Škoda Student Car -konseptiautoprojekti on ollut Škodan oman ammattikoulun opiskelijoiden koulutuksen kohokohta jo lukuvuodesta 2013/14 alkaen. Tällaisessa projektissa opiskelijat suunnittelevat ja rakentavat unelmiensa auton opettajiensa ja Škoda Auton tehtaan eri osastojen asiantuntijoiden tuella.
Tänä lukuvuonna 25 opiskelijan työllä valmistunut Škoda Afriq on jo kahdeksas Student Car -konseptiauto. Jo ensi näkemältä tämä crossover-katumaasturiin Škoda Kamiq pohjautuva ralliauto tuo mieleen Dakarin rallin.
Nimivalinta Afriq korostaa tätä yhteyttä ja viittaa myös siihen, että Škoda Auto on 1. tammikuuta 2021 alkaen vastannut Volkswagen-konsernin toiminnoista Pohjois-Afrikassa.
Tammikuun 2021 alusta Škoda Auto on vastannut Volkswagen-konsernin kaikista toiminnoista Egyptissä, Tunisiassa, Marokossa ja Algeriassa, mikä avaa uusia kasvupotentiaalin markkinoita.
Tulevaisuusohjelman Next Level – Škoda Strategy 2030 mukaisesti Škoda Auton tavoite on kehittyä johtavaksi eurooppalaiseksi autonvalmistajaksi kasvavilla markkinoilla Intiassa ja Pohjois-Afrikassa vuoteen 2030 mennessä. Škoda Afriq Student Car -konseptiauto lisää tietoisuutta tästä Pohjois-Afrikan markkina-aluevastuusta.
Haasteellinen tehtävä koronaviruspandemian aikana
Škoda Auton ammattikoulun 25 opiskelijaa aloitti työnsä kahdeksannessa Student Car -konseptiautoprojektissa syksyllä 2020. Varsin pian he päättivät suunnitella nelivetoisen ralliautoversion, joka pohjautuu crossover-katumaasturiin Škoda Kamiq.
Koronaviruspandemian ja siihen liittyvien rajoitusten vuoksi opiskelijat saattoivat aluksi kuitenkin tehdä työtä yhdessä vain etänä verkossa, joten Student Car -konseptiauton suunnitteluvaihe pidentyi kolmella kuukaudella huhtikuuhun 2021 saakka.
Katso tästä muut jutut Škoda Student Car -projekteista.
Samoista syistä auton valmistumisen määräaika siirtyi kesäkuusta 2021 toukokuuhun 2022, joten koko projekti piteni yhdestä lukuvuodesta kahteen eli lukuvuosille 2020/21 ja 2021/22. Siten Škodan toiminnasta kiinnostuneiden on ollut odotettava vuosi pitempään ennen edellisen Škoda Slavia Spider -konseptiauton seuraajan julkistamista.
Škoda Afriq -konseptiauton rakentamiseen 2 000 työtuntia
Škoda Afriq -konseptiauton rakentaminen kesti neljä kuukautta ja vaati opiskelijoilta noin 2 000 työtuntia.
Tavallisen Škoda Kamiqin kori koki täydellisen muodonmuutoksen: alunperin neliovisen crossover-katumaasturin takaovet hitsattiin kiinni ja kaksioviseksi muuttuneen Afriqin lokasuojat, pyöränaukkokaaret ja puskurit suurennettiin. Jousitusta ja pyöräntuentaa vahvistettiin.
Huomattavia ja aikaa vieviä muutostöitä tarvittiin Škoda Octavia 4×4 -mallista peräisin olevan nelivedon toteuttamiseen.
Edellisten vuosien Student Car -konseptiautojen tapaan korin rakennemuutokset olivat monimutkaisia; opiskelijoiden oli levennettävä ja madallettava koria, muotoiltava auton kaikki kulmat uudelleen ja huoliteltava pintapeltien istuvuus.
Student Car -konseptiautoprojektien historian kattavin yhteistyö Škoda Motorsportin kanssa
Škodan teknisen tuotekehityksen, muotoilun ja tuotannon osastojen insinöörien ja kokeneiden ammattilaisten lisäksi opiskelijat saivat merkittävää tukea Škoda Motorsportilta.
Koska Škoda Afriq on ralliauto, Škoda Motorsport oli enemmän kuin koskaan aiemmin mukana tämän lukukauden Škoda Student Car -konseptiautoprojektissa.
Škoda Motorsportin ralliautoammattilaiset antoivat opiskelijoille teknistä taitotietoa ja tarvittavia osia. Opiskelijat saivat heiltä esimerkiksi lisävaloyksiköt, tuuletuksen osia ja takaluukun, jossa on Škoda Fabia Rally2 evo -ralliauton integroitu spoileri, sekä konepellin pikalukot.
Škoda Afriq Student Car -konseptiautosta löytyy myös muita Škoda Fabia Rally2 evo -ralliauton osia kuten kaksi kameraa, mikrofonit, ohjauspyörä, kojelauta, kuusipisteturvavyöt ja erikoisralli-istuimet.