Porsche Macan uudistuu — halvin versio maksaa 100 582 euroa

Porsche esittelee uuden Macanin, joka Porschen tiedotteen mukaan on suorituskykyisempi ja virtaviivaisempi ja tarjoaa uudenlaisen hallintalaitekonseptin.

Kaikki kolme Macanin malliversiota ovat huomattavasti edeltäjiään tehokkaampia. SUV-mallisarjan lippulaivamalli on urheilullinen Macan GTS, jonka 2,9-litrainen V6-kaksoisturbomoottori kehittää tehoa nyt peräti 440 hv (324 kW) – 60 hv (44 kW) enemmän kuin aikaisemmassa mallissa.

Porschen GTS-malleille tyypillisen välittömän vasteen ansiosta Macan GTS kiihtyy 0–100 km/h 4,3 sekunnissa ja saavuttaa Sport Chrono -paketilla varustettuna 272 km/h huippunopeuden.

Myös Macan S -variantissa on nyt 2,9-litrainen V6-kaksoisturbo, joka tuottaa tehoa 380 hv (280 kW) (26 hv (20 kW) enemmän kuin aikaisemmin) ja kiidättää auton pysähdyksistä 100 km/h:n nopeuteen 4,6 sekunnissa. Huippunopeus on 259 km/h.

Perustason Macan-version voimanlähteenä on uusi nelisylinterinen turbomoottori, jonka suurin teho on 265 hv (195 kW). Perusmallin kiihtyvyys 0–100 km/h on 6,2 sekuntia ja huippunopeus 232 km/h.

Kaikkiin moottoreihin on yhdistetty 7-vaihteinen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto ja Porsche Traction Management (PTM) ‑nelivetojärjestelmä.

Optimoitu alusta ja GTS-malliin räätälöity uusi ilmajousitus

Macan-uutuusmallien jousituksen toiminta-alue on laaja. Alustaa on optimoitu, joten Macan reagoi nyt aiempaakin herkemmin ajo- ja tieolosuhteisiin ja antaa kuljettajalle tarkemman palautteen ohjauspyörän kautta.

Tämän lopputuloksen saavuttamiseksi alustan eri ominaisuudet, kuten PASM-aktiivijousituksen iskunvaimennusominaisuudet, on mukautettu erityisesti Macania varten.

Porsche Macan GTS. Kuva: Porsche.

Järjestelmä säätää jokaisen pyörän iskunvaimennusta aktiivisesti koko ajan. PASM on lisävaruste perustason Macanissa, mutta kuuluu vakiovarusteluun S- ja GTS-malleissa.

Macan GTS erottuu nyt entistäkin selkeämmin muista malliversioista vakiovarustukseen kuuluvan urheilullisemman ilmajousituksen ansiosta (alusta 10 mm normaalia alempi). Entistä suurempi jäykkyys (+ 10 % etuakselilla ja + 15 % taka-akselilla) takaa dynaamisen jousitustuntuman. Valinnainen GTS Sport -paketti parantaa auton dynaamista potentiaalia entisestään.

Se pitää sisällään 21-tuumaiset GT-vanteet, suorituskykyiset renkaat, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -järjestelmän ja Sport Chrono -paketin.

Uusi kosketusnäytöllinen keskikonsoli

Uuden Porsche Macanin ohjaamoa on parannettu uudelleen muotoillun keskikonsolin avulla. Auton toimintojen hallinta perustuu nyt kosketusnäyttöihin perinteisten painikkeiden sijaan. Tämä selkeyttää hallintalaitekonseptia.

Uusi, entistä lyhyempi vaihteenvalitsin on sijoitettu selkeästi järjestellyn säädinpaneelin keskelle. Kojelaudan yläosassa on nyt myös vakiovarusteena analoginen kello.

Sisätiloihin on saatavissa uudenlaista väriä nahkaverhoilun ja kontrastitikkausten eri värivaihtoehdoilla, kuten Gentian Blue, Papaya tai Crayon. Macan tarjoaa tuttuun tapaan monia online-toimintoja ja -palveluja vakiona.

Porsche Macan S. Kuva: Porsche.

Niitä kaikkia voidaan ohjata Porsche Communication Management (PCM) ‑tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumaisen teräväpiirtokosketusnäytön kautta tai äänikomennoilla. Macan-mallistoon on saatu nyt myös uusi monitoimiminen GT-urheiluohjauspyörä legendaarisesta 911-mallista.

Vain lippulaivamalliin saatavissa oleva GTS Sport -paketti sisältää ulkopuolen dynaamisten muotoiluelementtien ja mustien yksityiskohtien lisäksi myös eksklusiivisia sisätilojen lisävarusteita.

Niihin kuuluvat 18 suuntaan säädettävät urheiluistuimet, Carbon-sisäverhoilupaketti, Race-Tex-verhoilu ylimääräisillä nahkayksityiskohdilla, kontrastiväritikkaukset ja Python Green -sävyinen kirjailtu GTS-teksti.

Perustason malli tilattavissa jo nyt

Macanin maailmanlaajuinen kokonaismyynti on ylittänyt jo 600 000 auton rajan siitä lähtien, kun malli tuotiin markkinoille vuonna 2014.

Macanilla on erityinen asema Porschen automallien joukossa siinä suhteessa, että noin 80 prosenttia kaikista Macanin ostajista on Porschen uusia asiakkaita.

Lisäksi naisten osuus Macanin ostajista on kasvanut johdonmukaisesti viime vuosina ja on tällä hetkellä suurempi kuin minkään muun Porschen automallin kohdalla. Kiinassa, joka on Macanin suurin markkina-alue, hieman alle 60 prosenttia ostajista on naisia.

Uusien Macan-mallien tilauskirjat on jo avattu, ja toimitukset Suomeen alkavat lokakuussa 2021.

Suomessa Macanin hinnat alkavat 100 582 eurosta, Macan S:n 121 199 eurosta ja Macan GTS:n 149 915 eurosta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!