Ensimmäiset tiedot uudesta tulevasta Nissan Qashqaista

Kompaktien crossover-SUV-mallien kolmannen sukupolven Nissan Qashqai on nyt viimeistelyvaiheessa, ja tulee myyntiin vuonna 2021.

Qashqai tuli markkinoille 2007. Siitä lähtien malli on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta. Pelkästään tämänhetkistä mallia, joka tuli myyntiin Euroopassa vuonna 2014, on myyty yli miljoona kappaletta.

Nyt kyseessä on täysin uusi auto, jossa on uusi Alliance CMF-C -alusta. Uusi malli on hieman aikaisempaa suurempi.

Kuten edeltäjänsäkin, uusi Qashqai on lontoolaisen Nissan Design Europe -tiimin suunnittelema ja sen teknisestä kehitystyöstä vastaa Nissan Technical Centre Europe Bedfordshiren Cranfieldissä.

CMF-C-alusta

Uusi CMF-C-alusta edustaa modernia rakennetta ja teknologiaa. Insinöörit ovat pyrkineet säilyttämään Qashqain tutut mittasuhteet, vaikka uusi malli onkin tilavampi.

Uuden Qashqai-mallin rakenteissa on käytetty 50 % enemmän ultralujuusterästä. Näin korista on saatu tällä hetkellä markkinoilla olevaa mallia kevyempi, mutta 40 % jäykempi.

Auton painoa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukun ovi on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg.

Etu- ja takaovet, etupyöräkotelot ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista. Tämä vähentää painoa yhteensä 21 kg. Tämä uudistus vaikuttaa myös turvallisuuteen. Uusi rakenne nimittäin sitoo Nissanin mukaan energiaa onnettomuustilanteessa entistä tehokkaammin.

Uudistettu jousitus ja ohjaus

Autossa on MacPherson-joustintuet edessä sekä neliveto malleissa sekä 20 tuuman vanteilla varustettujen mallien yhteydessä takana multi-link monivarsituenta.

Muissa malleissa on takana yhdystukiakseli joka suodattaa iskuja ja vähentää Nissanin mukaan rengasmelua.

Uusi Qashqai on osa Nissanin laajempaa pyrkimystä sähköisen voimalinjojen käytön lisäämiseen.

Asiakkaille on tarjolla kaksi mahdollista voimansiirtoratkaisua: 1,3-litrainen bensiinimoottori ja kevythybriditeknologia sekä Nissanin e-Power-sähkömoottorilla toimiva järjestelmä, joka tarjoaa Qashqai-malliin välittömän ja lineaarisen sähköautoista tutun kiihtyvyyden ilman huolta toimintamatkasta.

1,3-litrainen bensiinimoottori on saatavilla kahtena versiona. [Tämän voimansiirron täydelliset tekniset tiedot julkistetaan lähempänä lanseerauspäivää.]

1,3-litrainen bensiinimoottori on päivitetty kevythybridijärjestelmällä. 12 voltin järjestelmään kuuluu erillinen litiumakku, joka on asennettu lattian alle, sekä hihnavetoinen generaattori jarrutusenergian talteenottoa varten. Näin moottorijärjestelmät voivat toimia talteen otetulla energialla, jolloin Stop/Start-toiminnon kestoa voidaan pidentää. Tämä alentaa moottorin CO2-päästöjä. Lisäksi se mahdollistaa vapaalla rullaamisen sekä väännön tukemisen kiihdytyksissä.

Kuva: Nissan.

Hybridin akkua ladataan polttomoottorilla

Nissanin e‑Power-järjestelmä tuodaan ensi kertaa Eurooppaan. e-Power-järjestelmään kuuluu tehokas akku ja voimansiirto, joka on integroitu bensiinimoottorin, virtageneraattorin, vaihtosuuntaajan, akun ja sähkömoottorin kanssa.

Tavallisissa hybridijärjestelmissä pyöriä pyöritetään sähkömoottorilla ja bensiinimoottorilla. e-Power-järjestelmässä bensiinimoottoria ei ole kytketty pyöriin. Se ainoastaan lataa akkua.

Lisäksi moottori toimii auton tehonlähteenä pelkän akun sijaan, toisin kuin täysin sähköisesti toimivissa autoissa. [e-Power-järjestelmän täydelliset tekniset tiedot julkistetaan lähempänä lanseerauspäivää.]

Tärkein ero tavallisiin hybridimalleihin verrattuna on se, että sähkömoottori on samankokoinen kuin täys-sähköautoissa.

Polttomottorikäyttöinen generaattori ylläpitää akkulatausta, mutta se voi välittää sähköä myös suoraan moottorille tehon lisäämiseksi.

Moottori toimii optimaalisella kierroslukualueella, mikä mahdollistaa hyvän polttoainetaloudellisuuden. Lisäksi se on säädetty mahdollisimman hiljaiseksi ja tuottamaan luonnollisen ja hyvän tuntuman kiihdytettäessä.

Päivitetty kuljettajaa avustava ProPilot-järjestelmä

Uudessa Qashqaissa tulee olemaan seuraavan sukupolven ProPilot-järjestelmä, joka avustaa kuljettajaa entistäkin monipuolisemmin erilaisissa tilanteissa. Järjestelmää kutsutaan nimellä ”ProPilot with Navi-link” (Navi-linkillä varustettu ProPilot) ja se on suunniteltu vähentämään kuljettajan väsymystä ja stressiä.

Täysin uuden Nissan Qashqain päivitetty järjestelmä osaa nyt sopeuttaa ajonopeuden ulkoisten olosuhteiden mukaan: kun auto siirtyy maantiellä alemman nopeusrajoituksen alueelle, järjestelmä osaa lukea liikennemerkkejä ja huomioida navigointijärjestelmän nopeusrajoitustietoja hidastaakseen Qashqain ajonopeuden sopivaksi, jolloin kuljettajan ei tarvitse säätää vakionopeussäätimen nopeutta manuaalisesti.

Lisäksi Navi-linkillä varustettu ProPilot voi nyt olla tiedonsiirtoyhteydessä Qashqain kuolleen kulman tutka-antureiden kanssa ja auttaa ohjausliikkeiden korjaamisessa, mikäli kaistaa ollaan vaihtamassa toisen ajoneuvon ollessa kuolleessa kulmassa.

Älykkäät led-ajovalot

Nissanin insinöörit ovat suunnitelleet uutta Qashqai-mallia varten kehittyneen ajovalojärjestelmän, joka sopeuttaa valokeilan muodon tieolosuhteiden ja muiden tielläliikkujien mukaan.

Valokeila on jaettu 12 erilliseen osaan, jotka poistuvat valikoidusti käytöstä, kun havaitaan vastaan tuleva auto.

Tämän innovaation ansiosta voidaan käyttää kirkkaampaa, pidemmälle ulottuvaa ja leveämpää valokeilaa, mutta sen muotoa voidaan muuttaa tehokkaasti, jotta vastaan tulevat tielläliikkujat eivät häikäisty.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here