Rallicrossin MM-sarjan RX2e-luokan kauden viides ja samalla viimeinen osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Esteringin radalla Saksassa. Mukana kilpailussa nähdään myös Tommi Hallman.
Hallman on kilpaillut tänä vuonna harvakseltaan, mutta menestyksekkäästi. Keväällä kuopiolainen valloitti rallicrossin Nitro-sarjassa NEXT-luokan Maailman finaalin, voitettuaan viime vuonna samassa sarjassa ja samassa luokassa Euroopan mestaruuden.
Heinäkuussa Hallman debytoi rallicrossin MM-sarjassa ja RX2e-luokassa, eikä tulos Lydden Hillin kilpailusta Englannista olisi voinut olla parempi, kun mukaan kotimatkalle lähti voittopokaali.
Saksassa Hallman saa vastaansa RX2e-luokan tämän vuoden vakiokuljettajien lisäksi myös kaksi vierailevaa tähteä MM-sarjan pääluokasta, kun RX1e:n kilpailun peruuntumisen seurauksena MM-pistekakkonen Niclas Grönholm, sekä Klara Andersson, tähdittävät RX2e-luokkaa.
Erityisesti Grönholmin kohtaaminen on mieluisa asia Hallmanille, onhan inkoolainen kaikkien aikojen menestynein suomalaiskuljettaja rallicrossin MM-sarjassa.
– Tottakai se tuntuu hienolta! Nyt pääsee ensimmäistä kertaa kunnolla näkemään ja vertaamaan omaa vauhtia MM-sarjan huippukuljettajaan. Tähän mennessä kun on noita kakkosluokkia kierretty, niin ei ihan olla päästy näkemään mikä se todellinen vauhti on maailman huippukuljettajaan verrattuna. Ja Saksassa ajetaan vielä samanlaisella kalustolla, Hallman korostaa.
RX2e:n edellisessä osakilpailussa Belgiassa pari viikkoa sitten mukana MM-sarjan pääluokan kuljettajista nähtiin muun muassa lajin ehdoton ykkösnimi, viisinkertainen maailmanmestari Johan Kristoffersson, joka ei Saksassa kuitenkaan kilpaile. Hallman olisi mielellään kohdannut myös Kristofferssonin samassa kilpailussa.
– Olihan se kieltämättä pieni pettymys. Kristoffersson kuitenkin on tässä lajissa se kaikkein kovin, niin olisihan se ollut hienoa päästä näkemään mihin häntä vastaan olisi rahkeet riittänyt, Hallman pohti.
RX2e-luokassa kilpaillaan täyssähköautoilla ja kyseessä on yksityyppiluokka, eli kaikilla kuljettajilla allaan on täysin samanlainen auto. Kilpailut ovat lähes poikkeuksetta olleet äärimmäisen tasaisia erityisesti kuumimman kärjen osalta ja tasaista vääntöä Hallman odottaa myös tulevan viikonlopun Saksan kilpailusta.
– Kolmella kuljettajalla on käynnissä mestaruustaistelu ja heillä on siitä omat paineet. Sitten kun mukana on pari kuljettajaa MM-sarjan ykkösluokasta ja minäkään en tänä vuonna täyttä kautta aja, niin tilanne on aika mielenkiintoinen, kun osa ajaa mestaruudesta ja loput yhden kilpailun tuloksesta. Tasaista tulee varmasti olemaan, Hallman ennakoi.
Vaikka Hallman onkin viime vuosina kilpaillut rallicrossissa kovatasoisissa sarjoissa menestyksekkäästi ja käynnissä on parhaillaan 16 kilpailun mittainen palkintoputki (11 voittoa), niin nyt edessä oleva kilpailu on sunnuntaina 23 vuotta täyttävälle kuljettajalupaukselle haasteena uran kovin tähän mennessä.
Viikonlopun ohjelma rakentuu niin, että lauantai-aamuna ajetaan kaksi neljän kierroksen harjoitusjaksoa, sekä aika-ajot ja myöhemmin päivällä kaksi ensimmäistä alkuerää. Sunnuntaina ohjelmassa ovat kolmas ja neljäs alkuerä, semifinaalit, sekä finaali. Hallmanin mukaan aika-ajot ovat tärkeät, vaikka ne eivät juurikaan suurta huomiota kerää, kuten esimerkiksi alkuerät.
Tavoite Saksan kilpailuun on selvä.
– Tavoitteena on tietysti jatkaa menestysputkea, turha sitä on kierrellä, Hallman päätti.