Täyssähköauton suosio tuplaantui työsuhdeautoilijoiden keskuudessa

Yhä useampi työsuhdeautoilija valitsee nyt työsuhdeautokseen sähköauton. Tämä käy ilmi ALD Automotiven tuoreesta autoilijakyselystä, johon vastasi yli 1200 työsuhdeautoilijaa.

Täyssähköautoa seuraavaksi työsuhdeautoksi harkitsevien määrä nousi edellisvuodesta 8:sta 19 prosenttiin, todetaan ALD Automotiven tiedotteessa.

ALD Automotiven mukaan positiivinen trendi on ollut nähtävissä.

– Tulos ei yllättänyt, sillä se näkyi myös sähköautojen ensirekisteröintien määrässä, joka nousi vuodessa 83 %, ALD:n myyntiryhmän päällikkö ja sähköistyvän liikenteen asiantuntija Teemu Pitkänen taustoittaa.

Pitkäsen mukaan positiivista ensirekisteröintien kehityksessä on myös se, että sähköautojen osuus jakaantuu nyt tasaisesti ympäri Suomen.

– Vaikka sähköautojen ensirekisteröinnit painottuvatkin edelleen Uudellemaalle, ero muihin maakuntiin on tasoittunut. Sähköautojen osuus kaikista uusien autojen rekisteröinneistä oli viime vuonna Uudellamaalla 6,5 %, Keski-Suomessa 5,9 % ja Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla ja Pohjois-Karjalassa 5 %.

Sähköauto sopii yhä useamman suomalaisen kukkarolle

– Sähköautoilun suosiota yritysautoilijoiden keskuudessa selittää myös vuoden alussa voimaan astunut täyssähköauton verotusarvon alennus, jonka ansiosta työsuhdekäytössä oleva täyssähköautoilija saa 170 euron alennuksen. Merkitystä on myös autovalmistajien panostuksilla mallivalikoimaan, jonka ansiosta täyssähköautoja on jo nyt saatavilla pienistä ja edullisemmista automalleista tila-autoihin. Sähköauto on näin varteenotettava vaihtoehto yhä useamman suomalaisen kukkarolle. Toivottavasti se antaa lisäpontta myös työnantajille lisätä sähköautot osaksi yrityksen autopolitiikkaa, Pitkänen toteaa.

Yrityksen autopolitiikka voi olla yhteiskuntavastuullinen teko

ALD:ssa onkin havaittu, että vaihtoehtoisten käyttövoimien suosio alkaa näkyä yhä vahvemmin yritysten autopolitiikassa.

– Polttoainekulutus ja CO2-arvot ohjaavat yritysten leasingautohankintapäätöksiä. Se on erinomainen kehityssuunta, sillä yritykset voivat linjauksillaan tehdä yhteiskuntavastuullisen teon, jolla vauhditamme Suomen autokannan uudistumista ja valtion asettamien päästötavoitteiden saavuttamista, Pitkänen muistuttaa.

Leasingrahoitus ja latausinfran kehitys madaltavat kynnystä hankkia sähköauto

ALD:ssa nähdään, että leasingrahoituskin voi olla keino madaltaa kynnystä hankkia sähköauto.

– Täyssähköauton hankintaa saattaa jarruttaa pohdinta siitä, miten sähköautoteknologia ja sähköauton jälleenmyyntiarvo tulevat lähivuosina kehittymään. Yksityis- ja yritysleasing voikin olla tällaisessa tilanteessa ratkaisu, joka siirtää huolet ja riskit itseltä autoleasingyhtiölle.

Pitkänen näkee positiivisena myös vähittäiskauppaketjujen panostukset latausverkostoon.

–Sähköautojen latausinfran valtakunnallinen epätasapaino puhuttaa, mutta vähittäiskauppaketjujen panostusten myötä tilanne tasapainottuu ja pian lähes jokaisen isomman kaupan yhteydestä ympäri Suomen löytyy sähköauton latauspiste. Se tekee mökkimatkojen ja pidempien automatkojen suunnittelusta helpompaa ja onkin mielenkiintoista nähdä, millaisia kasvupyrähdyksiä tulemme sähköautojen osalta ensi vuonna näkemään. Kokonaisuutena uskon, että autoilijoiden tahtotila ja sähköautoilun vetovoimatekijät tulevat Suomessa kohtaamaan lähivuosien aikana entistäkin paremmin, Pitkänen toteaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!