Pakokaasupäästöjä vähentämällä ei saada kaikkia päästöjä pois

Tulevaisuudessa henkilöautojen pakokaasupäästöjen aiheuttamat terveyshaitat tulevat vähenemään, käy ilmi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Rambollilla teettämässä selvityksessä ”Tieliikenteen eri käyttövoimien ja polttoaineiden lähipäästöt ja niiden haitalliset vaikutukset”.

Tiukentuvat moottoreiden päästöluokitukset, uudet polttoaineet sekä autokannan uudistuminen ja sähköautojen yleistyminen vähentävät etenkin pakokaasujen hiukkasmaisten päästöjen pitoisuuksia, mikä vähentää niille altistumista ja samalla terveyshaittojen syntyä.

Liikenteestä aiheutuvien pakokaasupäästöjen osuus on vajaa viidesosa kaikista Suomessa syntyvistä hiukkasten kokonaispäästöstä. Nykytilaan verrattuna pakokaasupäästöjen arvioidaan pienenevän noin kahdeksasosaan vuoteen 2030 mennessä.

Tutkimustulosten perusteella uudet, Euro 6 -luokitellut dieselmoottorit tuottavat vain vähäisiä määriä hiukkasmaisia päästöjä ja niiden typpioksidien päästöihin voidaan myös vaikuttaa alentavasti.

Etenkin uusien päästöluokitusten mukaisten dieselmoottoreiden pakokaasupäästöjen aiheuttamien terveyshaittojen ja syöpävaarallisuuden todettiin alentuneen tai jopa poistuneen verrattuna perinteisiin dieselmoottoreiden päästöihin.

Bensiinimoottoreiden päästöt olivat myös alhaisia, mutta niiden hiukkasmaiset, nanokokoiset hiukkaspäästöt voivat aiheuttaa terveyshaittoja.

Korkeaseosetanolikäyttöisten flex-fuel-moottoreiden päästöt olivat pääasiassa vähäisiä, eikä niistä ole todettu aiheutuvan merkittäviä terveyshaittoja muulloin kuin kylmäkäynnistyksen yhteydessä.

– Tutkimustulokset näyttävät konkreettisesti sen, että pakokaasupäästöjen vähentämisellä on merkitystä kansalaisten terveydelle. Suunta on positiivinen, mutta konkreettisia tekoja tarvitaan edelleen rengas-, jarru- ja katupölyn vähentämiseksi sekä melun aiheuttamien haittojen pienentämiseksi. Onneksi näihin voidaan vaikuttaa monin keinoin, sanoo Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja.

Uusista käyttövoimista biopolttoaineet ovat osoittautuneet vähäpäästöisemmiksi ja vähemmän haitallisiksi verrattuna fossiiliseen dieseliin.

Polttokennolla toimivissa vetyautoissa ja sähköautoissa pakokaasupäästöjä ei käytännössä ole, vaan päästöt siirtyvät energiantuotannon yhteyteen.

Kaikista autoista tulee jarru-, rengas- ja katupölypäästöjä

Mikäli sähkö tuotetaan uusiutuvasti, kuten aurinko- tai tuulivoimalla, energiantuotannon polttoperäisiä päästöjä ei käytännössä synny. Sähköautot kuitenkin tuottavat muiden ajoneuvojen tapaan jarru-, rengas- ja katupölypäästöjä.

Ilmanlaatua heikentävistä liikenteen tuottamista päästöistä katu-, jarru- ja rengaspöly aiheuttavat monenlaisia terveyshaittoja.

Leijuvan katupölyn määrään voidaan vaikuttaa ajonopeudella, etenkin katupölyjaksojen aikana alueilla, joilla katupölylle altistutaan eniten.

Jarrupölyn määrän vähentäminen on haasteellista, mutta sähköautojen regeneratiiviset jarrut voivat vähentää niistä syntyviä päästöjä jonkin verran.

Myös meluhaittoihin odotetaan pienimuotoista helpotusta, mikäli autokanta sähköistyy merkittävästi.

Melutaso alenee erityisesti taajama-alueilla, joissa ajonopeudet ovat alle 50 km/h.

Alustavan arvion mukaan liikennemelun aiheuttamat terveyshaitat vähenevät noin 10 %, melun aiheuttaman kiusallisuuden ja unen häiriintymisen vähenemisen vuoksi.

Liikenne on pienpolton jälkeen yksi suurimmista ilmanlaatua heikentävistä päästölähteistä Suomessa.

Niistä syntyville päästöille altistumisella on haitallisia vaikutuksia terveyteen ja yhteys ennenaikaisiin kuolemiin.

Osa terveyshaitoista syntyy todennäköisesti päästö- ja melualtistuksen yhteisvaikutuksen johdosta. Terveyshaittojen lisäksi liikenteen haitalliset päästöt vaikuttavat ilmastonmuutokseen.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tilannut tutkimuksen Ramboll Finland Oy:ltä. Selvitys perustuu tieteelliseen, vertaisarvioituun tutkimuskirjallisuuteen ja tutkimus toteutettiin syksyllä 2019.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän