Rallisprint: Harvinainen tilanne — kolme kilpailijaa päätyi SM-sarjassa tasapisteisiin

Rallisprintin Suomen mestaruuksista käytiin huikean jännittävä kamppailu niin nelivetoisissa kuin kaksivetoisissa kauden viimeisessä osakilpailussa Kouvolan Anjalankoskella.

Viikonlopun SM-rallisprintissä peräti seitsemän kilpailijaa taisteli vielä kaksivetoisten SM-mitaleista.

Kauden viimeisen osakilpailun jälkeen kaksivetoisten luokassa Kokemäen Urheiluautoilijoiden Ari Salonen, Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoiden Juha Mäkelä ja Mynämäen Urheiluautoilijoiden Marko Heikkilä päätyivät kaikki 55,5 pisteeseen.

Mestaruuden voitti Ford Escortilla kilpaileva Ari Salonen.

Koskaan aiemmin mitalikolmikko ei ole rallisprintin SM-sarjan historiassa päätynyt tasapisteisiin.

Rallisprintin SM-sarjassa pisteet jaetaan luokkatulosten perusteella, lisäksi kilpailija saa yhdestä valitsemastaan osakilpailusta 1,5-kertaiset pisteet.

Suomen mestaruus ratkesi Salosen hyväksi luokan 6 suuremman osallistujamäärän perusteella. Samassa luokassa kilpailevien Mäkelän ja Heikkilän keskinäinen paremmuus puolestaan ratkesi suuremman yksittäisen osakilpailun pistemäärän perusteella Mäkelän hyväksi.

Kouvolassa Salonen voitti luokkansa (luokka 6). Heikkilä voitti oman luokkansa (luokka 4) ja Mäkelä sijoittui luokassaan toiseksi (luokka 4).

Kauden viimeisen osakilpailun jälkeen kaksivetoisten mitalikolmikko juhli yhdessä rinnakkain menestyksekästä kautta. Jokaiselle heistä nyt saavutettu SM-mitali on uran ensimmäinen.

Nelivetoisten mestaruus Jukka Ketomäelle

Nelivetoisten Suomen mestaruuden voitti ylistarolainen Jukka Ketomäki. R5-luokan Skoda Fabia -ralliautolla kilpaileva Ketomäki voitti Kouvolassa luokkansa (nelivetoisten ralliautoluokka 1) toinen ja yleiskilpailun neljäs.

Ketomäki kykeni auton sammuttamisesta huolimatta parantamaan aikaansa toisella kierroksella, hän jäi 2,37 kilpailun voittajasta.

Ketomäellä on pitkä kokemus autourheilusta. Ensimmäiseen ralliin Ketomäki osallistui vuonna -97. Kyseessä oli Pohjanmaa Ralli. Tuo kokemus päättyi Escortin hajoamiseen, mutta jo vuonna 2000 mies voitti rallin junioreiden Suomen mestaruuden Opel Astrallaan. Vuonna 2004 Ketomäki ylsi ison rallissa N-ryhmän SM-hopealle.

Yleiskilpailun ja nelivetoisten nopein oli rallisprintin ”superautojen” luokassa 7 kilpaileva suomussalmelainen Kai Hyttinen.

Hän kiersi Kouvolan radan Mitsubishi Lancerillaan aikaan 2.35,07. Hyttinen ajoi voittoisan ajan avauskierroksella, toisella kierroksella hän jäi ilman aikaa.

Toiseksi yleiskilpailussa ja nelivetoisten ralliautoluokan 1 voittjaksi ajoi R5-luokan Skoda Fabialla jyväskyläläinen Ville Pynnönen. Hän paransi toisella kierroksella aikaansa reilut neljä sekuntia, Pynnönen jäi Hyttisestä 0,35 sekuntia.

Kolmanneksi yleiskilpailussa ja toiseksi luokassa 7 ajoi kellokoskelainen Tomi Hallia.
Rallisprintin SM-kultaa seitsemän kertaa voittanut Hallia joutuu nyt tyytymään SM-hopeaan. Hallia jäi Hyttisestä 1,06 sekuntia.

Nelivetoisten SM-pronssia saavutti raahelainen Pekka Keski-Korsu, hän ei ollut mukaan Kouvolan kilpailussa.

Junioreiden mestaruuden voitti Keuruun UA:n Juuso Metsälä. Jukka Ketomäen kanssa samalla Skoda Fabialla kilpaileva Metsälä oli ”junnujen” toinen Kouvolassa, voiton vei Tuukka Hallia nelivetoisella Mitsubishi Lancerilla.

Hallian voittoaika oli 2.36,55, Metsälä jäi hänestä 1,38 sekuntia.

Kahdessa tämän kauden SM-rallisprintissä Tuukka Hallia on ollut kaikista kilpailijoista nopein, Kouvolassa hän oli kaikista kilpailijoista neljänneksi nopein.

Vihdin Urheiluautoilijoiden Niko Riikonen oli Kouvolassa junioreiden kolmas. Junioreissa Jarno Viita oli yhteispisteissä toinen ja Aki Horttanainen kolmas. Metsälä varmisti mestaruuden jo ennen kauden viimeistä osakilpailua.

Nuorten Suomi Cupin mestaruuden voitti Lakeuden Urheiluautoilijoiden Patrik Goman. Hän myös voitti nuorten luokan Citroen C2:lla Kouvolassa.

Kouvolassa junioreissa toiseksi ajoi Kuopion Urheiluautoilijoiden Markus Heikkinen ja kolmanneksi Kouvolan Seudun Autourheilijoiden Niklas Heino.

Kouvolassa naisten luokan voitti Parkanon Urheiluautoilijoiden Maria-Teresa Vuotari Honda Civic Type R -kilpurilla. Toiseksi ajoi Hämeenkyrön Urheiluautoilijoiden Marjo-Riitta Mansikkamäki ja kolmanneksi raahelainen Meiju Viitanen.

Naisten Suomi Cupin mestaruuden voitti Mansikkamäki, Viitanen sijoittui loppupisteissä toiseksi ja Vuotari kolmanneksi.

Laihian Urheiluautoilijoiden Jere Pensas Renault Meganella voitti V1600-luokan. Toiseksi ajoi Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoiden Mika Korvola oli toinen ja Turun Urheiluautoilijoiden Juha-Pekka Wikman.

V1600-luokan Suomi Cupin voitti Oskari Heikkinen, toiseksi sijoittui Pensas ja Korvola oli kolmas.

Valkealan Urheiluautoilijoiden Jari Tuuri voitti R5-luokan Skoda Fabialla seniorit, Lohjan UA:n Mikko Haataja oli toinen ja nokialainen Tarmo Ollila oli kolmas.

Senioreiden Suomi Cupin voitti Ollila, Leif Tuomela oli toinen ja Veijo Viitanen kolmas.

Nelivetokilpailijoiden epävirallinen pistetilanne

  1. Jukka Ketomäki 56,5 p

2. Tomi Hallia 53,5 p

3. Pekka Keski-Korsu 45,5 p

4. Juho Mäki-Tammela 44 p

5. Jari Lamminsivu 32,5 p

Kaksivetokilpailijoiden epävirallinen pistetilanne

  1. Ari Salonen 55,5 p

2. Juha Mäkelä 55,5 p

3. Marko Heikkilä 55,5 p

4. Pasi Jalonen 54,5 p

5. Petri Jussila 53,5 p

6. Harri Rutanen 53 p

7. Mirko Kykkänen 52 p

8. Heikki Leinonen 49,5 p

9. Jussi Nordberg 46 p

10. Aki Mansikkamäki 41,5 p

V1600 -luokan Suomi Cupin epävirallinen pistetilanne

  1. Oskari Heikkinen 67 p

2. Jere Pensas 53 p

3. Mika Korvola 51 p

Nuorten Suomi Cupin epävirallinen pistetilanne

  1. Patrik Goman 62 p

2. Markus Heikkinen 55 p

3. Kasperi Heikkinen 41 p

Naisten Suomi Cupin epävirallinen pistetilanne

  1. Marjo-Riitta Mansikkamäki 61 p

2. Meiju Viitanen 52 p

3. Maria-Teresa Vuotari 52 p

Junioreiden epävirallinen pistetilanne

1. Juuso Metsälä 63 p

2. Jarno Virta 61 p

3. Aki Horttanainen 58 p

4. Ville Keljo 58 p

5. Tuukka Hallia 56 p

Senioreiden Suomi Cupin epävirallinen pistetilanne

  1. Tarmo Ollila 58 p

2. Leif Tuomela 48 p

3. Veijo Viitanen 40 p

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän