Audin urheilullinen crossover-mallisto täydentyy kolmannella jäsenellä: e-tron Sportback ja Q3 Sportback saavat seurakseen uuden Q5 Sportbackin, todetaan Audin tiedotteessa.
Audi Q5 Sportbackin lisävarusteisiin kuuluvat digitaaliset OLED-takavalot. Kukin valo muodostuu kolmesta OLED-elementistä, jotka on edelleen jaettu kuuteen segmenttiin.
Punaisten OLED-elementtien valo on tasaista, mutta segmentointi mahdollistaa niiden hallinnan ja ohjaamisen erikseen.
Tilausvaiheessa asiakas voi valita kolmesta eri valotyylistä, joista jokaiseen sisältyvät dynaamiset saattovalot sekä dynamic-ajoprofiilin yhteydessä käytettävä urheilullinen grafiikka.
Jos toinen ajoneuvo lähestyy pysähtyneenä olevaa autoa takaapäin alle kahden metrin päähän, kaikki OLED-segmentit syttyvät lisävaroituksena.
Kaksi varustetasoa
Uuteen Audi Q5 Sportbackiin on saatavana Advanced- ja S line -varustetasot, jotka eroavat toisistaan mm. Singleframe-jäähdyttimensäleikön, sivuilmanottoaukkojen ja erityisesti takapuskurin osalta.
Valittavana on 12 ulkovärivaihtoehtoa ja erilaisia ulkonäköpaketteja, kuten esimerkiksi musta optiikka -paketti sekä korinväri- ja kontrastiväripaketti.
Audi Q5 Sportback on 4,69 metriä pitkä, eli seitsemän milliä sisarmalliaan pidempi, korkeus ja leveys ovat sen sijaan samat. Q5 Sportbackin ilmanvastuskerroin 0,30 on myös sisarmalliaan pienempi.
Auto akseliväli on 2,82 metriä.
Siirrettävä takaistuin
Tavaratilan koko on 510 litraa, takaistuimien selkänojat taitettuna ja kattoon asti lastattuna tilaa on 1 480 litraa. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallin vakiovarusteisiin kuuluu myös siirrettävä takaistuin plus, jossa on säädettävä selkänoja.
Kun istuin on siirrettynä täysin etummaisimpaan asentoonsa tavaratila kasvaa jopa 60 litralla, 570 litraan.
Matkustamo puolestaan on mukavampi, kun istuin ja selkänojat ovat takimmaisessa asennossa. Valinnainen säilytyslokeropaketti pitää tavarat järjestyksessä ja turvallisesti paikallaan.
Sähköinen takaluukku on vakiovaruste, ja jos lisävarustelistalta on valittu mukavuusavain takaluukku aukeaa jalkaa heilauttamalla.
Crossoverissa on useita käytännön ominaisuuksia: 150 kW:n (204 hv) 2,0 TDI -dieselmoottorin ansiosta sillä voi vetää 2 400 kg:n (jarrullinen) perävaunua. Alamäkiavustin lisää turvallisuutta jyrkissä rinteissä ja mäkisissä maastoissa.
Mukautuva ilmajousitus
Lisävarusteena malliin on saatavilla muun muassa sähköisesti säädettävä iskunvaimennus sekä ajomukavuutta lisäävä mukautuva ilmajousitus. Sen avulla ajokorkeutta voi säätää laajalla 60 mm alueella ja maavaraa voi nostaa huonolla tiellä ajettaessa jopa 45 milliä korkeammaksi.
Nopeammassa vauhdissa koria lasketaan automaattisesti 15 mm taloudellisuuden parantamiseksi: painopisteen ollessa alhaisempi ilmanvastuskerroin on pienempi ja käsiteltävyys parempi. Tavaratilaan sijoitetulla painikkeella ilmajousitus laskee taka-akselia 55 mm, jolloin lastaaminen on helpompaa.
Lisävarusteena saatava säädettävissä oleva dynaaminen ohjaus muuttaa ohjauksen suhdetta, kulmaa ja tehostusta ajonopeudesta riippuen.
Hitaassa vauhdissa ohjauksen välitys on suorempi, ratin kääntämiseen reunasta toiseen tarvitsee vähemmän kierroksia ja voimakkaampi tehostus tekee ajamisesta mukavampaa.
Vauhdin lisääntyessä hitaampi ohjaus vaikuttaa positiivisesti ajovakauteen. Vanteiden koko vaihtelee 18:sta aina 21 tuumaan.
Moottorivaihtoehdot: kaksi TFSI- ja kolme TDI -moottoria
Audi Q5 Sportback lanseerataan Suomessa tehokkaalla kaksilitraisella nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Moottorin 150 kW:n (204 hv) teho ja 400 Nm:n vääntömomentti yhdistetään seitsenvaihteiseen S tronic -kaksoiskytkinvaihteistoon ja quattro ultra -nelivetoteknologiaan.
