Surkeita tuloksia suksiboksien törmäystestissä

Ruotsalainen Testfakta on testannut suksiboksien kestävyyttä mahdollisessa kolaritilanteessa.

Testissä tehtiin kaksi törmäystestiä. Toisessa suksiboksi kulki nopeudella 30 km/h ja toisella 40 km/h. Molemmissa nopeuksissa bokseille tehtiin äkkipysähdys ja tutkittiin, kuinka hyvin boksit kestivät.

Testissä oli mukana kaikkiaan yhdeksän suksiboksia ja kaikki kuormattiin valmistajan ohjeiden mukaan neljällä suksiparilla ja kahdella kassilla.

Jo nopeudella 30 km/h Hamron Spark  ja Carwise 580 L boksit avautuivat ja sisältö lensi ulos. Kun nopeutta nostettiin 40 km/h Hamron Spark ja Calix H20 irtosivat kokonaan taakkatelineestä. Myös Bilteman boksista tavarat tulivat ulos.

Testissä oli kuitenkin mukana myös bokseja, jotka kestivät melkein muuttumattomina.

Testfaktan mukaan useimpien suksiboksien pitäisi kestää kolari nopeudella 16-18 km/h. Vakuutusyhtiö Folksamin mukaan paljon onnettomuuksia sattuu kuitenkin nopeudella 40 km/h, ja boksien tulisi Folksamin mukaan kestää tämän nopeuden.

Testissä pärjäsi parhaiten Thule XL Motion, joka testin jälkeen sai vain pienen halkeaman etuosaan. Testfaktan mukaan Thulen boksi oli testien jälkeen vielä aivan käyttökelpoinen.

Thulen boksi on myös täysin vesitiivis ja helppo käsitellä, kiinnittää ja pakata, todetaan Testfaktan raportissa.

Testin suoritti norjalainen testilaitos RISE yhdessä Norges Automobil-Forbund (NAF) -järjestön kanssa.

Testissä oli kolme osa-aluetta: Törmäyskoe (painoarvo 60 %), käsiteltävyys (30 %)  ja vedenpitävyys (10 %). Törmäyskokeessa käytettiin uusi boksi molemmissa nopeuksissa.

Testin maksimipistemäärä oli 5 pistettä.

Testatut suksiboksit

  • Thule Motion XT XL            4,5 pistettä
  • Packline NX Premium XL    3,8
  • Packline Basic                     3,6
  • Skiguard 860 Touring        3,4
  • Mont Blanc Altitude 450    3,4
  • Calix H20                           2,8
  • Biltema                              2,7
  • Carwise 580L                    2,2
  • Hamron Spark                  1,8

Katso tästä koko taulukko.

Katso tästä koko juttu.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here