Ruotsissa huima korotus polttomoottoriautojen ajoneuvoveroon, esimerkiksi Volvo XC60 -mallin vero nousee yli nelinkertaiseksi

Antti Järveläinen


25.3.2018  20.40


Heinäkuun alussa Ruotsin ajoneuvovovero muuttuu. Sen jälkeen ostetut bensiini- ja dieselautot saavat roiman korotuksen vuosittaiseen ajoneuvoveroonsa. Korotus on voimassa kolme vuotta.

Samaan aikaan tosin myös sähköauton hankintatuki nousee merkittävästi.

Teknikens Värld -lehti on listannut joidenkin autojen muuttuvan tilanteen.

Muutos koskee vain heinäkuun alun jälkeen ostettuja uusia autoja.

Ruotsin järjestelmä on nimeltään Bonus Malus. Bonus tarkoittaa tässä, että sähkö- ja kaasuautot saavat nykyistä korkeamman hankintatuen. 

Sähköautoille tulee 60 000 kruunun tuki (n. 6 000 €) ja ladattavat hybridit CO2-päästjen mukaan noin 20 000 – 30 000 kruunua. Nykyisen tuen määrä on 40 000 kruunua sähköautoille ja 20 000 kruunua ladattaville hybrideille.

Kaasuauton hankintatuki on 10 000 kruunua (n. 1000 €).

Malus on jutun mukaan mitalin kääntöpuoli. Useimmille bensiini- tai dieselkäyttöisille autoille tulee kolmeksi vuodeksi merkittävästi korkeampi vuosittainen ajoneuvovero. Veron määrä on suoraan riippuvainen hiilidioksidipäästöistä. Kolmen vuoden kuluttua vero palaa normaalitasolle.

Esimerkiksi Volvo bensiinimallin XC60 T5 AWD Aut.-mallin ajoneuvovero on tällä hetkellä 1 592 kruunua/vuosi. Heinäkuun alun jälkeen vero on 6 939 kruunua/vuosi ja kolmen vuoden kuluttua vero palaa lukemaan 1 592 kruunua/vuosi.

Jutun mukaan järjestelmä tulee ehkä vaikuttamaan niin, että nyt vielä ostetaan enemmän kuluttavia polttomoottoriautoja, mutta ei enää heinäkuun alun jälkeen.

Vastaavasti sähköautojen ja ladattavien hybridien kauppa käynnistyy kunnolla vasta heinäkuun alun jälkeen.

Rajana 95 g/km

Rangaistusmaksu tulee kaikille autoille, joiden CO2-päästöt ovat yli 95 g/km. Jokaisesta tämän rajan ylitetystä grammasta tulee 82 kruunua veroa. Kun päästötaso ylittää 140 gramman tason nousee vero 107 kruunuun/gramma.

Lisäksi tulee dieselautoille lisämaksu 13,52 kruunua grammaa kohti.

Esimerkkejä hankintatuesta ja ajoneuvoverosta

Nissan Leafin hankintatuki on 60 000 kruunua, mutta BMW i3 REX -mallin tuki on vain 50 000 kruunua, koska BMW:n päästöt ovat 12 g/km. Kia Optima PHEV SW päästää 33 g/km ja tuki on 32 500 kruunua.

Esimerkiksi Hyundai Tucson 2,0 CRDi, joka kuluttaa 5,9 litraa/100 km ja päästää 159 g/km, saa 8 483 kruunun ajoneuvoveron kolmeksi vuodeksi. Neljännestä vuodesta maksu on 3 816 kruunua/vuosi.

Lisämaksu on erittäin merkittävä paljon kuluttaville urheiluautoille. Esimerkiksi Ford Mustangin CO2-päästöt ovat 277 g/km. Nyt vuosittainen ajoneuvovero on 4 012 kruunua ja heinäkuun alusta 18 709 kruunua kolmen vuoden ajan.

VW Golf TSI 125 DSG (bensiini) -mallin vuosivero on nyt 536 kruunua ja heinäkuun alun jälkeen 2 328 kruunua. Kolmen vuoden kuluttua se palaa arvoon 536 kruunua.

Dieselauto Nissan Qashqai dCi 130 4WD maksaa nyt 2 042 kruunua vuodessa ja Bonus malus -järjestelmässä 5 142 kruunua. Kolmen vuoden kuluttua maksu on 2 750 kruunua/vuosi.

Katso tästä koko esimerkkitaulu

3 KOMMENTIT

  1. Se tarkoittaa, että korkeapäästöisten autojen verotusta kiristetään ja toisaalta erittäin vähänpäästöisille autoille annetaan bonuksia.

  2. Meillä Suomessa on jo käytössä tuo korkeampi vuosittainen vero väliaikaisena, eli jatkuvana, kunnes sitä taas korotetaan. Bonuksena lisäksi noin 100.000 kruunun autovero uutta cx60:stä ostettaessa. Ei käy tasan, mutta näinhän me saamme pidettyä vanhatkin romut liikenteessä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here