Škoda Kodiaq päivittyy, ennakkomyyntiin alkukesästä

Nelisen vuotta sitten Škoda käynnisti Kodiaqin esittelyllä mallistonsa laajentamisen katumaastureihin, ja nyt Kodiaq päivittyy.

Uudistunut Kodiaq on saatavissa varusteluversioina Active, Ambition ja Style sekä malliversioina L&K, Sportline ja RS.

Varusteluversioissa Active, Ambition ja Style on etu- ja takahelmassa alumiinin väriset yksityiskohdat, jotka tuovat tähän katumaasturiin aiempaa selvemmin offroad-tyyliä. Škodan suurimmassa katumaasturimallissa on vakiona led-ajovalot, ja nyt myös Matrix LED -ajovalot ovat saatavissa.

Kuva: Skoda.

Erityiset Aero-kevytmetallivanteet, uudistetut etu- ja takapuskuri sekä uusi kiiltävän musta takaspoileri ja takalasin yläkulmien ilmanohjaimet pienentävät Škodan auton ilmanvastusta.

Kodiaq RS:ssä on muista malleista erottava, dynaamisesti muotoiltu malliversiokohtainen etupuskuri.

Autoon on nyt ensimmäistä kertaa saatavissa ergonomiset istuimet, joissa on rei’itetty nahkaverhoilu, monisuuntainen sähkötoiminen säätö, istuintuuletus ja hierontatoiminto.

Ambition- ja Style-varusteluversioihin on tarjolla Eco-istuimet, joiden korkealaatuinen verhoilu on valmistettu vegaanisesta kierrätysmateriaalista.

Saatavissa olevassa Canton Sound System -äänentoistojärjestelmässä on kojelaudan keskellä olevan keskikaiuttimen ja tavaratilaan asennetun subwoofer-bassokaiuttimen lisäksi nyt kymmenen kaiutinta aiemman kahdeksan sijasta.

Kehitetty ennakoiva turvajärjestelmä

Kodiaq-malleihin saatavissa olevan Virtual Cockpit -mittaristonäytön koko on 10,25 tuumaa. Näyttöön on valittavissa neljä erilaista näkymää.

Kodiaq RS- ja Kodiaq Sportline -malliversioissa mittaristonäytössä on lisänä viides näkymävaihtoehto Sport.

Kuva: Skoda.

Avustinjärjestelmissä on uutena tarjolla edelleen kehitetty kuljettajan ja matkustajien ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist.

Tässä uudessa versiossa käytetään lisänä taakse asennettuja tutkatunnistimia, joilla havaitaan peräänajovaara.

Kodiaq RS:ssä nyt bensiinimoottori

Kodiaq-malliston huipulle sijoittuva RS-malliversio on saanut uuden visuaalisen ilmeen ja uuden moottorin.

Volkswagen-konsernin EVO-moottorisukupolven 2.0 TSI -bensiinimoottori kehittää tehoa 180 kilowattia (245 hv), mikä on 4 kilowattia (5 hv) enemmän kuin aiemman RS-mallin bi-turbodieselmoottorissa.

Kuva: Skoda.

Uusi moottori on myös 60 kg kevyempi kuin edellinen TDI-moottori. Myös kaksi muuta bensiinimoottoria, 1.5 TSI teholtaan 110 kW (150 hv) ja 2.0 TSI teholtaan 140 kW (190 hv), sekä 2.0 TDI -dieselmoottorit 110 kW (150 hv) ja 147 kW (200 hv) ovat Volkswagen-konsernin uusinta EVO-moottorisukupolvea.

Lue tästä muita juttuja Kodiaqista.

Saatavissa olevat kolmannen istuinrivin istuimet tekevät Kodiaqista seitsemänpaikkaisen. Takaistuimien selkänojat eteen käännettyinä autossa on tavaratilaa peräti 2 065 litraa.

Valmistetaan useassa maassa

Kodiaq-mallien valmistus alkoi Škodan tehtaalla Tšekin Kvasinyssä vuonna 2016. Osana malliston laajentamista katumaastureihin Škoda investoi Kvasinyn tehtaan modernisointiin yli 290 miljoonaa euroa vuoteen 2018 mennessä.

Kuva: Skoda.

Kvasinyn tehtaasta luotiin katumaasturituotannon osaamiskeskus. Kodiaq-mallien suuren kansainvälisen kysynnän vuoksi Škoda käynnisti suuren katumaasturimallinsa tuotantolinjat myös Kiinassa, Intiassa ja Venäjällä.

Maaliskuun 2021 loppuun mennessä Kodiaq-malleja on näiltä kaikilta tehtailta valmistunut yhteensä yli 600 000 kappaletta.

Uudistunut Kodiaq tulee ennakkomyyntiin alkukesästä 2021.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Skoda.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here