Kevythybridijärjestelmä parantaa taloudellisuutta. Jarrutettaessa starttigeneraattori rekuperoi osan jarrutusenergiasta ja taltioi sen litiumioniakkuun.
Audi Q5 Sportback voi myös rullata moottori sammutettuna, pehmeästi toimiva start-stop-järjestelmä aktivoituu kun nopeus putoaa alle 22 kilometriin tunnissa.
Tehokas dieselmoottori on Audin tiedotteen mukaan paitsi taloudellinen, myös ympäristöystävällinen ja se täyttää viimeisimmän Euro 6d-ISC-FCM-päästöstandardin sekä EU 6 AP:n vaatimukset.
Typenoksidipäästöjä vähennetään kulloisenkin käyttötilanteen mukaisesti uudella SRC-katalysaattorilla ja kaksivaiheisella AdBlue-ruiskutuksella.
Urealiuos ruiskutetaan kahteen SCR-katalysaattoriin, jotka on sijoitettu peräkkäin pakojärjestelmään: toinen on lähellä pakosarjaa ja toinen kauempana moottorista pakojärjestelmässä.
Audi Q5:n tapaan myös Q5 Sportback tulee saataville ladattavana hybridinä kahdessa teholuokassa. Malliston viimeistelee SQ5 Sportback.
Audi Q5 Sportback hyödyntää myös Audi-mallien parviälyä
Audi Q5 Sportbackin hallintalaitteissa, näytöissä ja infotainment-järjestelmissä on käytössä sama uusi teknologia kuin päivitetyssä Q5:ssa: kolmannen sukupolven modulaarinen infotainment-järjestelmä (MIB 3).
Huippuversiossa on virtuaalinen Audi virtual cockpit mittaristo 12,3-tuumaisella näytöllä ja tuulilasinäytöllä. Monitoimiohjauspyörän plus-versio mahdollistaa tärkeiden toimintojen sekä näyttöjen turvallisen ja helpon käytön.
MMI navigation plus -järjestelmä on yhdistetty 10,1 tuuman kosketusnäyttöön, jonka aloitusnäkymä on räätälöitävissä. Ajoneuvon asetuksia voi tallentaa paitsi käyttäjäprofiileihin myös myAudi-asiakasportaaliin, jolloin ne ovat käytettävissä muissakin sopivasti varustelluissa Audi-malleissa.
Audi Q5 Sportback hyödyntää myös Audi-mallien parviälyä. Paikalliset vaaratilanneilmoitukset varoittavat kuljettajaa esimerkiksi tielle jääneistä ajoneuvoista, onnettomuuksista, ruuhka-alueiden alkamisesta, liukkaista teistä tai sumusta.
Online-liikennemerkkitiedot ilmoittaa pysyvät että tilapäiset nopeusrajoituskyltit tai -näytöt.
Katupysäköinti ilmoittaa, kuinka todennäköistä on löytää kadun varrelta maksuton pysäköintipaikka ja se kertoo lisäksi hinta- tai asukaspysäköintitietoja.
MyAudi-sovellus yhdistää auton asiakkaan älypuhelimeen. Valinnaiset lisävarusteet, kuten Audi phone box ja Bang & Olufsen 3D Premium -äänentoisto täydentävät infotainment-järjestelmää.
Kuljettajaa avustavat järjestelmät
Audi Q5 Sportbackissa on lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka on jaettu kolmeen pakettiin. Mukautuva vakionopeudensäädin hoitaa useissa tilanteissa auton kiihdyttämisen, jarruttamisen sekä pitämisen ajokaistalla. Kuljettajan tarvitsee vain koskettaa kapasitiivista ohjauspyörää pitääkseen kaistaohjauksen päällä.
Toinen huipputeknologinen järjestelmä on ennakoiva taloudellisuusavustin. Se opastaa kuljettajaa aktiivisesti käyttäen suunnittelussa apuna navigointijärjestelmää ja kamerapohjaista liikennemerkkien tunnistusta.
Yhdistettynä mukautuvaan vakionopeussäätimeen ennakoivan taloudellisuusavustimen toiminta on todella vakuuttavaa, kun se säätää ajonopeutta automaattisesti reitin ja liikennetilanteen mukaan.
Audi pre sense city -järjestelmä auttaa välttämään tai lieventämään keulatörmäyksiä muiden tienkäyttäjien kanssa. Lisävarusteena saatavat kääntymisavustin, väistämisavustin, risteävän liikenteen varoitin sekä autostapoistumisvaroitin tarjoavat lisäturvallisuutta.
Audi Q5 Sportback valmistetaan San José Chiapan tehtaalta Meksikossa.
Suomessa uusi Audi Q5 Sportback lanseerataan vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //