Rekisteröinti: Vuositasolla hurjat erot eri merkkien rekisteröintimäärissä

Suomen henkilöautojen viime vuoden rekisteröintimäärät on julkistettu. Kärjessä komeilee aivan omassa ylhäisyydessään Toyota.

Merkki on ainoa, joka on saanut rekisteriin viime vuonna yli 10 000 autoa. Tarkka luku on 13 266, joka on melkein 2000 vähemmän kuin viime vuonna.

Toyotan jälkeen on kaksi melko tasaväkistä merkkiä: Volkswagen ja Škoda. Volkswagen-autoja on rekisteröity 9 942 autoa ja Škoda-autoja 9 696 autoa.

Škodan jälkeen onkin parin tuhannen auton pudotus Volvoon, joita on rekisteröity 7 683 autoa.

Kia tulee noin tuhat autoa Volvon perässä ja kuudentena oleva Ford on jäänyt Kiasta noin 900 autoa.

Seitsemännellä sijalla on MercedesBenz. Eroa Fordiin on vain runsaat 50 autoa.

 

Vain 18 merkkiä ylsi yli tuhanteen rekisteröintiin

Häntäpään merkeistä moni varmaan mielellään ottaisi hieman markkinaosuutta kärkimerkeistä. Suomessa on nimittäin yli 30 merkkiä, joita viime vuoden aikana rekisteröitiin alle tuhat autoa.

Nämä merkit ovat Tesla (992 autoa), Mazda (948), Dacia (836), Honda (626), Subaru (410), Porsche (313), Mini (293), Lexus (289), Land Rover (208), Fiat (123), Jaguar (88) ja DS (68).

Koronasta huolimatta seitsemällä merkillä kasvua

Vaikka henkilöautojen rekisteröintien kokonaismäärä on laskenut viime vuonna, ei kaikilla kuitenkaan ole mennyt huonosti.

Seitsemällä merkillä on kasvua vuoteen 2019 verrattuna. Suurin kasvu oli DS-merkillä (+74,4 %) ja toiseksi parhaiten nousi Porsche (+56,5 %).

Kolmanneksi suurin nousija on Fiat (+44,7 %).

Seuraavina tulevat BMW (+16,1 %), Mini (+14,9 %), Tesla (+7,4 %) ja Peugeot (+5,8 %).

Tilastoeroavaisuuksia

Maahantuojien omat lukemat ja Autoalan tiedotuskeskuksen toimittamissa rekisteröintitilastoissa saattaa olla pieniä eroavaisuuksia. Oheinen taulukko on Autoalan tiedotuskeskuksen toimittama.

Esimerkiksi Veho ilmoittaa Mersun henkilöautojen rekisteröintimääräksi 6068. Tällä lukemalla Mercedes-Benz nousisi Fordin ohi kuudenneksi.

Yhtenä syynä tähän eroavaisuuteen saattaa olla se, että osa matkailuautojen kirjaamisessa on eroa.

Myös BMW:n oma lukema (4353 autoa) on isompi kuin Autoalan tiedotteessa.

Toyotan oma lukema (13 246 autoa) on taas hieman pienempi kuin Autoalan tiedotteessa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!