Uusi Mini 20 vuoden ikään — jatkossa tarjolla yhä enemmän sähköisiä versioita

On kulunut 20 vuotta brittimerkki Minin uudelleenlanseerauksesta osana BMW-konsernia. Noin neljä miljoonaa autoa on rullannut Oxfordin-tehtaalta yli 100 maahan ympäri maailmaa. Suunta eteenpäin on sähköinen, todetaan Minin tiedotteessa.

Mini-asiakkaiden tarpeet ja toiveet ovat ohjanneet Mini-mallisarjan kehitystä kahden viime vuosikymmenen aikana. Vuonna 2015 uusi Mini Clubman avasi tien pienten premium-autojen segmenttiin. Kaksi vuotta myöhemmin joukkoon liittyi uusi Mini Countryman. Nykyään segmentin osuus on noin 40 prosenttia Minin vuotuisesta myynnistä maailmanlaajuisesti.

Mini-mallisto on nyt laajempi kuin koskaan. Urheilullisten John Cooper Works -mallien osuus on noin viisi prosenttia kokonaismyynnistä, ja ladattavat mallit ovat yhä suositumpia.

Pelkästään Mini Countryman Plug-in -hybridin osuus oli viisi prosenttia Minin kokonaismyynnistä vuonna 2019. Sähköisen Mini Cooper SE -mallin lanseeraamisen jälkeen ladattavien mallien osuus on kasvanut kymmeneen prosenttiin kokonaismyynnistä.

Samoilla arvoilla menneisyydestä tulevaisuuteen

Syntyessään 61 vuotta sitten Mini erottui joukosta. Polttoaineen maailmanlaajuinen säännöstely kasvatti pienten ja tehokkaiden autojen suurta kysyntää.

Minin toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2000. Tuolloin mukaan tulivat myös dieselmoottorit. Nyt automaailma muuttuu jälleen, ja Mini ottaa haasteen taas vastaan.

Minin polulla tulevaisuuteen keskeistä on sähköisen liikkuvuuden kehittäminen, auton jakamiseen ja digitaalisiin palveluihin liittyvään kiinnostukseen vastaaminen, kasvu kompaktien premium-autojen segmentissä ja markkina-aseman vahvistaminen Kiinassa.

Useita uusia ladattavia malleja

Minin sähköiseen ydinperheeseen kuuluvat tulevaisuudessa 3-ovinen malli, uusi crossover-malli pienten autojen segmentissä ja crossover-malli C-segmentissä. Toisin sanoen suosittuun Mini Countrymanin rinnalle tulee erilainen ja pienempi crossover-malli.

Seuraavan sukupolven Mini Countryman on myös saatavana sekä polttomoottorilla että ladattavalla sähköisellä voimalinjalla.

Kiinassa maahantuojasta valmistajaksi

Sähköisen liikkuvuuden lisäksi Minin tulevaisuuden kannalta on tärkeää hyödyntää uusia kohderyhmiä ja myyntimarkkinoita. Tässä Kiinalla on keskeinen rooli.

Kiina on nykyään maailman suurin, dynaamisesti kasvava automarkkina. Tällä hetkellä noin kymmenen prosenttia kaikista uusista Mini-malleista toimitetaan asiakkaille Kiinaan.

Tulevaisuudessa näistä markkinoista tulee entistä tärkeämpiä Minille. Vahvistaakseen asemaansa myönteisesti kehittyvällä automarkkinalla ja myydäkseen huomattavasti enemmän autoja Kiinassa, Mini siirtyy pian tuontimerkistä paikallisesti valmistettavien autojen toimittajaksi.

Mini tuottaa sähkömalleja Kiinassa vuodesta 2023 lähtien yhteistyössä paikallisen valmistajan Great Wall Motorsin kanssa. Mallit perustuvat uuteen, alusta alkaen puhtaaseen sähköiseen liikkuvuuteen kehitettyyn alustaan.

Tämän investoinnin avulla Mini pystyy vastaamaan kasvavaan päästöttömän ajamisen kysyntään sekä Kiinassa että muilla globaaleilla markkinoilla.

Yhteistyö kiinalaisen kumppanin kanssa perustuu selkeään tuotanto seuraa markkinoita -periaatteeseen. Paikan päällä tuotettujen autojen avulla Mini palvelee kasvavia Kiinan automarkkinoita ja pystyy samalla säilyttämään tuotannon stabiilina muualla maailmassa.

Minin kaikkien aikojen paras vuosi Pohjoismaissa

Poikkeuksellisuudestaan huolimatta vuosi 2020 on jäämässä historiaan parhaaksi Mini-vuodeksi Pohjoismaissa.

– Mini Countryman -pistokehybridin ja täysin sähkökäyttöisen Mini Cooper SE:n ansiosta olemme tavoittaneet ihmiset hyvin laajasti Pohjoismaissa, sanoo Pohjoismaiden Mini-johtaja Anders Brocknäs.

Suomessa Minejä on myyty syyskuun loppuun mennessä 211 autoa. Kasvua viime vuoteen oli 9,9 prosenttia.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!