Tällä sähköautokonseptilla ajetaan yli 1000 kilometriä yhdellä latauksella

Mercedes-Benz esittelee Las Vegasin CES-messuilla uuden sähköautokonseptin nimeltään Vision EQXX.

Vision EQXX venyttää yhtiön tiedotteen mukaan sähköauton suorituskyvyn rajat uusiin ulottuvuuksiin. Sen sähkönkulutus on alle 10 kWh/100 kilometriä, joten 100 kWh:n akku (netto) riittää jopa yli 1000 kilometrin ajoihin.

Kuva: Mercedes-Benz.

Tehokkuus on ennen näkemättömällä tasolla, sillä 95 prosenttia akun energiasta kuluu suoraan auton liikuttamiseen. Suuresta kapasiteetistaan huolimatta akku on 50 prosenttia pienempikokoinen ja 30 prosenttia kevyempi kuin esimerkiksi uudessa Mercedes-Benz EQS:ssä.

Uusi konseptimalli on Mercedes-Benzin mukaan monessa suhteessa nykymaailman edistyksellisin sähköautomalli. Esimerkiksi sen ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on vain 0,17. Tähän päästään paitsi taakse päin suippenevalla, ajattoman kauniilla korimuotoilulla myös ultra-matalan vierintävastuksen renkailla, niille optimoiduilla magnesium-vanteilla ja kevyestä alumiiniseoksesta valmistetuilla jarrulevyillä.

Kevytrakenteiseen koriin on haettu esikuva F1-autoista. Katto on päällystetty ultraohuilla aurinkopaneeleilla, jotka tuovat autolle jopa 25 lisäkilometriä akkulatausten välillä.

Kuva: Mercedes-Benz.

Ei lainkaan eläinperäisiä materiaaleja – raaka-aineita sienijuuristoista ja kaktuksista

Monia Vision EQXX:n ominaispiirteitä tulee nähtäville Mercedes-Benzin tuotantomalleihin. Yksi niistä on seuraavan sukupolven MMA-perusrakenne (Mercedes-Benz Modular Architecture), joka on kehitetty pieniä ja keskikokoluokan automalleja varten.

Sisä- ja ulkomuotoilultaan konseptimalli edustaa Mercedes-Benzin tuttua Sensual Purity -filosofiaa. Koko kojelaudan levyinen yksiosainen monitoiminäyttö responsiivisella grafiikkatoteutuksella ja intuitiivisilla toiminnoillaan sulauttaa auton ja kuljettajan yhdeksi kokonaisuudeksi. Mercedes-Benzin ohjelmisto-osaaminen luo niin ikään perustan akkutoimintojen entistä tehokkaammalle hallinnalle ja ohjaukselle.

Vision EQXX:n matkustamossa ei ole käytetty lainkaan eläinperäisiä materiaaleja. Ovenkahvat on valmistettu erittäin lujasta, luonnonsilkin kaltaisesta mutta vegaanisesta AMsilk´s Biosteel -kuidusta.

Kuva: Mercedes-Benz.

Verhoilumateriaaleina hyödynnetään nahkaa muistuttavia, mutta vegaanisia Mylo- ja Deserttex-materiaaleja, joiden raaka-aineet ovat peräisin muun muassa luonnonsienien juuristosta sekä kaktuskasveista.

Lattiamatot puolestaan ovat 100-prosenttista uusiutuvaa bambukuitua. Tekstiileissä ja Dinamica-verhoilumateriaalissa on hyödynnetty kierrätysmuovimateriaalia, jonka raaka-ainetta valmistetaan käytetyistä PET-muovipulloista.

Vision EQXX

  • Akun energiasisältö (netto) <100 kWh
  • Järjestelmän jännite, max. >900 volttia
  • Energiankulutus <10 kWh/100 km 1)
  • Cd-arvo 0,17 2)
  • Max. teho n. 150 kW
  • Akseliväli 280 cm
  • Omapaino n. 1750 kg

1) Digitaalisiin simulaatioihin perustuva alustava tulos

2) Mitattu Daimlerin aeroakustisessa tuulitunnelissa 140 km/h tuulennopeudella

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän