Uskomatonta — tämä Pappatunturi on pienoismalli!

Auton ja tien museo Mobiliassa Kangasalla on kesällä 2024 nähtävillä harvinainen näyttely. Skaala on näyttely autopienoismallien rakentamisesta ja niiden rakentajista.

Suomessa ei aikaisemmin ole museotasolla nähty näin laadukkaasti kuratoitua näyttelyä aiheesta. Sen tavoitteena on esitellä Suomessa melko tuntemattomaksi jäänyttä taiteen alaa laajalle yleisölle ja avata pienoismallirakentamisen vaativuutta käsityötaitona.

Autopienoismallien rakentaminen on Suomessa kansainvälisessä mittakaavassa mitattuna todella korkealla tasolla. Suomalaisia alan harrastajia tunnetaan maailmalla ja pidetään esikuvina.

Osalla ajoneuvopienoismalleista on kuvitteellinen esikuva, kuten tällä Eero Kumannon rakentamalla Fingerpori-sarjakuvasta tutulla Stalin 1200 -pienoismallilla. Malli on kokonaan taiteilijan itsensä valmistama. Kori on tehty muovilevystä, ja istuimet ovat 3D-tulosteita. Malliin on myös suunniteltu syövytettyjä metalliosia. Kuva: Eero Kumanto.

Skaala-näyttely esittelee seitsemän pitkän linjan suomalaista autopienoismallirakentajaa sekä heidän tuotantoaan. Näyttelyyn on kutsuttu pienoismallirakentajat Juha Airio, Petri Hiltunen, Eero Kumanto, Niko Niemi, Tapani Rauramo, Tuomas Seppälä ja Jarkko Syrjänen.

Pienoismallien rakentaminen alkaa usein muovisesta rakennussarjasta. Harrastuksessa pitkälle edenneet muokkaavat mallejaan, lisäävät tai vaihtavat osia tai rakentavan mallin alusta asti käsityönä esimerkiksi hartsivaluna.

Pienoismalleihin on maailmalta saatavilla lukuisia lisäosia, ihan kuin oikeisiin autoihinkin. Paljon hyödynnetään myös esimerkiksi 3D-tulostusta. Skaala-näyttelyssä nähtävillä olevat pienoismallit ovat kaikki kymmenien, jopa satojen, työtuntien käsityön taidonnäytteitä. Monet esillä olevista töistä on rakennettu ilman rakennussarjaa, jolloin taiteilija on valmistanut itse suurimman osan osista.

Petri Hiltunen on erikoistunut moottoriurheiluun liittyviin pienoismalleihin. Tähän Hasegawan 1:24 Toyota 88C AAR vm. 1989 -pienoismalliin on lisätty Shunkon siirtokuvat ja ohjaamoa on detaljoitu johdoilla, hiilikuidutuksella ja turvavöillä. Kuva: Mobilia.

Pienoismallien rakentaminen antaa mahdollisuuden luovuuteen ja samalla kehittää kädentaitoja.

– Rakentamiseen keskittyminen tuo hetken hengähdystauon arkielämään, kertoo Tuomas Seppälä.

– Töissäni pyrin tasapainoiseen ja tyylinmukaiseen kokonaisuuteen yksityiskohtia unohtamatta. Erityisesti tavoittelen tasaista ja kiiltävää maalipintaa, jonka virheetön toteuttaminen on haasteellista.

Petri Hiltusen intohimona on moottoriurheilu ja sen historia. Tämä näkyy myös hänen pienoismallitöidensä aihepiirissä.

– Pidän erityisesti mallin esikuvan tutkimisesta, sen historian selvittämisestä ja referenssikuvien etsimisestä. Tavoitteenani on rakentaa mahdollisimman tarkka kopio esikuvastaan, Hiltunen selvittää.

– Paras hetki on siirtokuvien kuten kilpailunumeron lisääminen lähes valmiiseen malliin: silloin malli ikään kuin herää henkiin.

Eero Kumanto mainitsee oivaltamisen harrastuksen parhaaksi puoleksi.

– On mahtavaa, kun keksin jonkin idean, jolla pystyn toteuttamaan visioni. Keskityn mielelläni pienoismallien yksityiskohtiin ja panostan niihin paljon sekä aikaa että vaivaa.

Skaala tuo yleisön ihmeteltäväksi yli 100 erilaista pienoismallia.

Skaala Auton ja tien museo Mobiliassa Kangasalla 7.6.–1.9.2024.

Lue myös

Mobiliassa avautuu Jopo-näyttely!

Mobiliassa pääsee nyt reissumielellä nostalgiselle vapaa-ajan matkalle

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän