Sähkö- ja hybridiauton renkailla väliä

Kuva: Vianor.

Sähköautojen ja erilaisten hybridiautojen suosio on kasvanut Suomessa nopeasti, ja niiden osuus ensirekisteröidyistä autoista on tänä vuonna noin kolmannes.

Sähköauton renkaita valitessa kannattaa huomioida tietyt asiat, jotta ajaminen olisi turvallista ja mukavaa, todetaan Vianorin tiedotteessa.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan yhteensä jo noin kolmannes tänä vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista on sähkö- tai hybridiajoneuvoja. Kesäkuun lopussa liikennekäytössä oli yhteensä jo yli 40 000 ladattavaa henkilöautoa. Alkuvuoden aikana määrä kasvoi hieman yli 10 000:lla.

Ladattavat hybridit ovat yleistyneet erityisesti kookkaammissa henkilöautosegmenteissä. Ladattavia hybridiautoja markkinoidaan usein alhaisilla kulutuslukemilla, mutta auton taloudellisuuteen vaikuttavat sen käyttötapa ja alla pyörivät renkaat.

– Mitä matalampi vierintävastus renkaalla on, sitä vähemmän energiaa rengas kuluttaa pyöriessään ja sitä pidemmälle yhdellä latauksella pääsee, muistuttaa autohuolto- ja rengaspalveluketju Vianorin tuotepäällikkö Marika Päiväniemi.

– Talvirenkaissa kitkarenkaiden vierintävastus on pienempi kuin nastarenkaiden. Jos haluaa maksimoida yhdellä latauksella päästävän matkan pituuden ja minimoida autoilun ympäristövaikutukset eikä ajele paljon jäisillä teillä, kitkarenkaat ovat hyvä valinta, sanoo Päiväniemi.

EU-rengasmerkinnät auttavat valitsemaan sopivan renkaan

Laadukkaat renkaat ovat yleensä hiljaisemmat ja auttavat säilyttämään sähköllä ajamisen hiljaisuuden ja ajomukavuuden. Kuluttajan apuna ominaisuuksiltaan sopivan renkaan etsinnässä ovat EU-rengasmerkinnät, jotka auttavat vertailemaan renkaiden melutasoa, märkäpitoa ja polttoainetaloudellisuutta.

– Merkintöjä vertailemalla on helppo löytää vierintävastukseltaan tai hiljaisuudeltaan parhaat renkaat. Ensi vuonna rengasmerkintöihin lisätään myös jää- ja lumipitomerkintä, kertoo Päiväniemi.

Uusi merkintä erottelee pohjoisiin olosuhteisiin soveltuvat renkaat muista talvirenkaista, mikä helpottaa talvirenkaiden valintaa.

Nokian Renkaiden teettämän tutkimuksen perusteella jää- ja lumipito ovat suomalaisille tärkeimpiä tekijöitä uusia talvirenkaita valittaessa, eli talvella turvallisuus on ykkössijalla.

Kysymykseen vastatessa sai valita kolme tärkeintä talvirenkaan ominaisuutta. Sähköauton tai hybridin talvirenkaiden tärkein ominaisuus kyselyn perusteella on hallittavuus ja pito jäällä (39 %), ja toiseksi tärkein hallittavuus ja pito lumella (35 %).

Muulla kuin sähköautolla ajavien vastauksissa nämä ominaisuudet korostuivat vielä enemmän: hallittavuus ja pito jäällä oli tärkeää 43 prosentille vastaajista, hallinta ja pito lumella 36 prosentille.

Kyselyn toteutti YouGov-tutkimuslaitos helmi-maaliskuussa 2020. Kyselyyn vastasi 1000 suomalaista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

1 KOMMENTTI

  1. EU-rengasmerkintä ei koske nastarenkaita.

    Suomessa talvirenkaista 86 % on nastarenkaita, joten EU-merkintää ei voi käyttää käytännössä talvirenkaiden valintaan, kuin kitkarenkaiden osalta ja niidenkin osalta vasta tulevaisuudessa. Edes mittausnormia ei ole vielä julkaistu kitkarenkaille, joten epäillä voi onko EU-merkintä vuoden päästä talvella käytössä. Yhtään testiähän ei ole voitu tehdä kun ei ole testinormeja. Lainsäädäntö järjestys on nurinkurinen. Ensin tehdään directiivi ja sen jälkeen ruvetaan pohtimaan kuka mittaa, missä mittaa ja mitkä on raja-arvot. Jos raja-arvot asetetaan alas, tulee EU-rengasmerkintä johtamaan kuluttajia harhaan mikä on talvirengas ja mikä ei.

    Jukka Heiskanen
    vannetukku.fi Oy

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here