TM:n talvirengastestissä mukana ollut Michelin CrossClimate -rengas on kesärengas

Kuva: Michelin.

Michelin vahvistaa, että Tekniikan Maailman talvirengastestissä mukana ollut CrossClimate -rengas on Pohjoismaissa tarkoitettu vain kesärenkaaksi

Äskettäin ilmestyneessä Tekniikan Maailman talvirengastestissä nastarenkaiden voittajaksi nousi edellisvuoden tapaan Michelin X-Ice North 4.

Erikoisuutena Tekniikan Maailma oli ottanut mukaan tämän syksyn talvirengastestiinsä myös ”ympärivuotisen” Michelin CrossClimate -renkaan.

Michelin CrossClimate on rengas, jota Michelin ja rengasliikkeet eivät markkinoi eivätkä Suomessa suosittele talvikäyttöön, kuten Tekniikan Maailma toteaa[1].

TM:n talvirengastestissä CrossClimate sijoittuikin viimeiseksi pistemäärällä 6,4. Testin huonoin kitkarenkaan pistemäärä tosin oli tosin vain hiukan parempi, 6,5.

Michelin CrossClimate on Pohjoismaissa ehdottomasti kesärengas, vaikka sen lumipito-ominaisuudet riittävät Keski-Euroopan leutoihin ja lähes lumettomiin talvikeleihin.
Pohjoismaissa Michelinin rengas pidentää kesärenkaiden turvallista käyttöaikaa loppusyksyn ja kevään viileissä lämpötiloissamme.[2]

Se ei ole ympärivuotinen rengas, sillä jäiselle tienpinnalle ja pakkaantuneelle lumelle se ei sovellu.

Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa rengasala suosittelee talviolosuhteisiin ainoastaan pohjoismaiseen talveen suunniteltuja renkaita.

Koska Tekniikan Maailman talvirengastesti julkaistaan myös Ruotsissa, on Michelin CrossClimate -rengas otettu mukaan ilmeisesti osoitukseksi sen soveltumattomuudesta pohjoismaisiin talviolosuhteisiin.

Ruotsissa on talvirengassäädöksiin tullut uudistus, jonka mukaan talvirenkaaksi hyväksytään renkaat, joissa on paitsi M+S -merkintä (muta ja lumi), myös tiukempi ”vuorenhuippu ja lumihiutale” (3PMSF) -merkintä.

Merkintä osoittaa, että rengas on läpäissyt EU-viranomaisen vaatiman lumipitotestin. Michelinin CrossClimate -rengas on tämän testin läpäissyt. Ruotsissa 3PMSF-merkintä osoittaa nyt renkaan olevan laillinen myös talvella, ja tämä on aiheuttanut jonkin verran sekaannusta markkinoilla.

–Michelin ja koko järjestäytynyt rengasala suosittelevat yhdenmukaisesti niin Ruotsissa kuin Suomessa ja Norjassakin talvikaudelle pohjoismaisia talvirenkaita. Michelin CrossClimate on tosin lain kirjaimen mukaan laillinen talvirengas, mutta sitä markkinoidaan ainoastaan kesärenkaana, jonka kestävyys ja turvalliset ominaisuudet venyttävät kesärengaskautta sekä sen alun että lopun viileissä säissä, toteaa Michelinin rengasasiantuntija Toni Rämet.

[1] ”Michelin CrossClimate on kesärengas, ja sitä myös myydään ja markkinoidaan viileille keleille sopivana kesärenkaana.” Tekniikan Maailma nro 17B/2019.
[2] Myös Tekniikan Maailma (nro 17B/2019) toteaa: ”CrossClimate toimii hyvin siinä, mihin se on tarkoitettukin eli viileän kelin kesärenkaana. Liukkaiden kelien uhatessa on edelleen syytä vaihtaa alle kunnon talvirenkaat.”

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

1 KOMMENTTI

  1. Viime talvena eteläsuomessa Michelin Crossclimate olisi ollut ylivoimaisesti turvallisin talvirengas. Crossclimaten jarrutusmatka 80-0 km/h märällä asfaltilla on 15 m ja kuivalla asfaltilla 9 m lyhyempi kuin nokian nastarenkaalla. Myös ajettavuus paljon parempi ja tietenkin hiljaisempi. Lumella ero toisinpäin, mutta lumikelejä oli ehkä 2 päivää ja loput asfalttiajoa. Normaalitalvena myöskin etelässä enimmäkseen asfalttiajoa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here