Tällainen on Suomeen loppuvuodesta tuleva uusi Audi Q5

Audi on julkistanut tiedot ja kuvat uudesta Q5-mallista.

Edestä uudistetun Audi Q5:n tunnistaa led-ajovalojen yläosan päiväajovaloista. Kahdeksankulmainen Singleframe-etusäleikkö on nyt matalampi ja se näyttää aiempaa leveämmältä. Puolisuunnikkaan muotoiset ilmanottoaukot auton sivulla ovat aiempaa suuremmat.

Vakiomallin lisäksi valittavana on kaksi varusteluvaihtoehtoa: Advanced-mallissa Singleframe-etusäleikön pystysuuntaiset osat on kromattu ja myös etu- ja takapuskurien alla olevat suojukset ovat vakio-mustan sijaan hopeanväriset.

S line -malli sisältää puolestaan muun muassa Singleframe-etusäleikön urheilullisen hunajakennorakenteen sekä kromilistalla kehystetyn takadiffuusorin.

Saatavana on kaksitoista ulkoväriä, joista kaksi on uusia: district green -vihreä ja ultra blue -sininen. Musta optiikka -ulkonäköpaketin saa lisävarusteena.

Kuva: Audi.

Pysäköidyn auton takavalot varoittavat takaa tulevaa

Audi Q5 asiakkaiden on mahdollista valita vakiosisustavaihtoehtojen lisäksi kaksi eri sisätilapakettia: design selection- ja S line -sisätilapaketit, jotka voidaan haluttaessa yhdistää myös ulkonäköpaketteihin. Design selection -sisustukseen kuuluu muun muassa tunnelmavalaistus, jonka valoefektit korostavat täydellisesti Audin laadukasta luonnetta.

Seuraavan sukupolven OLED-teknologia on ensimmäistä kertaa käytössä uudistetussa Audi Q5:ssä.

Tehokkailla OLED:eillä (organic light-emitting diodes) voidaan tuottaa erittäin tasaisia valopintoja. Lisävarusteena saatavat OLED-takavalot on jaettu kolmeen kuusisegmenttiseen osioon, jonka ansiosta Audin muotoilijat ja suunnittelijat voivat luoda yhdellä ainoalla valolla erilaisia valokuvioita ja -muotoja.

Audi Q5:n tilaaja voi valita kolmesta takavalojen valotunnuksesta, joihin liittyy erilainen saattovalojen muotoilu. Audi drive select -hallintajärjestelmän dynamic-ajoprofiilin mukana käyttöön tulee vielä yksi erilainen valotunnus.

OLED-takavalot on varustettu myös etäisyyden tunnistavalla toiminnolla: jos toinen tienkäyttäjä tulee alle kahden metrin päähän pysähtyneenä olevan Audi Q5:n perästä, syttyvät kaikki led-segmentit. Valokuvio palautuu jälleen entiselleen Audi Q5:n lähtiessä liikkeelle.

OLED-takavaloja täydentävät dynaamiset vilkut. Audi Q5:n vakiovarustuksena on nyt led-ajovalot ja Matrix-led-ajovalot on saatavilla lisävarusteena. Älykkäät ja mukautuvat kaukovalot tarjoavat lisäturvallisuutta ja -mukavuutta muita tienkäyttäjiä häikäisemättä.

Kuva: Audi.

Pituussuuntaan säädettävä takaistuin

Uudistettu Audi Q5 on 4,68 metriä pitkä, eli 19 milliä aiempaa pidempi pääasiassa isompien puskureiden vuoksi. Leveys (ilman peilejä) 1,89 metriä ja korkeus 1,66 metriä pysyvät entisellään. Auton akseliväli on 2,82 metriä.

Suomessa mallin vakiovarusteluun sisältyy pituussuunnassa siirrettävissä oleva takaistuin sekä säädettävät selkänojat. Näillä varusteilla matkatavaratilan koko on 550–1550 litraa.

Vakiovarusteisiin kuuluu lisäksi tavaratilan pohjan korkeussäätö sekä sähkötoiminen takaluukku. Älykkäiden materiaalivalintojen ansiosta Audi Q5:n korirakenne on yksi luokkansa kevyimmistä.

Myös ilmanvastuskerroin 0,30 on yksi segmentin parhaimpia. Hienostuneen aeroakustiikan ansiosta matkustamo on poikkeuksellisen hiljainen.

Kuva: Audi.

Uusi infotainment-alusta

Uudistetun Audi Q5:n uuden hallintajärjestelmän taustalla on uusi keskusyksikkö. Kolmannen sukupolven modulaarinen infotainment-alusta MIB 3 on laskentateholtaan kymmenkertainen edeltäjäänsä, MIB 2:een verrattuna.

Perusvaihtoehto on perinteinen mittaristo varustettuna keskelle sijoitetulla kuljettajan informaatiojärjestelmällä.

Huippuvaihtoehtona on virtuaalinen Audi virtual cockpit plus – korkearesoluutioinen 12,3-tuumainen digitaalinäyttö, jossa on kolme vaihtoehtoista graafista näkymää. Kuljettaja hallinnoi näyttöjä monitoimiohjauspyörästä. Lisävarusteena on saatavana myös Head-up display -tuulilasinäyttö.

Vakiovarusteena on keskelle sijoitettu 10,1-tuumainen MMI-kosketusnäyttö.

Käytettävissä on myös vapaa tekstihaku. Kuljettaja voi halutessaan piirtää tai kirjoittaa merkkejä manuaalisesti tai käyttää ääniohjausta, joka ymmärtää laajan valikoiman arkipäivän termejä.

Ääniohjaus voi hyödyntää myös pilvipalvelun tietoja, kun se yhdistetään MMI Navigointi plus ja Audi connect infotainment -järjestelmiin.

Audi connectin online-palvelut yhdistävät Audi Q5:n internetiin ja liikenneinfrastruktuuriin.

Navigointijärjestelmään saadaan korkearesoluutioisia satelliittikuvia suoraan Google Earthista ja kaistakohtaisia tietoja liikennevirroista sekä -ennusteista. Amazon Alexa tarjoaa pääsyn tuhansiin Alexa Skills -sovelluksiin.

Kuva: Audi.

Audi connectin Car2X-turvallisuus- ja mukavuuspalvelut auttavat esimerkiksi löytämään pysäköintipaikan kadun varrelta sekä osassa Euroopan maista on mahdollista hyödyntää järjestelmän antamaa liikennevalotietoa, jolloin kuljettaja voi sopeuttaa auton nopeuden liikennevalojen mukaan. MyAudi-sovellus yhdistää käyttäjän älypuhelimen autoon.

Kuuteen eri käyttäjäprofiiliin voidaan tallentaa laaja valikoima henkilökohtaisia asetuksia (auton varustelusta riippuen) yleisimmistä reittikohteista istuimensäätöihin ja ilmastointitasoihin.

Tiedot taltioidaan myAudi-sovelluksen pilvipalvelun asiakasportaaliin, jossa ne ovat saatavilla jokaiselle valtuutetulle käyttäjälle missä tahansa vastaavalla järjestelmällä varustellussa Audissa.

Kevythybridi vähentää kulutusta

Ensimmäinen Euroopan markkinoille tuleva premium-SUV-malli on Audi Q5 40 TDI. Sen tehokas kaksilitrainen nelisylinterinen dieselmoottori tuottaa 150 kW (204 hv) tehoa ja 400 Nm vääntöä. Moottorin alumiininen kampikammio on noin 20 kiloa ja kampiakseli noin 2,5 kiloa kevyempi kuin aiemmassa moottorissa.

Polttoaineenkulutusta pienentää osaltaan kevythybridijärjestelmä (MHEV). Hihnalla toimiva starttigeneraattori syöttää virtaa 12 voltin sähköjärjestelmään, johon kuuluu kompakti litiumioniakku.

Starttigeneraattori rekuperoi jarrutusenergian ja taltioi sen akkuun.

Kuva: Audi.

Kevythybridijärjestelmä mahdollistaa Audi Q5:n rullaamisen moottori sammutettuna sekä start-stop-toiminnon alle 22 km/h nopeudessa. Tämän ansiosta polttoainetalous paranee noin 0,3 litraa 100 kilometrillä. Audi Q5 kiihtyy 0–100 km/h 7,6 sekunnissa ja sen huippunopeus on 222 km/h.

