Uudessa Qashqaissa aikaisempaa enemmän alumiiniosia

Uusi Qashqai on Nissanin ensimmäinen Euroopassa valmistettu malli, jonka osissa on hyödynnetty merkittävää määrää kevyitä alumiinipaneeleita.

Konepelti, ovet sekä etulokasuojat on prässätty alumiiniseoksesta, mikä tekee täysin uuden Qashqain korista jopa 60 kg edeltäjäänsä kevyemmän. Tämä parantaa huomattavasti täysin uuden Qashqain polttoainetehokkuutta ja mahdollistaa merkittävän määrän uuden teknologian lisäämistä, painon kuitenkaan kasvamatta.

52 miljoonan punnan investointi aluumiiniosien tuotantoon Nissanin Sunderland -tehtaalla sisältää myös viime vuonna käynnistetyn kierrätyslaitoksen. Kierrätyslaitoksen sykloni puhaltaa metalliromua 150 km tuntivauhdilla ja pystyy täten käsittelemään yli seitsemän tonnia metallia tunnissa. Tämä vähentää jätteen syntymistä ja on askel kohti ympäristöystävällisempää tuotantoa.

Kun tarvittavat osat on stanssattu muotoonsa, ylijäämämateriaali silputaan ja lajitellaan pitäen alumiinityypit erillään. Tämä erottelu varmistaa sen, että Nissanin toimittajille toimittama ylijäämä on mahdollisimman korkealaatuista. Toimittajat puolestaan valmistavat erotellun alumiinimateriaalin seoslevyiksi ja toimittavat ne uudelleen Nissanin käytettäväksi.

Tämä suljetun kierron kierrätysjärjestelmä ottaa talteen alumiini ylijäämät ja vähentää jätettä ja CO2-päästöjä. Tämä puolestaan edistää Nissanin tavoitetta olla hiilineutraali koko yrityksen toiminnassa ja tuotteiden elinkaaressa vuoteen 2050 mennessä.

Alumiinin kierrättäminen säästää Nissanin mukaan yli 90 prosenttia energiasta, joka kuluisi vastaavan määrän tuottamiseen raaka-aineista.

Osana Nissanin pyrkimystä kohti hiilineutraaliutta, Nissanin tavoitteena on tarjota 2030-luvun alkuun mennessä markkinoille ainoastaan sähköistettyjä automalleja.

Nissan ilmoitti hiljattain suunnitelmistaan lisätä uusiutuvien energiamuotojen käyttöä tuotannossa. Suunnitelmana on laajentaa Iso-Britannian Sunderlandin tehtaan aurinkovoimalaa 20 MW. Laajennus käsittää jopa 37 000 lisäpaneelia.

Tämän ansiosta 20 prosenttia laitoksen energiasta saadaan jatkossa paikan päällä sijaitsevista uusiutuvista lähteistä, mikä riittää rakentamaan kaikki Euroopassa myydyt täyssähköiset Nissan Leaf –autot.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!