Ratakuorma-autoilija Emma Mäkinen testasi Ivecoa Tšekissä, ajaa SM-sarjaa Sisulla

Emma Mäkisen valmistautuminen ratakuorma-autojen klassikkokilpailuun Saksan Nürburgringillä etenee suunnitelmien mukaisesti. Mäkinen ajoi saksalaisen Schwabentruck Racingin Ivecolla ensimmäiset testit Tšekin Mostissa.

Mäkinen, 24, kilpailee 16.–17. heinäkuuta Schwabentruck Racingin Ivecolla ratakuorma-autojen tunnetuimmassa Truck Grand Prix -kilpailutapahtumassa Saksan Nürburgringilla.

Mäkinen osallistuu lajin EM-sarjan osakilpailuun ensimmäistä kertaa. Mäkinen kävi tutustumassa Iveco S-WAY R ratakuorma-autoonsa aiemmin huhtikuussa Saksassa. Viime viikolla Mäkinen ajoi kolme EM-osakilpailuun valmistavaa testipäivää Mostissa Tšekissä.

– Hieno kokemus. EM-sarjan huippuauto oli hieman erilainen ajaa kuin ne autot, joilla olen aiemmin kilpaillut. Auto tuntui vain paljon paremmalta ajaa. Tulin todella nopeasti sinuiksi auton kanssa ja alusta toimi hienosti. Yllätyin, miten nopeasti pääsin auton kanssa sinuiksi. Totta kai paljon parannettavaa minulla vielä on, Mäkinen kertoo.

Iveco S-WAY R -ratakuorma-autoa vauhdittaa 1 200 hevosvoimainen moottori, joka vääntää 5 500 Nm edestä. Autossa on 16-vaihteinen vaihteisto.

Tšekissä sijaitseva Autodrom Most on runsaa neljä kilometriä pitkä kansainväliset mitat täyttävä moottorirata, jolla Mäkinen testasi ensimmäistä kertaa. Suomesta matkassa mukana oli myös datainsinööri Anssi Alatalo.

– Auton kulku on rajoitettu 160 km/h, ja aika usein rajoittajaa vasten annettiin mennä. Kehitystä tapahtui. Saimme Jochenilta (Hahn) käyttöömme hänen ajaman datan, jota Anssi vertasi päällekkäin omaani.

– Melkein jokaisen ajoni jälkeen vertailimme datoja keskenään, ja otin lajin kuusinkertaisen Euroopan mestarin ajotyylistä kaiken tiedon hyödykseni. Yhtään isoa merkittävää eroa ei ollut vaan paljon pieniä juttuja, joista hyvä kierrosaika syntyy.

– Suurin ongelmani oli vaihteiden vaihtamisen kanssa. Vaihdoin vaihteita yleensä liian myöhään. En myöskään onnistunut ajamaan jokaista mutkaa siten, että olisin päässyt hyvällä nopeudella mutkasta ulos seuraavalle suoralle.

– Kaikesta on otettu tärkeää oppia matkaan. Seuraavan kerran ajan Ivecoa heinäkuussa Nürburgringillä vapaissa harjoituksissa, Mäkinen sanoo.

Sitä ennen Mäkinen osallistuu ratakuorma-autojen SM-sarjaa, jossa ensimmäiset SM-pisteet ovat jaossa 14.–15. toukokuuta Kemoran moottoriradalla.

– Ajan SM-sarjassa Sisua. Testit Tšekissä, tutustuminen ajodataan ja Jochenin (Hahn) neuvot toivat ajamiseeni varmuutta. Odotan Kemoran SM-lähtöjä jo innolla ja sitä, että saan lisää kilpailukokemusta ja pääsen hyödyntämään opitun tositilanteessa, Mäkinen muistuttaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

 

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here