Korealainen täyssähköauto KGM Torres EVX tarjoaa kymmenen vuoden akkutakuun!

Täysin uusi korealainen KGM Torres EVX on tullut markkinoille Suomessa. Torres EVX:n hinnat alkavat 41 390 eurosta. Ostajan mielenrauhan varmistaa auton 7 vuoden tai 150 000 kilometrin takuu, ja akkutakuu on peräti 10 vuotta tai miljoona kilometriä.

Ravikilpailujen termistöä käyttäen täysin uusi KGM Torres EVX lähtee takamatkalta, sillä merkki on lähes kaikille suomalaisille tuntematon. Viime vuonna markkinoille tulleen KGM:n taustalla on kuitenkin paljon tutumpi valmistaja, vuodesta 1954 Etelä-Koreassa maastureita ja katumaastureita valmistanut SsangYong, joka on nyt saanut uuden nimen.

Kuva: CvB.

Ensimmäinen täysin uusi KGM-malli karistaa hartioiltaan kaiken edeltäjän painolastin. Uusi Torres EVX on muotoilultaan persoonallinen ja jykevän näköinen. Se tarjoaa upeat tilat matkustajille ja valtavan tavaratilan. Tekniikka on modernia ja varustelu todella korkealuokkainen. Mallinimen kirjaimet EVX tulevat sanoista Electric Vehicle eXtreme, joka kuvaa mainiosti Suomen kuumimpaan sähköautoluokkaan tulevaa uutuutta.

Valtavat tilat maasturimaisessa kuoressa

Maastureihin erikoistunut KGM muistuttaa historiastaan monella tavalla Torres EVX:n ulkonäössä, vaikka se onkin etuvetoinen. Auto on jyhkeän näköinen ja suuri 17 sentin maavara auttaa etenemään vähän huonommallakin tiellä. Myös tulo- ja jättökulmat ovat melkein maasturiluokkaa ja paljon suuremmat kuin kilpailijoissa.

Kuva: CvB.

Korilla on kokoa melkoisesti, sillä se on yli 4,7 metriä pitkä, 1,89 metriä leveä ja yli 1,7 metriä korkea. Mitoiltaan Torres EVX onkin samassa luokassa Škoda Enyaqin kanssa ja esimerkiksi selvästi Hyundai Ioniq 5:tä suurempi.

Melkoinen koko on käytetty täysimittaisesti hyödyksi, sillä uudessa KGM:ssä on runsaasti tilaa niin matkustajille kuin tavaroille. Tavaratila on sanalla sanoen valtava, sillä sitä on yli 700 litraa ja välipohjan alla oleva tila mukaan lukien 839 litraa. Pituutta tavaratilalla on selkänojat eteen kaadettuna yli kaksi metriä, joten sitä voi käyttää vaikka kahden henkilön yöpymiseen.

Mikäli tuokaan tila ei vielä riitä, perään voi huoletta kytkeä varsin suuren vedettävän, sillä perävaunumassa on 1 500 kiloa (jarruton 500 kg).

Kuva: CvB.

Perinteisen mittariston tilalla on 12,3‑tuumainen digitaalinen mittaristo, jonka sisältö muuttuu ajotilan mukaan. Sen vieressä on yhtä suuri tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jonka annin voi räätälöidä mieleisekseen. Matkustamon tyylin voi viimeistellä 38 värin tunnelmavalaistuksella (Sapphire).

Matkustamon tyyliin vaikuttaa sekin, valitseeko tumman vai vaalean sisustuksen. Vaihtoehtoina ovat musta sekä valkoisen ja harmaan yhdistävä kaksivärinen keinonahkaverhoilu. Mukavuus on varma asia, sillä etuistuimissa on sähkösäädöt ja lämmityksen lisäksi myös viilennys. Istuinlämmitys löytyy myös takapenkin reunapaikoilta.

Huomion arvoista on sekin, että korkeassa autossa istutaan tavallista ylempänä. Sen ansiosta autoon astuminen ja sieltä poistuminen on helppoa. Tavallista ylempänä istuminen ja suuret ikkunat varmistavat myös sen, että näkyvyys on erinomainen, mikä samalla parantaa turvallisuutta.

Varmaa tekniikkaa todella pitkällä takuulla

KGM on valinnut Torres EVX:ään BYD:n käyttämän erittäin hyvän ja turvallisen akkuteknologian. Litiumrautafosfaattiakut (LFP) ovat turvallisuutensa lisäksi erittäin pitkäikäisiä. Sen ansiosta akkutakuu on peräti kymmenen vuotta tai miljoona kilometriä. Muita hyviä ominaisuuksia ovat Blade-akun hyvä energiatiheys ja toiminta myös kylmimmillä ilmoilla.

Kuva: CvB.

Ajoakun energiasisältö on 73,4 kilowattituntia, jolla toimintamatka (WLTP) on 462 kilometriä. Pikalatausteho on 145 kilowattia, jolla energiamäärän saa 10 prosentista 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa. Kolmivaihevirralla voi ladata 11 kilowatin teholla, jolloin ajoakun saa tyhjästä täyteen yhdeksässä tunnissa.

Sähkömoottorin teho on 152 kilowattia (207 hv) ja suurin vääntömomentti on 339 newtonmetriä. Tehoa on riittävästi kiihdyttämään Torres EVX paikaltaan sadan kilometrin nopeuteen 8,1 sekunnissa. Huippunopeus on 175 km/h.

Muiden ominaisuuksien lisäksi Torres EVX Sapphiressa on vielä virran ulosotto (V2L), jonka avulla voi käyttää Suko-pistokkeella varustettuja sähkölaitteita. Ominaisuudesta on erityisesti hyötyä retkeillessä, tai jos tarvitsee sähkökaluja jossain varsinaisen sähköverkon ulottumattomissa. Virtaa saa ulos jopa 3,5 kilowatin teholla.

Kaksi varustetasoa

Täysin uusi KGM Torres EVX tarjoaa erinomaisen vastineen siihen sijoitettavalle rahalle. Suurien tilojen, kestävän tekniikan ja mainion ajettavuuden lisäksi uutuudessa on erinomainen varustelu. Sekä turvallisuus että mukavuus varmistetaan suurella määrällä niitä kohentavia varusteita. Myyntiin tulee kaksi varustetasoa, Quartz ja Sapphire, joista edullisempaakaan ei voi kutsua perusmalliksi.

Kuva: KGM.

Autossa on vankka kori, jossa peräti 81 prosenttia on eriasteista suurlujuusterästä. Mahdollisen onnettomuuden vaikutuksia pyritään vähentämään suurella määrällä turvatyynyjä, joihin kuuluu myös keskiturvatyyny.

Vielä tärkeämpää on kuitenkin onnettomuuden välttäminen kokonaan, missä auttavat kuljettajaa avustavat järjestelmät. Nopeasti yleistyneiden ja lakisääteisten järjestelmien lisäksi Torres EVX:ssä ovat muun muassa edessä olevan auton liikkeellelähtöhuomautus ja turvavälihuomautus. Niinpä uusi KGM on jo autonomisen ajamisen tasolla 2.5.

KGM Torres EVX on varustettu hyvin Suomen talveen, sillä edellä mainittujen lämmitettävien etu- ja takaistuinten lisäksi siinä on ohjauspyörän lämmitys sekä energiaa säästävä ilmalämpöpumppu.

Kuva: CvB.

Kuljettajaa auttavat jo 41 390 euron hintaisessa Quartz-varusteisessa Torres EVX:ssä niin kaukovaloavustin kuin navigointi. Auton käyttöä helpottaa älyavain ja mukavuutta lisää kaksialueinen automaatti-ilmastointi.

Maksamalla 2 000 euroa enemmän (43 390 €) noustaan Sapphire-tasolle, jossa pienellä lisähinnalla saa paljon ylellisyyttä. Paremman varustetason tunnistaa kaksivärisyydestä, kun siinä on musta katto ja mustat kattokaiteet, minkä ohella takalasit ovat tummennetut.

Edellä mainitun virran ulosoton lisäksi Sapphire-varusteista löytyy puhelimen langaton lataus. Säädettävän tunnelmavalaistuksen ohella pienenä ylellisyytenä ovat takaovien ikkunoiden aurinkosuojat. Ajaja arvostaa sitä, että pysäköintitutkat ovat myös edessä, ja sähköinen takaluukku handsfree-toiminnolla auttaa tavaroiden lastaamista autoon.

Ensimmäiset KGM Torres EVX:t ovat saapuneet Suomeen.

Lue myös

Keskikokoinen täyssähköinen katumaasturi alle 35 000 euroa!

SsangYong-autot saivat uuden nimen — uusi mallisto on täyssähköinen

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän