Lähes kymmenen vuotta maailmanlaajuisen ensiesittelynsä jälkeen Nissan tuo markkinoille päivitetyn version e-Power-teknologiastaan.
Euroopassa neljä vuotta sitten esitelty e-Power kehitettiin tarjoamaan sähköinen ajokokemus ilman lataustarvetta – yhdistäen sähköauton sulavan kiihtyvyyden ja välittömän väännön perinteisen polttomoottorin tuttuun käytännöllisyyteen. Tämä uuden sukupolven e-Power -järjestelmä on suunniteltu parantamaan polttoainetaloutta, vähentämään päästöjä ja nostamaan ajomukavuutta entisestään, todetaan Nissanin tiedotteessa.
Sähköauton hienostuneisuus
e-Powerin ytimessä on toimintaperiaate, joka tuo todellista hyötyä asiakkaalle: bensiinimoottoria käytetään ainoastaan sähkön tuottamiseen, joka syötetään suoraan sähkömoottorille pyörittämään pyöriä tai tarvittaessa lataamaan akkua.

Toisin kuin perinteisissä hybrideissä, e-Powerissa ei ole monimutkaista vaihteistoa tai mekaanista kytkentää bensiinimoottorin ja sähkömoottorin välillä – vaste on välitön ja ajotuntuma aina sulava, kuten sähköautossa. Regeneratiivinen jarrutus muuntaa liike-energian sähköksi ja palauttaa sen akkuun.
Uusi e-Power vie tämän konseptin uudelle tasolle, tarjoten luokkansa parhaan yhdistelmän suorituskykyä, sähköauton ajotuntumaa ja todellista polttoainetaloutta – perinteisen polttomoottoriauton toimintamatkalla.
Uusi e-Power tuo merkittäviä parannuksia kaikilla osa-alueilla:
- Polttoaineenkulutus: 4,5 l/100 km (WLTP)
- CO₂-päästöt: laskeneet 116 g/km → 102 g/km (−12 %)
- Sisämelu: jopa 5,6 dB hiljaisempi kuin edeltäjä – sähköautomainen ajokokemus
- Sport-ajotila: +10 kW lisätehoa – dynaamisempi ja reagoivampi ajotuntuma
Kattavat moottoripäivitykset
Uuden e-Powerin ytimessä on täysin uusi 5-in-1 -moduulirakenne, joka yhdistää sähkömoottorin, generaattorin, invertterin, alennusvaihteen ja tehostimen yhteen kevyempään ja kompaktimpaan yksikköön. Moottorin kalibroinnin ja äänieristyksen parannukset vähentävät melua ja tärinää kuormituksessa.

Vaikka sähkömoottorin teho (140 kW) ja akun kapasiteetti (2,1 kWh) säilyvät ennallaan, uusi 1.5-litrainen kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori on täysin uudelleen suunniteltu.
Moottorin lämmönhallintaa on parannettu, joka parantaa hyötysuhdetta ja mahdollistaa hiljaisemman ja tehokkaamman toiminnan matalilla kierroksilla. Uusi, suurempi turbo ja uusi välityssuhde alentavat moottorin kierroslukua moottoritiellä 200 rpm:llä, mikä vähentää melutasoa. Aiemmin käytetty muuttuva puristussuhdetekniikka on nyt tarpeeton muiden moottoriparannusten ansiosta.
Huoltoväli on pidennetty 15 000 kilometristä 20 000 kilometriin.
Saksalaisen ADAC:n testien mukaan uusi e-Power tarjoaa jopa 16 % alhaisemman kulutuksen todellisissa ajo-olosuhteissa ja 14 % parannuksen moottoritieajossa verrattuna nykyiseen sukupolveen.
Askel kohti sähköistymistä
Uusi e-Power tarjoaa askeleen kohti sähköistä ajamista – yhdistäen sähköauton sulavuuden ja välittömän vasteen perinteisen polttomoottoriauton tuttuun toimintamatkaan ja käytännöllisyyteen.
Koska polttomoottori ei koskaan pyöritä pyöriä, ajotuntuma on täysin sähköinen – ilman vaihteita, ilman viivettä ja ilman moottorin ääntä matalilla nopeuksilla. Toisin kuin täyssähköautossa, tankkaus tapahtuu kuitenkin perinteiseen tapaan huoltoasemalla.

e-Power toimii siirtymäteknologiana – se on suunniteltu kuljettajille, jotka haluavat sähköisen ajokokemuksen, mutta eivät ole vielä valmiita täyssähköautoiluun.
Uusi e-Power saapuu Qashqaihin syksyllä
Uuden e-Power voimalinjan lisäksi Qashqain tieto- ja viihdejärjestelmät päivittyvät. Googlen sisäänrakennetut palvelut tarjoavat muun muassa uusia sovelluksia Google Playn kautta, sääennusteet suunnitelluille määränpäille sekä Nissan Trip Stories -ominaisuus, jonka avulla asiakkaat voivat helposti tallentaa ja jakaa suosikkimatkojaan NissanConnect Services -sovelluksen kautta. Turvallisuusominaisuudet paranevat, kun päivitetty ProPilot-ajonhallintajärjestelmä havainnoi liikennettä ja ympäristöä paremmin.
Uudella e-Power-järjestelmällä varustettu Qashqai valmistetaan Nissanin tehtaalla Sunderlandissa, Isossa-Britanniassa.
Myynti Suomessa alkaa syksyllä.
Kaikki tiedot vahvistetaan tyyppihyväksynnän yhteydessä.