Dieselmoottori täyttää viimeisimmän Euro 6d-ISC-FCM-päästöstandardin sekä EU 6 AP:n vaatimukset. Typenoksidipäästöjä vähennetään uuden SRC-katalysaattorin ja kaksivaiheisen AdBlue-ruiskutuksen ansiosta. Urealiuos ruiskutetaan pakoputkistoon ennen kahta peräkkäistä SRC-katalysaattoria.

Taloudellisuutta parantavat myös Audi Q5 40 TDI:n seitsenvaihteinen S tronic -vaihteisto sekä jatkuva quattro-neliveto ultra-teknologialla. Normaaleissa olosuhteissa voima ohjataan kokonaan etupyörille.

Kun tarvitaan nelivetoa, esimerkiksi liukkaissa olosuhteissa tai dynaamisemmin ajettaessa, takapyörät yhdistyvät voimansiirtoon kahdella kytkimellä sekunnin murto-osissa – ja useissa tilanteissa ennakoivasti.

Audi Q5:n ensiesittelyn jälkeen, ensi vuoden puolella, markkinoille on tulossa myös kaksi Audi Q5 TFSI e ladattavaa hybridiversiota.

Kuva: Audi.

Seitsemän ajoprofiilia

Sekä urheilullinen että mukava – tasapainoinen alusta on Audi Q5:n merkittävä vahvuus. Sekä etu- että taka-akseleilla käytettävä monivarsituenta on erityisen kevyt, mikä vaikuttaa sekä käsiteltävyyteen että taloudellisuuteen.

Lisävarusteena on saatavilla dynaaminen jousitus, jonka erittäin laaja säätövara mukautuu ajonopeuteen ja ohjauskulmaan.

Alustavaihtoehtoja on neljä. Vakiojousituksen yhtenä vaihtoehtona on urheilualusta. Teräsjousilla varustettu vakioalusta on saatavana myös säätyvällä iskunvaimennuksella, jonka ansiosta alustaa voi säätää laajalla alueella mukavuuspainotteisesta dynaamiseen.

Säätyvän iskunvaimennuksen tapaan myös mukautuvan ilmajousituksen voi säätää viiteen eri korkeuteen.

Audi drive select -hallintajärjestelmä on vakiovaruste ja se ohjaa lukuisia auton teknisiä komponentteja.

Kuljettaja voi valita seitsemästä eri ajoprofiilista, mukaan lukien off-road sekä all-road (ilmajousituksella).

Alamäkiavustin avustaa jyrkissä rinteissä. Audi Q5:ssa on vakiona 17-tuumaiset alumiinivanteet, Advanced line ja S line -varustetasot sisältävät 18-tuumaiset alumiinivanteet. Audi ja Audi Sport -valikoimiin kuuluu lisäksi 19-, 20- ja 21-tuumaisia alumiinivannevaihtoehtoja.

Suomen jälleenmyyjille loppuvuodesta

Uudistetussa Q5:ssä on kattava valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Vakiovarusteisiin kuuluva Audi pre sense city -järjestelmä auttaa välttämään keulatörmäyksiä muiden tienkäyttäjien kanssa tai lieventämään niiden seurauksia.

Valinnaiset kääntymisavustin, törmäyksenestoavustin sekä autostapoistumisvaroitin lisäävät myös yleistä turvallisuutta. Mukautuva vakionopeudensäädin vähentää pidemmillä matkoilla tarvetta kiihdytyksiin ja jarrutuksiin, kun taas ennakoiva taloudellisuusavustin tukee ennakoivaa ajotapaa ja vähentää polttoaineen kulutusta.

Lue myös tämä: Autotoday testasi: Audi Q5 TFSI e quattro S tronic — tuttu tuttavuus sähköllä höystettynä

Audi Q5 valmistetaan San José Chiapan tehtaalla Meksikossa.

Suomen Audi-jälleenmyyjille uudistettu Audi Q5 saapuu loppuvuodesta.

Uudistetun Audi Q5:n Suomen vakiovarusteet, hinnasto sekä lisävarustehinnasto vahvistetaan lähiviikkoina.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän