Porschen kehitys- ja testikuljettaja Lars Kern on päihittänyt itsensä Nürburgringillä: ajaessaan Nordschleifella esisarjan Taycanilla hän kirjasi kierrosajan 7.07,55 minuuttia. Tämä virallinen kierrosaika on huimat 26 sekuntia nopeampi kuin minkä hän ajoi viimeisellä ennätysajollaan Performance-paketilla varustetulla Taycan Turbo S Sport sedanilla elokuussa 2022.
– Kaksikymmentäkuusi sekuntia on puoli ikuisuutta moottoriurheilussa. Larsin kierrosaika 7.07,55 minuuttia Nordschleifella on sensaatiomainen ja asettaa Taycanin samaan sarjaan sähköisten hyperautojen kanssa, sanoo tuotelinjan johtaja Kevin Giek.
– Puskin niin lujaa kuin pystyin, mutta se oli oikeastaan kaikki mitä pystyin tekemään, Kern sanoo.
Nürburgring-Nordschleife oli yksinoikeudella kokeneen kilpailijan käytössä nopeiden kierrosten päivänä. Turvallisuussyistä testiauto varustettiin laissa määrätyllä turvakaarilla sekä kilpaistuimilla. Verrattuna vuoden 2022 ennätykseen Taycan Turbo S:llä ajat olivat huomattavasti parempia: esisarjan auto oli reilut 25 km/h nopeampi, kun ajettu matka ja nopeus mitattiin radalla Schwedenkreuzin kohdalla.
Havainnollistaaksemme eroa tarkemmin: siihen mennessä kun Kern ylitti maalilinjan lähellä katsomoa 13 (T13) tällä kertaa, hän olisi juuri ohittanut Nordschleifen sisäänkäynnin ja saapumassa Antoniusbuche-osaan aikaisemman ennätysajonsa aikana Taycan Turbo S:llä vuonna 2022.
Etäisyys esisarjan Taycanin ja nykyisen Turbo S:n välillä on yli 1,3 kilometriä – luku, joka havainnollistaa 20,8 km:n radalla saavutettua suorituskykyparannusta tällä Saksan Eifelin alueella sijaitsevalla radalla. Koko kierroksen onboard-video julkaistaan maaliskuun puolivälissä.
Lue myös: Porsche Taycan — uusi ennätys Nürburgringin Nordschleifella
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //