Nelisen vuotta sitten Škoda käynnisti Kodiaqin esittelyllä mallistonsa laajentamisen katumaastureihin, ja nyt Kodiaq päivittyy.
Uudistunut Kodiaq on saatavissa varusteluversioina Active, Ambition ja Style sekä malliversioina L&K, Sportline ja RS.
Varusteluversioissa Active, Ambition ja Style on etu- ja takahelmassa alumiinin väriset yksityiskohdat, jotka tuovat tähän katumaasturiin aiempaa selvemmin offroad-tyyliä. Škodan suurimmassa katumaasturimallissa on vakiona led-ajovalot, ja nyt myös Matrix LED -ajovalot ovat saatavissa.

Erityiset Aero-kevytmetallivanteet, uudistetut etu- ja takapuskuri sekä uusi kiiltävän musta takaspoileri ja takalasin yläkulmien ilmanohjaimet pienentävät Škodan auton ilmanvastusta.
Kodiaq RS:ssä on muista malleista erottava, dynaamisesti muotoiltu malliversiokohtainen etupuskuri.
Autoon on nyt ensimmäistä kertaa saatavissa ergonomiset istuimet, joissa on rei’itetty nahkaverhoilu, monisuuntainen sähkötoiminen säätö, istuintuuletus ja hierontatoiminto.
Ambition- ja Style-varusteluversioihin on tarjolla Eco-istuimet, joiden korkealaatuinen verhoilu on valmistettu vegaanisesta kierrätysmateriaalista.
Saatavissa olevassa Canton Sound System -äänentoistojärjestelmässä on kojelaudan keskellä olevan keskikaiuttimen ja tavaratilaan asennetun subwoofer-bassokaiuttimen lisäksi nyt kymmenen kaiutinta aiemman kahdeksan sijasta.
Kehitetty ennakoiva turvajärjestelmä
Kodiaq-malleihin saatavissa olevan Virtual Cockpit -mittaristonäytön koko on 10,25 tuumaa. Näyttöön on valittavissa neljä erilaista näkymää.
Kodiaq RS- ja Kodiaq Sportline -malliversioissa mittaristonäytössä on lisänä viides näkymävaihtoehto Sport.

Avustinjärjestelmissä on uutena tarjolla edelleen kehitetty kuljettajan ja matkustajien ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist.
Tässä uudessa versiossa käytetään lisänä taakse asennettuja tutkatunnistimia, joilla havaitaan peräänajovaara.
Kodiaq RS:ssä nyt bensiinimoottori
Kodiaq-malliston huipulle sijoittuva RS-malliversio on saanut uuden visuaalisen ilmeen ja uuden moottorin.
Volkswagen-konsernin EVO-moottorisukupolven 2.0 TSI -bensiinimoottori kehittää tehoa 180 kilowattia (245 hv), mikä on 4 kilowattia (5 hv) enemmän kuin aiemman RS-mallin bi-turbodieselmoottorissa.

Uusi moottori on myös 60 kg kevyempi kuin edellinen TDI-moottori. Myös kaksi muuta bensiinimoottoria, 1.5 TSI teholtaan 110 kW (150 hv) ja 2.0 TSI teholtaan 140 kW (190 hv), sekä 2.0 TDI -dieselmoottorit 110 kW (150 hv) ja 147 kW (200 hv) ovat Volkswagen-konsernin uusinta EVO-moottorisukupolvea.
Lue tästä muita juttuja Kodiaqista.
Saatavissa olevat kolmannen istuinrivin istuimet tekevät Kodiaqista seitsemänpaikkaisen. Takaistuimien selkänojat eteen käännettyinä autossa on tavaratilaa peräti 2 065 litraa.
Valmistetaan useassa maassa
Kodiaq-mallien valmistus alkoi Škodan tehtaalla Tšekin Kvasinyssä vuonna 2016. Osana malliston laajentamista katumaastureihin Škoda investoi Kvasinyn tehtaan modernisointiin yli 290 miljoonaa euroa vuoteen 2018 mennessä.

Kvasinyn tehtaasta luotiin katumaasturituotannon osaamiskeskus. Kodiaq-mallien suuren kansainvälisen kysynnän vuoksi Škoda käynnisti suuren katumaasturimallinsa tuotantolinjat myös Kiinassa, Intiassa ja Venäjällä.
Maaliskuun 2021 loppuun mennessä Kodiaq-malleja on näiltä kaikilta tehtailta valmistunut yhteensä yli 600 000 kappaletta.
Uudistunut Kodiaq tulee ennakkomyyntiin alkukesästä 2021.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
