Subarun hybridi-Forester Suomeen loppuvuodesta — tarjolla myös kuljettajan kasvojentunnistus

Kuva: Subaru.

Uusi viidennen sukupolven Subaru Forester on uudistunut voimalinjaansa myöten.

Kysymyksessä on järjestyksessään kolmas Subaru-malli, joka on rakennettu Subarun uudelle Global -perusrakenteelle.

Uusi perusrakenne ohjaa Subarun mukaan törmäysenergiaa aiemman kahden reitin sijasta kolmea eri tietä pois ohjaamon matkustajista ja se vaimentaa törmäysenergiaa 40 prosenttia edellistä perusrakennetta tehokkaammin.

Foresterin voimalinja perustuu jatkuvatoimisen symmetrisen nelivedon, bokserimoottorin sekä vakiovaihteistona toimitettavan 7-vaihteisen Lineartronic-automaattivaihteiston yhdistelmään.

Subaru lanseerasi Geneven autonäyttelyssä uuden e-Boxer -voimanlinjan, jossa polttoaineen suorasuihkutuksella varustetun bokserimoottorin ja sähkömoottorin yhdistävä tekniikka nähdään ensimmäisenä uudessa Forester-mallistossa.

Subarun ratkaisussa 16,7 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori on integroitu Lineartronic-vaihteiston sisälle.

Uudet Subaru Foresterit myydään jatkossa ainoastaan polttoaineen suoraruiskutuksella varustetun 16-venttiilisen ja 2,0-litraisen bensiinikäyttöisen bokserimoottorin sekä sähkömoottorin yhdistelmällä. Bensiinimoottorin huipputeho on 150 hv/5600-6000 r/min. ja sen vääntö 194 Nm/4000 r/min.

Sähköjärjestelmä avustaa etenkin auton kiihdytyksissä. Kun järjestelmä on käytössä, moottorin teho nousee 166,7 hevosvoimaan ja samanaikaisesti se tarjoaa 259 Nm väännön. Moottorin keskikulutus on 6,8 l/100 km.

Subaru e-Boxer taittaa normaalissa ajotilanteessa noin puolet ajokilometreistä sähköavusteisesti.

e-Boxer voimalinja sisältää taka-akselin päälle asennetun 118,4 voltin akuston, joka latautuu ajettaessa.

Järjestelmä ei muuta Foresterin nelivedon toimintaa. Voima etu- ja taka-akselien välillä jakautuu edelleen suhteessa 60/40-50/50.

Maasto-ohjelmassa kaksi eri toimintatilaa

Foresterin kallistelua on vähennetty alustamuutoksin sekä kasvattamalla raideleveyksiä edessä ja takana 20 millillä. Foresterissa on myös uudet ja suuremmat jarrulevyt, jotka reagoivat jarrutustilaisiin entistä tehokkaammin sekä lyhentävät jarrutustapahtumaa.

Maastoajoa helpottaa Foresterin maavara, joka on edelleen 220 milliä.

Foresterissa on vakiona X-Mode-järjestelmä, joka helpottaa ajamista hankalissa maasto-olosuhteissa. X-Mode on kytketty kontrolloimaan muun muassa jyrkissä mäissä kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä.

X-Mode-järjestelmä, johon kuuluu myös alamäkihidastin, auttaa tarvittaessa kuljettajaa.

Uudessa Foresterissa kuljettaja voi ensi kertaa valita X-Mode -järjestelmästä kaksi eri ajotilaa ajo-olosuhteiden mukaan. Snow-dirt -tilaa suositellaan käytettäväksi pitävällä alustalla, kun D Snow-mud -tila on suunniteltu liukkaalle ja pehmeälle alustalle.

Foresterin maastoajokykyä on myös tehostettu pienentämällä etu- (-10 mm) ja takaylityksiä (- 5 mm). Foresterin päästökulma edessä on nyt 20,2 astetta ja takana 25,8 astetta.

Subarun VDC-ajonhallintajärjestelmä auttaa auton ajamista liukkaalla kelillä, ja se huomioi vetotilanteessa myös perävaunun liikkeet. Uuden Foresterin jarrullisen perävaunun vetomassa on 1 870 kg.

Koko kasvanut

Foresterin ilmettä ja muotoja on uudistettu, ja auton koko on kasvanut. Forester on edeltäjäänsä 15 mm pidempi, 20 mm leveämpi ja 5 mm matalampi.

Forester on akseliväliltään 30 mm kookkaampi, ja kasvaneet mitat näkyvät erityisesti sisätiloissa ja sitä kautta matkustamismukavuudessa.

Foresterissa on uudet istuimet, jotka Subarun mukaan tukevat matkustajia paremmin etenkin sivusuunnassa. Myös istuimien lämmityselementit ovat aiempaa suuremmat ja ne ulottuvat nyt istuimen selkänojan yläosaan asti.

Takaovien oviaukon muoto on nyt enemmän neliömäinen, joka helpottaa muun muassa turvaistuimen asentamista takaistuimelle. Takaistuimen jalkatilaan asennetut viileää tai lämmintä ilmaa puhaltavat suulakkeet ovat myös uusittu.

Monipuolisen tavaratilan tilavuus on kasvanut 509–1 779 litraan. Tila on edelliseen verrattuna 134 mm leveämpi ja 290 mm pidempi. Myös sähkötoimisen takaluukun toimintaa on nopeutettu. Luukun automaattinen aukeaminen ja sulkeutuminen tapahtuu 9,2 sekunnin sijasta nyt 5,0 sekunnissa.

Kuljettajan kasvojentunnistus

Uutuusmalli lanseerataan neljällä eri varustetasolla – Base, Active, Ridge ja Summit.

Jokaisessa Forester-mallissa vakiovarusteena on muun muassa törmäyksiä ehkäisevä EyeSight-järjestelmä, tutkajärjestelmä, joka varoittaa sivupeileihin asennettujen varoitusvalojen avulla takaa ja kuolleista kulmista lähestyvistä ajoneuvoista, pesutoiminnolla varustettu peruutuskamera ja ohjauspyörän liikkeisiin reagoivat kaksois-led-ajovalot.

Lisäksi Foresterin vakiovarustukseen kuuluu kosketusnäytöllä varustettu viihdejärjestelmä, johon voi usb-portin kautta liittää kaapeliyhteydellä Apple CarPlay- -älypuhelintoiminnot ja hyödyntää omaan älypuhelimeen ladattuja tuttuja sovelluksia.

Järjestelmässä on myös Android Auto -valmius. Foresterissa eri tieto- ja informaatiojärjestelmien käyttökieli on aina suomi.

Uutuusvarusteena Active-tasolta alkaen Subaru tarjoaa kuljettajan kasvojentunnistusjärjestelmän, joka kuljettajan tunnistaessaan säätää istuimen ja ohjauspyörän automaattisesti haluttuihin säätöihin.

Järjestelmän muistiin voi tallentaa viiden eri kuljettajan kasvokuvat.

Uuden Forester e-Boxer-malliston ensiesittely Suomessa tapahtuu joulukuussa. Malliston ennakkomyynti on jo käynnissä.

Hinnat

Subaru Forester e-Boxer Base 44 393 euroa

Subaru Forester e-Boxer Active 47 422 euroa

Subaru Forester e-Boxer Ridge 51 109 euroa

Subaru Forester e-Boxer Summit 53 801 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here