Helmikuun 2019 alusta lähtien Valio Luomu -maitoa kerätään tiloilta uudella Volvo LBG 460 maidonkeräysautolla.
Uusi auto pienentää maidon keräilyn hiilijalanjälkeä, sillä Valion tehtaiden biojätteestä valmistetaan biokaasua, jolla uusi Volvo nyt kulkee.
Volvon LNG/LBG moottorissa on sama hyötysuhde ja suorituskyky kuin normaalissa Diesel-autossa, mutta päästöt ovat 20-100% pienemmät, riippuen siitä käytetäänkö autossa LNG tai LBG -kaasua.
Valion ajoon mennyt uusi Volvo FH LBG kerää vajaat 10 % kaikesta Valio Luomu maidosta.
Auto kiertää eteläisen Suomen keräilyreitillä. Biokaasun hyödyntäminen kuljetuksissa on yksi tapa pienentää hiilijalanjälkeä. Hankinta on osa Valion tavoitetta tuottaa hiilineutraalia maitoa.
– Volvo on kehittänyt LNG -moottorin, joka toimii diesel-syklillä. Volvon LNG -moottorissa on sama hyötysuhde ja suorituskyky kuin normaalissa diesel-autossa. CO2 -päästöt ovat 20 – 100 prosenttia pienemmät kuin vastaavassa dieselissä riippuen siitä, käytetäänkö autossa nesteytettyä maakaasua (LNG) vai nesteytettyä biokaasua (LBG), Volvo Trucks tuotepäällikkö Mikko Aules kertoo.
– Olemme selvittäneet biokaasulla kulkevan maidonkeräysauton käyttöä jo muutamia vuosia. Nyt ajoneuvojen teknologia ja biokaasun jakeluverkosto ovat niin hyvät, että halusimme ottaa auton käyttöön, Valion kategoriapäällikkö Mirva Tollet sanoo.
Valiolta kerrotaan, että uusi Volvo LBG on ajossa lähes vuorokauden ympäri, jotta sen päästöjä vähentävä vaikutus logistiikkaketjussa on mahdollisimman suuri. Maitoauton kuljettaja hakee perusmaidon tiloilta päivällä, ja Valio Luomu maidon vuoro on yöllä.
Ympäristöystävällinen ja turvallinen valinta
Biokaasu herättää monesti myös kysymyksiä turvallisuudesta.
– Nesteytetty biokaasu (Liquefied Biogas, LBG) tankataan eristettyyn tankkiin. Biokaasu nesteytyy normaalissa ilmanpaineessa -162 asteen lämpötilassa. Jos kaasua vapautuisi tankatessa tai ajon aikana, se höyrystyisi ja sekoittuisi nopeasti ulkoilmaan, Aules kertoo.
LBG:n leimahduspiste eli syttymiseen vaadittava lämpötila on hyvin korkea. Auton polttoainetankki on kaksoiskuorella varustettu ja alipaineistetulla tyhjiökerroksella eristetty, jotta kaasu pysyy kylmänä. Jos kaasu pääsisi lämpenemään ja paine tankissa nousemaan, polttoainetankin automatiikka vapauttaa kaasua hallitusti ilmaan ja paine laskee.
– Lämpötila voi nousta, jos auto on vaikkapa pitkään käyttämättä. Valion auto on ajossa tehokkaasti lähes 24/7. Näin saadaan parhaat hyödyt sen ominaisuuksista, Volvo Trucksin myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.
Valion tehtailla syntyy Valiolle tarpeetonta mutta biokaasun valmistukseen sopivaa jätejaetta. Valio toimittaa raaka-ainetta Gasumille, jonka valmistamaa biokaasua menee Valion uuden Volvon tankkiin.
Volvo FH 460 LBG 6×2
- G13C460 13-litrainen 460hv /2300Nm LNG moottori
- 205 kg LNG-säiliö
- I-shift automatisoitu 12-portainen vaihteisto
- I-See maastontunteva vakionopeudensäädin
- Globetrotter korkea makuuohjaamo