Sähköisiä kuorma-autoja on jo Euroopassa markkinoilla, Fuson ensimmäiset toimitettu asiakkaille

15.12.2017 12.45

Daimler Trucks on luovuttanut ensimmäiset 14 kappaletta täyssähköisiä Fuso eCanter -kuorma-autoja neljälle eurooppalaiselle asiakkaalleen.

Deutsche Post DHL sai kuusi, DB Schenker kolme, Rhenus Group kolme ja Dachser kaksi eCanteria.

Yritykset käyttävät täyssähköisiä kevytkuorma-autoja omissa jakelutehtävissään tavoitteenaan lisätä kuljetuskaluston kestävää käyttöä ja pienentää sen aiheuttamaa ympäristökuormitusta erityisesti niin sanotun ”viimeisen kilometrin” kuljetuksissa herkillä kaupunkialueilla.

Kaikki eCanter-asiakkaat käyttävät autoja olosuhteissa ja tehtävissä, jotka on tähän mennessä hoidettu perinteisillä polttomoottoriautoilla. Kuljettajat saavat erikoiskoulutuksen auton käyttöön, ja yritykset hankkivat autot 24 kuukauden mittaisilla leasing-sopimuksilla Daimlerin CharterWay-palvelun kautta.

Esimerkiksi DHL aikoo käyttää eCantereitaan rahti- ja pakettikuljetuksissa Berliinissä ja Rhenus Group huonekalujen, kuluttajaelektroniikan ja raskaiden urheiluvarusteiden kotiinkuljetuksissa Saksan pääkaupungin alueella.

Hybridimalli jo vuodesta 2005: eCanter hyötyy Fuson kattavasta tuotekehityksestä

Sähkökäyttöisen version tuotanto käynnistyi heinäkuussa Tramagalin tehtaalla Portugalissa. Autot on tarkoitettu Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille, joten maailman ensimmäinen sähkökäyttöinen kevytkuorma-auto esiteltiinkin New Yorkissa 14. syyskuuta.

Lähivuosien aikana ensimmäisen sukupolven autoja toimitetaan 500 kappaleen sarja valikoiduille asiakkaille. Daimlerin tytäryhtiö Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) aikoo käynnistää mallin laajamittaisen sarjatuotannon vuonna 2019.

Käyttökuluissa säästyy jopa 1000 euroa 10 000 ajokilometrillä

Fuso eCanterin sähköinen voimalinja koostuu kuudesta 420 V ja 13,8 kWh litiumioni-korkeajänniteakusta. Sähkömoottori tuottaa 129 kW (180 hv) tehon ja 285 kW väännön, jonka yksivaihteinen vaihteisto välittää taka-akselille.

Fuso eCanter kykenee kuljettamaan suurimmillaan 4,5 tonnin kuorman. Sähkömoottorin voimalla kokonaispainoltaan 7,49-tonninen auto kuitenkin kiihtyy lähes henkilöauton tapaan. Huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa.

Akkujen yhteispaino on noin 600 kiloa ja niiden toimintamatka latauksella yli 100 kilometriä. Tämä riittää useimpiin jakeluautojen päivittäisiin käyttö- ja toimitustarpeisiin.

MFTBC:n sähkökäyttöinen kevytkuorma-automalli vastaa moneen tarpeeseen: se ei aiheuta lainkaan melua tai paikallispäästöjä tiheästi asutuilla ja liikennöidyillä (suur)kaupunkialueilla, joissa jakeluliikenne ja tavaratoimitukset kuitenkin lisääntyvät voimakkaasti.

Lisäksi auto on hyvin kustannustehokas ja taloudellinen. Täyssähköisen eCanterin käyttökulut ovat jopa 1000 euroa pienemmät jokaista 10000 ajokilometriä kohti kuin perinteisellä dieselkuorma-autolla, todetaan Daimlerin tiedotteessa.

Fuso aikoo sähköistää lähivuosina koko kuorma- ja linja-automallistonsa E-Fuso-tuotemerkin alle. Yhtiö hyötyy tässä strategiassa suuresti emoyhtiö Daimlerin osaamisesta ja kokemuksesta sähköajoneuvojen valmistajana.

E-Fuso-kuorma-autojen akut toimittaa Daimlerin tytäryhtiö Deutsche Accumotive, ja akkujen kierrätyksestä ja jatkokäytöstä huolehtii Mercedes-Benz Energy -yhtiö. Latausinfrastruktuuria kehittää puolestaan Daimlerin osin omistama Charg

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!