Tällainen on ensi vuonna tuleva urheilullinen Alpine A290

Alpine siirtyy A290:n myötä aivan uuteen aikakauteen, sähkömoottorisiin urheilullisiin autoihin ja urheiluautoihin. Niissä kunnioitetaan merkin kolmea pääajatusta: suorituskyky, ketteryys ja keveys. Uusi A290 on ensimmäinen sähköisestä Alpinen Dream Garagen kolmikosta, joka saa lähivuosina rinnalleen urheilullisen katumaasturin ja uuden A110-urheiluauton.

Alpine A290 tuo kaikki A110-urheiluauton arvostetut ominaisuudet aivan uuteen luokkaan. Alpinen DNA:ta kunnioittaen kehitetty uusi sähäkkä viisiovinen viistoperä on kompakti ja ketterä. Se tarjoaa mainion suorituskyvyn yhdistettynä jokapäiväisessä käytössä tärkeään mukavuuteen.

Muotoilu korostaa urheilullisuutta

Mittasuhteet ovat avain alle neljä metriä pitkän katusportin onnistuneeseen ulkonäköön. AmpR Small -perusrakenne antaa erinomaisen perustan näyttävän korin suunnittelulle, kun raideleveyttä on kasvatettu kuudella sentillä.

Kuva: Alpine.

Muotoilutiimi on luonut pienen urheilullisen henkilöauton, joka on 3,990 metriä pitkä, 1,820 metriä leveä, 1,520 metriä korkea ja akseliväliä on 2,530 metriä.

A290:n haluttiin jatkavan Alpinen perustajan Jean Rédélén aloittamaan perinnettä. Siihen kuuluvat neljä valoa keulalla, joiden X-kuvio yhdistää uutuuden Alpinen ralliautohistoriaan. Kaikissa muotoilun vaiheessa otettiin huomioon aerodynamiikka, jotta A290:n toimintamatka olisi mahdollisimman pitkä. Sen takia takana ei ole kookkaita spoilereita, vaan ainoastaan pieni ilmanohjain.

Kuva: Alpine.

Ulkonäköön vaikuttavat vahvasti pyörät, jotka ovat aina 19-tuumaiset. Perusmallin Iconic-vanteisiin on saatu inspiraatio A310-mallista. Toisena vaihtoehtona ovat Snowflake-vanteet, joiden lumihiutalemainen muoto tulee Alpine-merkin Alppeihin viittaavasta nimestä. Snowflake-vanteisiin on saatavissa kolme viimeistelyä.

Kuljettajakeskeinen ohjaamo

Ohjaamo on Alpinen perinteiden mukaisesti urheilullinen ja ylellinen, jossa keskitytään ajajaan ja hänen tarpeisiinsa. Pieni ylellinen yksityiskohta on taustavalaistu auton mallinimi kojelaudassa. Sporttisuudesta huolimatta A290:ssä on tilat viidelle ja luokkansa suurin 326 litran kokoinen tavaratila.

Kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy alhaalta litistettyyn nappanahkaverhoiltuun ohjauspyörään. Innostuksen ajamiseen herättävässä ohjauspyörässä on samoja piirteitä kuin F1-autoisssa käytettävissä.

RCH-kytkin. Kuva: Alpine.

Sieltä on lainattu RCH-kiertokytkin ja punainen OV-nappi. RCH-kytkimellä saa säädettyä regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuutta ajotilanteeseen sopivaksi ja ohitusnappia OV painamalla saa välittömästi käyttöön lisää tehoja ja vääntöä enintään 10 sekunnin ajaksi.

Ohitusnappi on peräisin suoraan moottoriurheilusta ja pelimaailmasta. Toiminnon aikana myös näytöt heräävät eloon viestien napin käytöstä.

Metallipintaiset polkimet ja suuri jalkatuki täydentävät hyvään ajoasentoon tarvittavan ergonomian. Siinä ovat pääosassa erinomaisen sivuttaistuen antavat istuimet, jotka ovat samalla mukavat jokapäiväisessä arkiajossa. Niiden välissä on edessä korkea keskikonsoli, jonka tyyli noudattaa A110-mallissa käytettävää.

Kojelaudassa on ajajan edessä 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristo, jonka näkymät ovat hyvin futuristiset ja valittavissa neljästä vaihtoehdosta. Kojelaudan keskellä on resoluutioltaan erittäin tarkka kuljettajaan päin käännetty 10,1-tuumainen kosketusnäyttö.

OV-kytkin. Kuva: Alpine.

Sen käyttöjärjestelmänä on Android Automotive ja tarjolla ovat Google Automotiven palvelut. Google Maps navigointi sähköajon reittisuunnittelulla on vakiona kaikissa versioissa samoin kuin Google Assistant ääniohjaus. Järjestelmässä on myös langattoman Apple CarPlay ja Android Auto peilauksen tuki.

Voimalinja ja ajettavuus perinteitä kunnioittaen

Alpine on toteuttanut A290:n saman filosofian mukaan kuin yhtiön perustaja Jean Rédélé muutti aikoinaan Renault 4CV:n Alpine A106 urheiluautoksi.

Lähtökohtana on AmpR Small -perusrakenne, joka on kehitetty historialliseen Alpinen tapaan. Olemassa olevaan perustaan on vaihdettu moottori, lisätty edistyksellistä tekniikkaa, kehitetty uusi jousitus vain tätä automallia varten, vaihdettu tehokkaammat jarrut ja otettu A290:een kehitetyt renkaat Micheliniltä. Kokonaisuuden hienosäädön ovat viimeistelleet Alpinen insinöörit.

Kuva: Alpine.

Kaiken työn lopputuloksena on yksi luokkansa suorituskykyisimmistä autoista. Sähkömoottorin teho on 162 kilowattia (220 hv) ja suurin vääntömomentti 300 newtonmetriä. Kun auton omamassa on saatu pidettyä alhaalla (1 479 kg), kiihtyy auto nollasta sataan 6,4 sekunnissa ja ajamisen ilo on läsnä kaikissa ajotilanteissa. Tarjolla on tehokkaamman moottorin lisäksi GT:ssä ja GT Premiumissa käytettävä 132 kilowatin (180 hv) tehoinen voimanlähde.

Ajoakun energiasisältö on 52 kilowattituntia, jolla toimintamatka (WLTP) on 380 kilometriä (vahvistamatta). Energiaa säästetään muun muassa lämpöpumpun avulla. Pikalataus toimii parhaimmillaan 100 kilowatin teholla, jolloin energiatason saa 15 prosentista 80 prosenttiin puolessa tunnissa. Sisäänrakennettu kolmivaihelaturi on 11 kilowatin tehoinen.

Alpine on kiinnittänyt erityistä huomiota, että kiihdytys tuntuu samalla tavalla progressiiviselta kuin A110-urheiluautossa. Tavoitteena ovat olleet helppo käytettävyys ja tehokkuus.

Vastaus energiapolkimen painallukseen muuttuu ajotilan (Save, Normal, Sport ja Personal) mukaan. Koska moottori ei tuota ääntä, on A290:een luotu kaksi Alpine Driving Sound ääntä. Niistä Alternative Sound on kevyempi ja jokapäiväiseen ajoon sopiva. Alpine Sound puolestaan on harkitusti erittäin urheilullinen. Kumpikaan äänimaailma ei kuitenkaan pyri imitoimaan polttomoottoria.

Kuva: Alpine.

Hyvin matalalla olevan painopisteen ansiosta auto ei kallistele paljoa nopeassakaan kaarreajossa. Takana on pikkuautoissa harvinainen monivarsituenta, minkä avulla pyörien asento on voitu hienosäätää. Niinpä A290 on yhtä aikaa näppärä ja vakaa.

Jarrut ovat tärkeä osa turvallisuutta ja ajo-ominaisuuksia, minkä takia edessä ovat samat nelimäntäisillä jarrusatuloilla varustetut jarrut kuin A110-urheiluautossa. Jarrutustuntumaan on paneuduttu niin, että muutos regeneratiivisesta jarrutuksesta varsinaisten jarrujen käyttöön sujuu huomaamatta.

Monipuolinen mallisto

Alpine A290 tulee myyntiin neljällä versiolla, joista ensimmäinen on GT, jonka hinnan arvioidaan jäävän alle 40 000 euroon. Siinä on 19-tuumaisille Iconique-vanteille asennettu vain A290:ää varten suunnitellut 225/40-kokoiset Michelin Pilot Sport EV-renkaat. Vakiona ovat Googlen toimintojen lisäksi mm. pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera.

Seuraavalla portaalla ovat GT Premium ja GT Performance, joista ensimmäinen painottaa ylellisyyttä ja jälkimmäinen suorituskykyä.

GT Premiumissa ovat kontrastina musta katto ja tummennetut ikkunat sekä siniset jarrusatulat. Matkustamossa on hyvin kattava kaksivärinen nappanahkaverhoilu ja Devialetin erittäin korkeatasoinen äänentoisto.

GT Performancessa puolestaan on kahdesta moottorista tehokkaampi, mikä näkyy ulospäin korin mustista merkeistä ja teksteistä. Muita eroja ovat punaiset jarrusatulat ja Michelin Pilot Sport 5 -renkaat. Tieto-viihdejärjestelmään lisätään monipuolinen Alpine Telemetrics, jossa on kolme tasoa: Live Data, Coaching ja Challenging.

Ajantasainen tieto kattaa G-voimat, kulutuksen, voiman käytön, kierrosajat ja paljon muuta. Valmennus opettaa telemetrian tietojen avulla kuljettajaa niin kiihdyttämään nopeammin kuin ajamaan paremmin radalla. Haasteista osa on vain suljetulle radalle sopivia ja osaa voi kokeilla liikenteessä.

Oman älypuhelimen voi liittää Alpine Telemetrics sovellukseen ja tallentaa ajovideot sisältäen ajon telemetriatiedot jälkikäteen tutkittavaksi.

Mallisarjan huipulla on A290 GTS, joka yhdistää GT Premiumin ja GT Performancen varusteet samaan pakettiin. Sen erottaa sisaristaan mustista Snowflake-vanteista, joita ei saa muiden varustetasojen kanssa.

Alpinen DNA on moottoriurheilussa, joten on luontevaa, että Alpine A290 esiteltiin virallisesti Le Mansin 24 tunnin kilpailun yhteydessä 13.6.2024.

Alpine tulee ensimmäistä kertaa myyntiin myös Suomessa, kun Bassadone-konserniin kuuluva Nordic Automotive Services ottaa merkin valikoimaansa Dacian ja Renaultin rinnalle vuonna 2025.

Lue myös

Urheiluautomerkki Alpine tulee Suomeen

Päivän urheiluauto: Renault Alpine 110 1977

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän