18.2.2018 11.20 Päiv. 19.2. 10.25
Suomessa ja Ruotsissa toimiva radanrakennus-, suunnittelu ja kunnossapitoyhtiö VR Track on pilotoinut sekä tiellä että kiskoilla liikkuvan Unimog-kaksitieajoneuvon, todetaan Vehon tiedotteessa.
Pilotissa on testattu Unimogin valmiutta ja soveltuvuutta lumi- ja sähköratatöihin.
Erikoisvarusteltu Unimog voi ajaa tietä pitkin tasoristeykseen ja liikkua siitä suoraan työkohteeseen kiskoja pitkin.
Lue myös tämä: Unimog on taas valittu vuoden parhaaksi off-road-ajoneuvoksi
Unimog U427 Road-Rail-kaksitieajoneuvossa on 220 kW:n tehoinen 6-sylinterinen moottori.
Auto on varusteltu 12 tonnimetrin nosturilla, lumiauralla ja -lingolla sekä harjalaitteella, jotka soveltuvat erityisesti käytettäviksi rautatieympäristössä.
Unimog toimii missä tahansa Suomen 6000 kilometrin pituisilla kiskoreiteillä – sekä tarvittaessa länsirajan toisella puolella Ruotsissa, sillä sen raideleveys on tarvittaessa säädettävissä Suomen 1524 millistä Ruotsin 1435 milliin.
Lue myös tämä: Unimog palasi juurilleen, kahdeksankymppiä kulkeva traktori!
Unimogin etuina ovat selvästi perinteistä raskasta ratakonekalustoa edullisemmat huolto- ja operointikustannukset, todetaan Vehon tiedotteessa.
