Audi tuo Genevessä markkinoille neljä uutta ladattavaa hybridimallia — toimintamatka sähköllä 40 km

Kuva: Audi.

Audi jatkaa sähköistämisstrategiaansa johdonmukaisesti laajentamalla ladattavien hybridien mallistoa.

Audi esittelee Geneven autonäyttelyssä uudet ladattavat hybridiversiot Audi Q5, A6, A7 Sportback ja A8 -malleista.

Ladattavat hybridit keskikokoisesta SUV:sta luksus-sedaniin – Q5, A6, A7 ja A8 TFSI e -malleilla Audi laajentaa ladattavien hybridimallien tarjontaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Valittavana on kaksi eri vaihtoehtoa riippuen mallisarjasta: mukavuuspainotteinen versio tai urheilullisempi S line -versio, jossa alusta on viritetty jäykemmäksi ja dynaamisempaa ajokokemusta lisää sähkömoottorin tehokkaampi suorituskyky.

Tästä eteenpäin uudet ladattavat hybridimallit tunnistaa ”TFSI e” -mallimerkinnästä. Vastedes ”e-tron”-mallimerkintä on varattu yksinomaan täyssähköisille autoille.

Enimmillään 40 kilometriä sähköllä

Ladattavat hybridimallit herättävät mielenkiintoa johtuen niiden monikäyttöisyydestä. Esimerkiksi sähköllä ajettaessa, ei ajon aikaisia päästöjä synny lainkaan, eikä pidempiä matkoja ajettaessa tarvitse huolehtia toimintamatkasta, sillä urheilullinen ja dynaaminen ajokokemus on taattu perinteisen polttomoottorin ja sähkömoottorin avulla.

Audin ladattavilla hybridimalleilla voidaan ajaa jopa 40 kilometriä pelkällä sähköllä, WLTP-syklillä mitattuna. Ladattavien hybridimallien toimintamatka on suunniteltu niin, että autolla voidaan ajaa pelkällä sähköllä noin kolmasosa jokapäiväisistä matkoista.

Kaikissa ladattavissa hybridimalleissa Audi käyttää turboahdettua suorasuihkutusbensiinimoottoria, joka työskentelee yhdessä vaihteistoon integroidun sähkömoottorin kanssa.

Litiumioniakku on sijoitettu tavaratilan alle. Sähkömoottorin ja polttomoottorin yhteistyö tarjoaa paikaltaan lähdettäessä suorituskykyisen ja tehokkaan kiihdytyksen.

Auton jarrutusenergian talteenotto muistuttaa uuden täyssähköisen Audi e-tronin ajojärjestelmää. Se on suunniteltu erityisen taloudelliseksi.

Jarruttaessa Audin ladattavat hybridimallit ottavat talteen jopa 80 kW energiaa. Pienet kaupunkiliikenteessä suoritettavat jarrutukset voidaan jarruttaa pelkällä sähkömoottorilla. Keskivoimakkuuksilla tapahtuviin jarrutuksiin, tehtävä annetaan hydraulisille pyöräjarruille, jotka suoriutuvat tehtävästä yksin jarrutustehon ollessa enemmän kuin 0,4 g.

Audin A6, A7 ja A8 -mallien litiumioniakku on tehty 104 pussikennosta, jotka on yhdistetty kahdeksaksi moduuliksi. Se varastoi 14,1 kWh energiaa 385 V:n jännitteellä.

Audi Q5:n litiumioniakku on tehty särmiökennoista ja sillä on sama kapasiteetti. Kaikissa tapauksissa korkeajänniteakun jäähdytysnestekierto on integroitu matalan lämpötilan jäähdytyspiiriin, johon kuuluvat myös sähkömoottori ja tehoelektroniikka.

Tehoelektroniikka muokkaa korkeajänniteakun tasavirran sähkömoottorin tarvitsemaksi kolmivaihevirraksi: rekuperoinnissa taas päinvastoin.

Vakiovarusteinen lämpöpumppu takaa tehokkaan lämmityksen ja ilmastoinnin, ja se voi tuottaa jopa 3 kW lämpöenergiaa 1 kW:n sähköenergiasta, joka saadaan auton tuottamasta hukkalämmöstä.

Kuva: Audi.

Auto lähtee aina liikkeelle sähköllä

Audi A8:n ladattavassa nelivetohybridissä on polttomoottori ja synkronimoottori sähkömoottorina. Se on integroitu yhdessä kytkimen kanssa kahdeksanvaihteiseen tiptronic-automaattivaihteistoon, joka syöttää voimaa quattro-nelivedolle.

Audi A7 ja A6 ladattavat hybridimallit käyttävät samaa voimalinjaa. Akkukapasiteetti on identtinen Audi A8 ladattavan hybridin kanssa. Yhdessä kaksoiskytkinvaihteistoon integroidun sähkömoottorin kanssa, bensiinimoottori takaa suuren tehon ja väännön.

Molemmat mallit tulevat saataville kahtena eri tehoversiona.

Audi Q5 ladattavan hybridin voimalinja noudattaa samaa periaatetta kuin Audi A6 ja Audi A7.

Auto starttaa automaattisesti EV-tilassa ja polttomoottori käynnistetään vain tarpeen vaatiessa.

