Täysperävaunurekka kulki 1047 kilometriä täydessä lastissa yhdellä vetytankkauksella

Daimler Truck saavutti syyskuun lopulla uuden virstanpylvään vetyyn perustuvan kuljetusliikenteen kehittämisessä.

Vetykäyttöinen ja täysperävaunullinen Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-auto selvitti 1047 kilometriä pitkän reittimatkan vain yhdellä tankkauksella – täydessä lastissa ja oikeissa liikenneoloissa.

Kaikkiaan 40 tonnia painavan yhdistelmän reitti alkoi 25. syyskuuta Saksan Wörthista ja päättyi seuraavana päivänä Berliiniin. Nestemäisessä muodossa oleva vety tankattiin kahteen 40 kilon polttoainetankkiin, jossa se säilyy –253 asteen lämpötilassa.

Mercedes-Benz käyttää nestemäistä vetyä, koska sen energiatiheys on paljon korkeampi kuin vetykaasun.

Ennen matkan alkua tankit tarkasti ja sinetöi testiä valvonut TÜV Rheinland.

Onnistunut testi todisti ennen kaikkea sen, että vety on käyttökelpoinen ja varteenotettava vaihtoehto täysin päästöttömään maantiekuljetusliikenteeseen erityisesti pitkillä ja joustavuutta vaativilla kuljetusosuuksilla.

Daimler Truckin tavoitteena on aloittaa asiakastestit vastaavalla kalustolla lähivuosien aikana ja esitellä Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-auton tuotantoversio tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

11 KOMMENTIT

  1. Kuva ja kokonaispaino viittaavat puoliperävaunuun – toimitus voisi valaista miten tämän luokan asiavirhe on mahdollista ammattijulkaisussa ?

  2. Hei mutta toimitus unohti kokonaan että meidän vanha hallistus ei halunut lähteä vety autoihin edes. Vaan panostettu ja rummutettu sähkölle vain…. toimitus vois vaikka tutkia että missä on lähin vety tankkaus piste..m

  3. Ei ole sama asia kun toinen on 40t painoa ja toinen taas 76t ja ilman vastus ja viestintä vastus on huomattavasti isompi kun tulee pituutta ja enemmän akseleita

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän