Pääkaupunkiseudun poliisilaitokset toteuttivat perjantai-iltana erityisesti moottoripyöriin kohdennetun valvontaiskun. Valvontaa tehtiin Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.
Valvonnan aikana tarkastettiin noin 60 moottoripyörää.
Poliisin iloksi motoristien asiat olivat pääsin kunnossa. Muiden tielläliikkujien ansiosta poliisin merkintöihin tuli kuitenkin kymmeniä törkeitä liikennerikoksia.
– Vaikka moottoripyöräilijöiden asiat olivat pääosin kunnossa, kirjasi poliisi kaksi rikosilmoitusta moottoripyörien törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisista. Myös muutama rikesakko annettiin tiedoksi moottoripyörien epäkuntoisuudesta, kertoo ylikomisario Jussi Päivänsalo.
Ilmeisesti melumittaus ei kuulunut kuvioon. Talvisodassa pommisuojassa istuneena ja TKK:n akustiikan laboratorion kasvattina korvaan on jäänyt kaunis DC3-lentokoneiden moottorimusiikki Vartiokylän yli Malmin lentokentälle 1940/50-luvulla ja pienkoneiden kaartelu tontin päällä. Mutta mikään ei nosta karvoja pystyyn pahemmin kuin ilmatorjuntakonekivääriä muistuttava papatus kiihdyttävästä kaksipyttyisestä, johon tahallaan on laitettu ego-trip suorat putket äänenvaimentien sijaan. Korvassa on lihas, joka vaimentaa paukkuääniä 20 dB, mutta sen reaktioaika on 100 millisekuntia, joten jokainen pamaus jää vaimentamatta.
Omat autoni (neljää Transit-dieselpakua lukuunottamatta) ovat aina olleet kuiskaavia. Ei ihan RR-tasoa, minkä näin Lauttasaaressa Sisu-Auton korjaamolla 1970, mutta silti. Rover P6 3500 V-8 (4 kpl, oli aikoinaan 1969 hiljaisempi kuin MB, Itiksen kohdalla 90 km/h mittarissa, ainoa ääni kvartsikellon tikitys).