Kaksi mestaruussarjaa, 15 osakilpailua ja 35 kisalähtöä. Siinä oululaisen Patrik Pasman kiireinen kisavuosi 2021 pähkinänkuoressa.
Pasman tämän vuoden kilpailukausi alkoi jo tammikuussa, kun hän osallistui kautta aikain ensimmäisenä suomalaiskuljettajana viisi osakilpailua käsittävään Aasian F3-sarjaan.
Pasma saavutti sarjassa yhteensä 5 palkintokorokesijoitusta, joista kaksi voittoa.
Loppupisteistä suomalainen löytyi neljänneltä sijalta, sarjan voittoon ajoi Alpinen F1-testikuljettaja Guanyu Zhou, joka on nostettu vahvana ehdokkaana Valtteri Bottaksen tiimikaveriksi ensi kaudella.
– Aasian F3-sarja oli hyvä sarja talvella, kun sai paljon rata-aikaa. Oli siistiä tuoda uudelle tiimille heidän ensimmäinen voittonsa sekä omien hyvien tulosten ansiosta kovatasoisen sarjan kakkossija tiimipisteissä, kertaa Pasma tiivistä kisarupeamaa.
Kauden 2021 aikana Patrik Pasma kilpaili kolmen eri tiimin väreissä kahdella mantereella ja kahdessa F3-sarjassa.
Aasian F3-sarjassa hän ajoi australialaisessa Evans Grand Prix -tiimissä. Huhtikuussa käynnistyneessä uudistuneessa F3 Regional EM-sarjassa Pasma kilpaili jo toista vuotta suomalaisen KIC Motorsport -tallissa.
Sarjauudistuksen myötä lähtöruudukossa oli yli 30 autoa ja tiimejäkin tuplasti edelliskauteen verrattuna.
Niinpä taistelu sarjapisteistä oli kovaa ja radalla riitti tungosta ja tapahtumia. Kauden alkupuolella Pasma nakutteli vielä aivan kohtalaisia tuloksia ja löytyi lopputuloksista sijoilta 5-8.
Kun viisi osakilpailua oli ajettu, siirtyi Pasma uuteen tiimiin. Uusi tiimi oli ranskalainen ART Grand Prix, jonka ovat perustaneet nykyinen Alfa Romeon F1-tiimipäällikkö Frédéric Vasseur sekä Nicolas Todt.
Tiimin kunniagalleriaan kuuluvat mm. Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas, joka voitti GP3-mestaruuden ARTilla vuonna 2011. Pasma tiedosti haasteet, jotka kesken kauden tapahtuvaan siirtoon liittyivät, mutta oli varsin luottavainen loppukauden suhteen:
– Tuli eteen tarjous, josta ei voinut kieltäytyä. Kesken kauden siirtyminen varmasti tuo omat haasteensa, mutta olen valmis tarttumaan niihin ja uskon uuteen tiimiin ja sen toimintatapoihin tutustumisen tapahtuvan nopeasti, Pasma kertoi heinäkuussa.
Ensimmäinen kisa uudessa tiimissä sujuikin hyvin, mutta sitten Rouva Fortuna käänsi Pasmalle selkänsä. Kauden loppu sujui mollivoittoisesti eikä toivottua tulosta tullut.
Pasma tuskaili kaluston ja säätöjen kanssa, eikä syytä vauhdin katoamiseen tuntunut löytyvän mistään.
Viimeiseen osakilpailuun tiimi vaihtoi autoon lähes kaiken, ja se näytti auttavan. Vauhti alkoi löytyä ja Pasman nimi löytyi molempien aika-ajojen tuloslistoilta jälleen kymppikärjestä. Mutta harmittavasti koko kisakausi päättyi ulosajoon, josta Pasma onneksi selvisi säikähdyksellä.
– Oli kyllä vaikea kausi ja odotukset tähän kauteen olivat jotain aivan muuta kuin mitä lopputulos on. Odotukset olivat TOP3 sarjapisteissä, eikä siihen päästy, toteaa pettynyt Pasma.
Tällä hetkellä Pasma suorittaa asepalvelusta Santahaminassa, mutta totta kai myös tulevan vuoden kisasuunnitelmat ovat tapetilla.
– Mitään ei ole vielä lyöty lukkoon ensi kauden osalta, mutta päätös pitää tehdä lähiaikoina, kertoo Pasma.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //