Perjantai-iltana Joensuun keskustan alueelta nuori mopoilija oli lähtenyt kiihdyttämään kovaa vauhtia poliisi pakoon, vauhdin noustessa Suvantosillalla hieman yli sataan kilometriin tunnissa.
Sillalla voimassaoleva nopeusrajoitus on 40 kilometriä tunnissa.
Mopoilija aiheutti useita vaaratilanteita muille tienkäyttäjille, kunnes törmäsi Hukanhaudalla kadun reunakivetykseen, johon mopo pysähtyi.
Mopossa ei ollut rekisterikilpeä, eikä mopoilijan ikä ja ajokorttiluokka riittänyt kuljettamaan kevytmoottoripyöräksi luokiteltavaa ajoneuvoa.
Polisii tutkii asiaa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena sekä kulkuneuvon kuljettamisena oikeudetta.
Olipa hurja mopoilija valottomalla mopolla — poliisi pyytää havaintoja!
Eikös polisikin vaarantanut liikennettä kun autolla perään lähti, ja pakotti mopoilijan kaahaamaan. Olisi tilannut toisen poliisin pysäyttämään.
Tämä on ns. ikuisuuskysymys, kun poliisi lähtee kiinniottamaan ajoneuvoa. Vauhdit nousee, siitä ei voi välttyä! Poliisihan ”tilaa” kyllä apua välittömästi tilanteen alettua. Niin, pitäisikö poliisin ”ajella” nopeusrajoitusten mukaan pakenevan perässä….ettei vaan yllytä pakenijaa kaahaamaan??? Kun muita poliiseja ei välttämättä ole heti lähistöllä, pakenijan kiinniotto vaatii vauhtia! Piste.
Koska hieman yli sata (100km/h) on muuttunut samaksi asiaksi kuin toista sataa (200km/h) kysympähän vaan vai eikö toimittajat enää erota noita toisistaan ????
Toista sataa ei ole koskaan tarkoittanut 200 km/h, vaan juurikin hieman yli 100km/h.
Toistasataa tarkoittaa että on yli 100 ja alle 200
Nää kollit ei ymmärrä, ettei noissa suzuki pv,ssä ja vastaavissa riitä ajo-ominaisuudet tuollaisiin vaihteisiin, puhumattakaan jarruista ym..
Tuon tyyppiset mopot ovat laidastaan viritettyjä tai niihin on laitettu keväisin koneet.
Ajelin tuollaisen perässä 60 alueella ja kaveri veti ”hytin pystyyn” ja hävisi horisonttiin, vauhtia oli varmaan liki 100km/h.
Ei siis riitä ajo- ominaisuudet tuollaisiin vauhteihin..
Ja niihin on laitettu kevarin koneet..
Tää ennakoiva kone tekee noita…