Ladattavissa hybridimalleissa on seuraavat ajotilat: EV, Auto ja Hold.

Kuljettaja voi valita näistä kolmesta ajotilasta haluamansa käyttämällä toimintopainiketta: täyssähköllä ajaminen, automaattinen hybridiajotila tai energian säästäminen myöhemmäksi matkan aikana.

Auto-ajotilassa ladattava hybridimalli käyttää sähkömoottoria ja polttomoottoria älykkäästi keskenään tuottaakseen maksimaalisen suorituskyvyn.

Hold-ajotilassa ohjainlaite kontrolloi voimalinjaa siten, että senhetkinen akun lataustaso säilytetään esimerkiksi käytettäväksi myöhemmin sähköllä ajamiseen kaupungissa.

Ennakoiva avustin lisää toimintamatkaa

Ennakoiva taloudellisuusavustin näyttelee keskeistä osaa toimintamatkan lisäämiseksi sähköllä. Tätä tarkoitusta varten älykäs ajojärjestelmä integroi reittitiedon ohjainlaitteen käyttöön.

Ennakoivan ajon järjestelmä arvioi tietoa sekä navigoinnin aktiivisesta reittitiedosta, että ennakoivasta taloudellisuusavustimesta kuten myös auton sensorijärjestelmästä. Tätä tietoa käyttäen se luo alustavan suunnitelman koko reitistä ja päivittää sitä jatkuvasti matkan edetessä.

Tulos: järjestelmä tunnistaa tilanteet etukäteen ja antaa kuljettajalle tietoa milloin jalka pitää nostaa pois kaasulta.

Kuljettaja saa sekä visuaalisen merkin mittaristoon, että haptisen palautteen kaasupolkimeen. Samaan aikaan ennakoitu jarrutusenergian talteenotto alkaa.

Tämän lisäksi kuljettaja voi valita comfort-, efficiency-, auto– ja dynamic-ajoprofiilien välillä käyttämällä tuttua Audi drive select -järjestelmää ja siten vaikuttaa ajoasetuksiin, alustaan ja ohjaukseen.

Asetuksista riippuen, kun molemmat voimalinjat työskentelevät yhdessä tai sähkömoottori syöttää tehoa, maksimaalinen vääntö vaihtelee kiihdytettäessä.

Dynamic-tilassa sähkömoottori tukee polttomoottoria tehokkaammin ja tarjoaa suorituskykyä dynaamisempaan ajoon.

Aktiivinen kaasupoljin, joka on varustettu täyssähköllä ajamiseen tarkoitetulla vaihtelevalla painepisteellä, tukee ajamista haptisella palautteella tehden siitä mahdollisimman tehokasta.

Kun kuljettaja siirtää jalkansa pois kaasulta, auto lipuu vapaasti, silloin kun valittuna on automaattivaihteiston D-vaihde ja Audi drive select -ajoprofiilin joko auto- tai efficiency-tila (alle 160 km/h), tällöin sekä polttomoottori ja sähkömoottori irrotetaan voimalinjasta ja sammutetaan.

Toisaalta, jos valittuna on S-vaihde ja dynamic-tila, sähkömoottori pysyy aktiivisena hiljennettäessä ja rekuperoi eli muuntaa kineettisen energian sähköenergiaksi.

Lisävarusteena saatavilla oleva Audi virtual cockpit -virtuaalimittaristo ja MMI-järjestelmä näyttävät kuljettajalle kaiken sähköiseen ajamiseen tarvittavan tiedon: tehon, toimintamatkan ja energiavirran.

Latauksen ajastus kotisohvalta

Kaikissa uusissa ladattavissa hybrideissä kompakti latausjärjestelmä on myös osa vakiovarusteita. Se sisältää latauskaapelit niin suko– kuin voimavirtapistorasioihin.

Myös Mode 3 -kaapeli julkiseen lataukseen on saatavilla.

Akun täyteen lataaminen kestää noin kaksi tuntia 7,2 kW:n teholla. Myös Audi e-tron latauspalvelu on käytettävissä ja mm. ajaessaan ulkomailla Audi-asiakkaat voivat ladata ladattavan hybridinsä paikallisten ostoehtojen puitteissa ilman lisämaksuja.

MyAudi-sovellus tuo auton palvelut älypuhelimeen. Käyttämällä sovellusta asiakas voi tarkastaa älypuhelimesta akun tilan ja jäljellä olevan toimintamatkan, aloittaa latauksen, asettaa ajastimen ja katsoa latauksen tilaa ja kulutustilastoja.

Voit myös asettaa esilämmityksen ja ilmastoinnin päälle ennen liikkeellelähtöä. Tämä on mahdollista, koska ilmastoinnin kompressori ja lisälämmitin toimivat korkeajänniteperiaatteella.

Asiakas voi päättää kuinka haluaa viilentää tai lämmittää matkustamotiloja silloin kun auto on pysäköitynä tai latauksessa.

Riippuen auton varustelutasosta ohjauspyörän, istuinten, peilien, tuulilasin ja takaikkunan lämmitys kuin myös istuinten ilmastointi voidaan aktivoida ennakoivasti.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here