Porsche tuo markkinoille uuden sähköisen Taycan-version

Kuva: Porsche.

Syyskuussa Porsche esitteli uuden, täysin sähkökäyttöisen Taycan-urheiluauton kolmella mantereella yhtä aikaa. Nyt yhtiö julkistaa uudesta urheilusedanista jo kolmannen malliversion, Taycan 4S:n.

Porsche lanseerasi jo aikaisemmin Taycan Turbo S- ja Taycan Turbo ‑malliversiot, joten Taycan 4S täydentää Taycan-valikoiman uutena perustason mallina. Siinä on vakiona yksikerroksinen, kokonaiskapasiteetiltaan 79,2 kWh:n Performance Battery ‑akku.

Lisävarusteena on saatavissa Taycan Turbo S- ja Taycan Turbo ‑malleista tuttu kaksikerroksinen Performance Battery Plus ‑akku, jonka kokonaiskapasiteetti on 93,4 kWh.

Performance Battery ‑akulla varustetun Taycan 4S:n huipputeho on 530 hv (390 kW) ja Performance Battery Plus ‑version peräti 571 hv (420 kW).

Molemmat malliversiot kiihtyvät nollasta sataan kilometriin tunnissa tasan neljässä sekunnissa ja saavuttavat 250 km/h:n huippunopeuden. Toimintamatka yhdellä latauksella on Performance Battery ‑versiossa 407 kilometriä ja Performance Battery Plus ‑variantissa peräti 463 kilometriä, eli koko Taycan-mallivalikoiman pisin. Molemmat arvot on mitattu WLTP-ajosyklin mukaan.

Performance Battery ‑akun suurin latausteho on 225 kW ja Performance Battery Plus ‑akun 270 kW.

Kaksinopeuksinen vaihteisto

Uutuusmallissa on kestomagnetoidut synkronimoottorit etu- ja taka-akseleilla, joten kyseessä on nelivetoauto.

Taka-akselille on asennettu myös kaksinopeuksinen vaihteisto.

4S:n voimansiirtoarkkitehtuuri vastaa siten pääpiirteissään aiemmin lanseerattuja Taycan-sisarmalleja. Sama pätee älykkääseen latauksen hallintajärjestelmään ja aerodynaamisiin ominaisuuksiin, joiden ansiosta auton ilmanvastuskerroin (Cd) on vain 0,22. Tämä vähentää energiankulutusta merkittävästi ja pidentää siten toimintamatkaa.

Leveä näyttöpaneeli

Taycan 4S:n erityispiirteitä Turbo- ja Turbo S ‑malleihin verrattuna ovat aerodynaamisesti optimoidut 19-tuumaiset Taycan S Aero ‑vanteet ja punaiset jarrusatulat.

Myös etupuskurin uusi muotoilu, helmalevikkeet ja musta takadiffuusori ovat elementtejä, jotka erottavat 4S:n sisarmalleistaan. Dynaamisella PDLS Plus ‑valojärjestelmällä varustetut led-ajovalot ovat uutuusmallissa vakiovaruste.

Kaareva, vapaasti seisova mittaristo nousee kojelaudan yläpuolelle. Kojelaudan keskelle sijoitettu tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumainen näyttö ja lisävarusteena saatava etumatkustajan puolen näyttö muodostavat yhdessä leveän näyttöpaneelin.

Uudessa Taycan 4S:ssä on vakiona osittainen nahkaverhoilu sekä kahdeksaan suuntaan sähköisesti säädettävät etuistuimet.

Taycanin myötä Porsche tarjoaa ensimmäistä kertaa myös täysin nahkattoman sisäverhoiluvaihtoehdon. Kierrätetyt verhoilumateriaalit korostavat sähkökäyttöisen urheiluauton ympäristön kannalta kestävää konseptia.

Tilauskirjat avattu, perusversio maksaa melkein 114 000 euroa

Taycanin verkotetut alustajärjestelmät on yhdistetty Porsche 4D Chassis Control ‑keskusohjausjärjestelmään, joka analysoi kaikkien alustajärjestelmien toimintaa ja synkronisoi sen reaaliaikaisesti.

Jousituksen ja iskunvaimennuksen elektronisella säädöllä (PASM) varustettu mukautuva kolmikammioinen ilmajousitus on Taycan 4S:n vakiovaruste.

Uutuusmallissa on kiinteät kuusimäntäiset jarrusatulat etupyörissä. Tuuletettujen valurautaisten jarrulevyjen halkaisija on 360 mm edessä ja 358 mm takana. Takapyörissä on nelimäntäiset satulat, jotka on etusatuloiden tapaan maalattu punaisiksi.

Taycan 4S:n tilauskirjat on jo avattu, ja eurooppalaisiin jälleenmyyntiliikkeisiin malli saadaan tammikuussa 2020. Hinnat alkavat Suomessa 113 985 eurosta ja Performance Battery Plus -akulla varustettuna 121 005 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here