”Sähkön kallistumisesta huolimatta sähköauto on edelleen taloudellisesti kannattava”

CTEKin globaalista sähköautoliiketoiminnasta vastaava johtaja Cecilia Routledge toivoo, että tänä vuonna edettäisiin muun muassa sähköautojen latauksen hintojen yhdenmukaistamisessa EU-alueella eli ns. roaming-maksuista luovuttaisiin, kuten aikoinaan puheluiden kohdalla.

Sähkön hinnannousu vaikuttaa Routledgen mukaan todennäköisesti kuluttajien halukkuuteen ostaa sähköauto, mutta hän näkee, että yksityisleasingin yleistyminen voisi muuttaa tilannetta myös Suomessa.

CTEKin globaalista sähköautojen latausliiketoiminnasta vastaavan johtajan Cecilia Routledgen mukaan kuluttajien huoli sähköautojen toimintamatkan riittämättömyydestä on hälventynyt nopeammin kuin olisimme voineet kuvitella.

Sitä ovat edistäneet akkujen nopea kehitys, vaihtovirtalatauspisteiden yleistyminen eri kohteissa kuten hotelleilla, sekä pikalatauspisteiden yleistyminen pääteiden varrella. Myös itse ajoneuvot koetaan laadukkaiksi ja ilahduttavat omistajiaan.

–Vuoden 2023 keskeisenä kysymyksenä on talous eli niin latauksen hinta kuin sähköajoneuvojen omistajien kyky maksaa latauksesta, Routledge toteaa yhtiön trendikatsauksessa.

Sähkön kallistumisesta huolimatta sähköauto on edelleen taloudellisesti kannattava

Huolimatta nousseista sähkönhinnoista sähköautolla ajaminen on edelleenkin taloudellisempaa kuin bensiinin ja dieselin tankkaus.

–Kuluttajat harhautuvat usein tekemään hintavertailua polttomoottoriautojen ja sähköautojen välillä pahimpien hintaskenaarioiden mukaan. Tiettyinä vuorokaudenaikoina sähkön hinta on toki korkea, mutta älykästä latausta hyödyntäen sähköauto voittaa edelleen bensiini- tai dieselmoottorilla varustetun auton, Routledge sanoo.

Routledge neuvoo sähköauton omistajaa suosimaan pörssisähköä. Älykkään lataustekniikan ansiosta kuluttaja voi pääasiallisesti ajoittaa latauksen siihen hetkeen, kun sähkön hinta on sillä tasolla, jonka on valmis hyväksymään.

Verkkovierailumaksut poistuvat myös sähköautoilta

Routledge pitää todennäköisenä, että EU puuttuu sähköautojen latausasemien roaming-maksuihin, aivan kuten se teki aikanaan puhelinoperaattorien kanssa.

Tästä on jo olemassa EU:n asetus: Vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuridirektiivi (2014/94), joka hyväksyttiin lokakuussa. Siinä säädettyjen tavoitteiden pitäisi olla kokonaisuudessaan toteutettu vuoteen 2027 mennessä.

Direktiivissä todetaan muun muassa, että kuluttajan pitäisi voida valita, mitä sovellusta haluaa lataukseen ja maksamiseen käyttää millä tahansa latausasemalla kaikkialla EU:ssa. Direktiivit ovat osa EU:n suunnitelmaa ”Fit for 55 in 2030”, jonka tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 55 % vuoteen 2030 mennessä vuodesta 1990 alkaen.

–Nyt odotamme, että eurooppalaiset sähköautojen latausta tarjoavat operaattorit ottavat seuraavan askeleen. Maksuverkkovierailuteknologia on jo käytössä. Open ChargePoint Interface (OCPI) -protokollan avulla latausasemien laitteistot voivat kommunikoida verkkovierailua hallitsevan ohjelmiston kanssa. Tämä helpottaa kuluttajien asiointia, mutta tarjoaa myös mahdollisuuden hintojen yhdenmukaistamiseen, jotta maksu olisi kaikkialla EU-alueella aina sama.

Finanssiteknologian hyödyntäminen latauksessa

Kun käytämme useiden eri latausoperaattoreiden palveluja, joudumme käyttämään monia luottokortteja, sovelluksia ja RFID-tunnisteita.

–Esimerkiksi Vourity on mielenkiintoinen toimija maksuratkaisujen integroinnissa. Kuvittele, että voisit ladata autoa millä tahansa asemalla ilman sen suurempia tunnistautumisia ja latauskustannukset vähennettäisiin suoraan kuljettajan luottokortilta. Plug & Charge voi muuttaa perusteellisesti sähkölatauksen pelikenttää, Routledge pohtii.

Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä – halvempia sähköautoja?

Tiedämme, että sähköajoneuvojen ostokustannukset ovat edelleen merkittävä este monille, jotka harkitsevat sähköauton ostamista. CTEK:n teettämän tutkimuksen mukaan kuljettajat, jotka eivät ole aiemmin omistaneet ladattavaa ajoneuvoa, ovat valmiita ostamaan sellaisen vain, jos hinta jää alle 25 000 euron.

Näin ollen ladattavien ajoneuvojen suhteellisen korkea hinta on edelleen hankintaeste. Tähän jotkut valmistajat ovat jo puuttuneetkin ja alentaneet hintojaan.

–Sähköautojen yksityisleasing on kasvattanut suosiotaan jo muissa Pohjoismaissa, mutta Suomessa samaa trendiä ei vielä yhtä voimakkaasti näy. Yksityisleasingin yleistyminen voisi Suomessakin tasoittaa tietä sähköauton hankintaan, kun kuluttajat voisivat turvallisesti, rajatun ajan tutustua sähköautoilun etuihin, Routledge toteaa.

Kiinnostaako autot ja liikenne? Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje!

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here