat teknologiat puuttuvat ajotilanteisiin. Tämä voidaan tehdä kahdessa vaiheessa käyttäen ohjauspyörän vasemman puolan valikkopainiketta ja ”Ok”-painiketta.

Sisäänrakennettu Google

Päivitetty Qashqai on Nissanin ensimmäinen auto, jossa on sisäänrakennetut Google-toiminnot. Niiden ansiosta autosta tulee lähes saumaton osa asiakkaan digitaalista toimintaympäristöä.

Qashqai-mallissa on Google Maps vakiovarusteena, ja kun kuljettaja on kirjautunut sisään omalle Google-tililleen, hänellä on sitä kautta pääsy suosikkikohteisiinsa ja kiinnostaviin paikkoihinsa (POI). Tämä vähentää riippuvuutta matkapuhelimesta ja matkapuhelinverkosta. Over the air -päivitykset varmistavat, että karttatiedot ovat aina ajan tasalla.

Google Assistantin avulla kuljettajat voivat käyttää äänikomentoja ajon aikana. Kuljettaja voi esimerkiksi sanoa ”Hey Google” hallitakseen auton ilmanvaihtojärjestelmää, istuinlämmitystä ja tuulilasin lämmitystä tai navigoidakseen seuraavaan kohteeseensa. Lisäksi kuljettaja voi soittaa puheluita ja kuunnella ääniohjeita irrottamatta katsettaan tiestä.

Kuljettajalla on myös pääsy suureen määrään sovelluksia, jotka ovat käytettävissä tai ladattavissa Google Playn kautta. Hänen on helppo kuunnella mielimusiikkiaan, podcasteja, äänikirjoja tai muuta sisältöä suoraan auton järjestelmää käyttäen.

Nissanin yhteyspalvelut tarjoavat mielenrauhaa myös siltä osin, että ne tarkkailevat autoa kuljettajan puolesta. Järjestelmä voi muistuttaa asiakasta, jos hän ovat unohtanut lukita auton tai sulkea ikkunat. Asiakas voi sulkea ikkunat ja lukita auton älypuhelimen sovellusta käyttäen. Järjestelmä myös varoittaa, mikäli autoa on peukaloitu tai sitä on hinattu. Mikäli epäillään varkautta, auto voidaan tehdä liikkumattomaksi ja asiasta voidaan ilmoittaa viranomaisille.

e-Power-voimalinja

Koko crossover-segmentin kehittämisen ja alkuperäisen Qashqai-mallin pioneerihengessä on suunniteltu myös ainutlaatuinen sähköistetty e-Power-voimalinja, joka osoittautui erittäin suosituksi jo lanseerausvuonna 2022.

Tekniikan suhteen yksinkertaisin ratkaisu on usein paras. e-Power on tästä hyvä esimerkki. Bensiinimoottori tuottaa tarvittavan sähkön ja sähkömoottorit pyörittävät renkaita.

Tämän tuloksena on ajokokemus, jossa yhdistyvät reagointi ja tehokkuus ajonautinnosta tinkimättä. e-Power-voimalinjan ansiosta asiakkaiden ei enää tarvitse tyytyä hybridissäkään keskinkertaiseen ajokokemukseen.

Suoravetoinen sähkömoottori tuottaa välittömän ja korkean väännön sekä lineaarisen vasteen. Se tarjoaa sähköisen ajokokemuksen ilman, että lataamista tarvitsee miettiä. Tämä voi olla eräänlainen välivaihe asiakkaille, jotka eivät muuten ole vielä valmiit siirtymään täyssähköautoihin.

Muuttuvalla puristussuhteella varustetun turboahdetun kolmesylinterisen polttomoottorin ainoana tehtävänä on tuottaa sähköä, joka välitetään joko 140 kW:n sähkömoottorille tai 1,8 kWh:n akulle (tai ajotilanteen mukaan molemmille). Polttomoottori toimii hiljaisesti taustalla tuottaen tarvittavan energian akulle ja sähkömoottorille. Se on ohjelmoitu tuottamaan sähköä suhteessa ajonopeuteen, jotta taustaääni ja auton ajonopeus vastaisivat toisiaan koko ajan.

Kuten sähköautossa, e-Power-järjestelmä voi ottaa talteen energiaa jarrutusten tai vapaalla ajon aikana. Kuljettaja voi myös valita vaihteenvalitsimella B-tilan, jolloin jarrutusenergian talteenotto toimii korkeammalla tasolla. Lisäksi Nissanin e-Pedal Step -toiminnon avulla kuljettaja voi ajaa pelkästään kaasupoljinta käyttäen, jolloin voimakkaampi jarrutus saadaan aikaan kaasupolkimen vapauttamisella.

Vuoden 2022 syyskuussa tehdyn Qashqai- ja X-Trail-mallien lanseerauksen jälkeen Nissan on myynyt yli 100 000 e-Power-voimalinjalla varustettua autoa Euroopassa.

Valmistus Britanniassa

Päivitetty Qashqai on nyt tuotannossa Nissanin Sunderlandin tuotantolaitoksella, jossa yli 1,3 miljoonaa autoa on valmistettu sen jälkeen, kun alkuperäinen versio lanseerattiin vuonna 2007.

Qashqai on nyt automalli, jota Sunderlandin tuotantolaitoksella on valmistettu eniten. Viime kesänä laitokselta valmistui yhdestoista miljoonas auto sen jälkeen, kun mallin autojen valmistus aloitettiin Sunderlandissa vuonna 1986.

Yhdistetty polttoaineenkulutus WLTP

  • Qashqai-kevythybridi 6,2–7,1 l/100 km*
  • Qashqai e-Power 5,1–5,3 l/100 km*

Yhdistetyt päästöt WLTP

  • Qashqai-kevythybridi 141–160 g/km*
  • Qashqai e-Power 117–120 g/km*

* Riippuen varustelutasosta.

Lue myös

Nyt on tiedossa, mikä on Suomen tavallisin auto!

Tältä Nissanin tulevaisuus näyttää

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

1 KOMMENTTI

  1. ”…kuljettajaa avustavien järjestelmien mukauttamistila, jonka avulla kuljettaja voi nopeasti ja tarkasti räätälöidä tason, jolla kuljettajaa avustavat teknologiat puuttuvat ajotilanteisiin.”

    Tarkoittaako tämä sanahelinä(maahantuojan esitteestä) sitä, että kuljettaja voi oikeasti ”räätälöidä” pois kaikki Brysselin määräämät ajopakottimet ? Ja kaikki yhdestä nappulasta – toki joka kerta ajoon lähtiessä sama aina uudelleen.

    Sata vetoa, ettei ainakaan näitä kolmea kamalinta saa pois päältä: ylinopeuspiippari, pakkohätäjarrutus lumessa ja heinikossa sekä pakkopysäytys peruutettaessa ovi raollaan.

    Suurin este ihmisille polttiksen vaihtamiselle sähkikseen ei suinkaan ole rajoitettu range, latausahdistus tai latausappien vaivalloisuus. Sen sijaan se on epäily siitä, pärjääkö noiden loputtomien ”ajoavustimien” kanssa ja voiko edes häiritsevimmät niistä ”räätälöidä” eli suomeksi sammuttaa.

    Oma auto on 13-v enkä näe ensimmäistäkään syytä vaihtaa uuteen. Uudempaan käytettyyn kenties – mutta siinäkin arvostan eniten niitä ominaisuuksia ja ajopakottimia, joita siinä EI vielä ole.
    Valitettavasti startstop ehti jo 2011-malliin, mutta muuten sen ”ajokokemus” on täydellinen:
    Mikään ei piipitä, mikään ei kisko rattia kaistaa vaihtaessa ja ABS sekä ajonvakautin toimivat kuten nykyautoissa – mutta ilman sitä pakollista turvateatteri-muistutusta eli ikävää EU-rääkäisyä, jonka avulla jotkut autot muistuttavat kuskiaan siitä, mikä on hänen paikkansa tässä ajoavustinkokemusten dystopiassa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän