Rallicrossin pääsarja RX1e-luokka jatkuu kakkoskategorian RX2e-luokan kalustolla tulevana viikonloppuna Etelä-Afrikassa. FIA ja MM-sarjan promoottorin päätöksellä kauden kaksi viimeistä MM-osakilpailua Etelä-Afrikassa ja Kiinan Hong Kongissa kilpaillaan RX2e-luokan täyssähköautoilla.
Niclas Grönholm kilpailee muiden mukana RX2e-luokan kalustolla. Grönholm matkaa Etelä-Afrikan Kapkaupunkiin MM-pistekakkosena.
Grönholm muistuttaa, että paikalla ovat kaikki MM-sarjan parhaat kuljettajat, joita vastaan pitää ajaa yhtä lailla MM-pisteistä kilpaa, kun aiemmallakin RX1e-kalustolla.
– Yritetään tsempata ja ajaa mahdollisimman hyvä tulos. Häviämään ei lähdetä. Kun lähtöviivalle asetutaan, niin voitosta aina ajetaan. Ja se vastus ei ole yhtään sen heikompi kuin aiemmin. Voittaja saadaan tälläkin kalustolla varmasti selville, Grönholm muistuttaa.
– MM-sarjan ja lajin tulevaisuuden kannalta on tärkeätä, että MM-sarja päästään kilpailemaan suunnitellusti loppuun. – Siirtyminen RX2e-luokan autoihin oli ainoa ja oikea ratkaisu, Grönholm muistuttaa.
Grönholm on kilpaillut Kapkaupungissa kolme kertaa aiemmin. Vuonna 2019 suomalaiskuljettaja juhli Etelä-Afrikan MM-kisassa voittoa.
– Hyvät muistot radasta. Aina on kiva lähteä ajamaan kilpaa sellaiselle radalle, jolla on aiemmin menestynyt hyvin. Nyt vain automme iskuun. RX2e-auton säätäminen on luokan säännöillä aika tarkkaan rajattu. Saamme ajaa harjoituksia kahdeksan kierroksen sijasta 16 kierrosta testiä, joten meille on varattu riittävästi aikaa säätää autoamme haluamallamme tavalla.
– Saksan RX2e-kisan perusteella merkittävin auton suorituskykyyn vaikuttava tekijä on sähkömoottorien voimanjaon säätö akselien välillä. Sitä pystyy itse säätämään. Se tekee autosta todella paljon paremman tai huonomman ajaa. Kun sopiva vetovoiman säätö on löytynyt niin esimerkiksi jousituksen tai vakaajien hienosäädöillä ei ole enää niin paljoa vauhtiin merkitystä.
– Saksan kisan kokemuksen jälkeen olemme säätöjen suhteen paljon viisaampia, kun ennen sitä kisaa. Yritetään ajaa palkintopallille ja pitää kakkossija sarjassa, Grönholm päättää.
Rallicrossin RX2e-luokka lyhyesti
RX2e-luokassa kilpaillaan sähkökilpa-autoihin erikoistuneen espanjalaisen QEV Technologiesin suunnittelemalla nelivetoisella täyssähköautolla, jonka molemmilla akseleilla on sähkömoottori. Auto itsessään perustuu vastaavaan polttomoottoriautoon. Autossa ei ole kardaania, joten nelivedon vetosuhdetta säädetään ohjelmiston avulla. Sähkömoottorit tarjoavat 250 kW (335 hv) huipputehon ja 510 Nm väännön. Kysymyksessä on yksityyppiluokan auto.
Rallicrossin MM-pistetilanne
1. Johan Kristoffersson (S) Volkswagen 69
2. Niclas Grönholm (FIN) PWR 42
3. Kevin Hanssen (S) Peugeot 38
4. Ole Christian Veiby (NOR) Volkswagen 35
5. Timmy Hansen (S) Peugeot 33
6. Timo Scheider (D) Seat 31
7. Klara Andersson(S) PWR 30
8. Sébastien Loeb (F) Lancia 29