Kevään katupölykausi alkoi jo!

HSY:n ilmanlaatumittausten mukaan katupöly heikentää tällä hetkellä ilmanlaatua. Pölyisintä on alueilla, joilla on paljon liikennettä. Katupöly aiheuttaa terveyshaittoja erityisesti astmaatikoille ja sydänsairaille, mutta pölyn määrään voidaan vaikuttaa.

Katupölyä on ollut toisinaan ilmassa jo tammikuun lopusta lähtien

Aurinkoinen sää on sulattanut lumia tehokkaasti. Kun tienpinnat kuivuvat, katupöly pääsee nousemaan ilmaan liikenteen ja tuulen mukana. Talven ja kevään säät vaihtelevat paljon vuodesta toiseen ja niin myös katupölyn määrä ja pölyisten päivien ajoittuminen.

– Tänä vuonna katupölyä on ollut ajoittain ilmassa jo tammikuun lopulta lähtien. Sateisten jaksojen jälkeen kadut ovat jälleen kuivahtaneet. Eilen ja tänään ilmanlaatu on ollut huono katupölyn takia varsinkin vilkasliikenteisten pääväylien ja katujen läheisyydessä, kertoo ilmansuojeluyksikön päällikkö Hanna Manninen Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Katupöly on pääosin hienoksi jauhautunutta asfalttia ja hiekoitussepeliä. Erityisesti nastarenkaat kuluttavat asfalttia ja tuottavat siten katupölyä. Liikenne ja tuuli nostavat pölyn voimakkaasti ilmaan kuivilta kaduilta.

Katupöly aiheuttaa terveyshaittoja, mutta sen määrään voidaan vaikuttaa

Katupölyn hengittäminen ei ole terveellistä eikä mukavaa kenellekään. Pölyn terveysvaikutuksille ovat erityisen herkkiä astmaatikot, pienet lapset, ikääntyneet sekä hengitystie- ja sydänsairaat, mutta pöly voi aiheuttaa oireita kenelle tahansa.

Katupölystä johtuvia oireita ovat nuha, yskä sekä silmien ja kurkun kutina. Katupöly myös usein pahentaa sydän- ja hengityssairaiden oireita.

Kaupungit puhdistavat katuja tehokkaasti sääolojen salliessa. Jokainen voi myös itse vaikuttaa katupölyn määrään ja vähentää sen aiheuttamia haittoja. Hyödynnä vinkkimme katupölykaudelle.

10 vinkkiä katupölykauteen

  1. Vältä turhaa autoilua.
  2.  Suosi kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä.
  3. Jos ajat, käytä talvirenkaina kitkoja. Ne tuottavat vähemmän pölyä kuin nastarenkaat.
  4. Hyvin pölyisinä päivinä vältä vilkasliikenteisiä alueita, jos pystyt.
  5. Ulkoile kauempana vilkasliikenteisistä paikoista – jo yhden korttelin päässä ruuhkaisesta kadusta ilma on puhtaampaa.
  6. Pidä ikkunat kiinni. Huolehdi ikkunoiden ja ovien tiivisteistä.
  7. Kuivata pyykit sisällä.
  8. Hanki asuntoon tehokkaat tuloilmansuodattimet ja pidä ne kunnossa. Vaihda suodattimet keväisin ja syksyisin.
  9. Ennen hiekan poistoa kastele piha ensin ja lakaise vasta sitten.
  10. Seuraa ilmanlaadun tilannetta osoitteesta hsy.fi/ilmanlaatu.

Lisätietoja

Tietoa katupölystä: hsy.fi/katupoly
Ilmanlaatu juuri nyt pääkaupunkiseudulla: hsy.fi/ilmanlaatu
Ilmanlaatu muualla Uudellamaalla: hsy.fi/uusimaailmanlaatu
Näin helpotat oireitasi: Apua katupölyoireisiin -esite (pdf)
Pienillä teoilla puhtaampaa ilmaa -video

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

3 KOMMENTIT

  1. Erityisesti raskas liikenne eli kuorma- ja linja-autot jauhavat hiekotushiekan pölyksi. Vähemmän hiekkaa = vähemmän pölyä.
    Kitkarengas nostaa pölyn tehokkaammin ilmaan kuin karkea talvirengas.

  2. Aika röyhkeästi tuossa on väitetty että nastarenkaat aiheuttaisivat katupölyä jopa enemmän kuin hiekoitushiekka. Todellisuudessa hiekoitushiekka aiheuttaa sen kaikista pahimman osan katupölystä. Katupölyn osalta syyllistetään liikaa yksityisautoilijoita huomioimatta sitä, että muistakin asioista esim. ihmisen kuluvista kengistäkin tulee pölyä ja vaatteista irtoaa mikromuovia gramman verran. Pölyä tulee myös rakennusmailta, sekä vuosikymmeniä vanhojen asuntojen ja kauppojen yms julkisivuista irti hilseilevistä maaleista. Puista ja kasveistakin irtoaa pölyä. Polkupyöristäkin irtoaa materiaaleja pölyksi. Kyseenalaista on se, että paljonko tieliikenteessä on vieläkin käytössä vanhemman teknologian nastarenkaita joiden teiden kuluttava vaikutus on suurempi kuin esim. 2019 vuoden nastarenkaissa? Useimmissa 2019 alkaen valmistetuissa nastarenkaissa on vähemmän nastoja, lisäksi nastat ovat pienemmän kokoisia kuin vanhemmissa nastarenkaissa joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Tiedän liiankin hyvin että jotkut autoilijat ajavat jopa yli 9 vuotta vanhoilla renkailla. Toistaiseksi raskasliikenne kuluttaa tiestöä enemmän kuin henkilöautot koska Suomen teillä liikkuu nykyajassa jopa yli 76000Kg painavia kuormia kuljettavia rekka-autoja. Suomen tiestöä ei ole alunperin suunniteltu näin painaville kuljetuksille.

    Teiden suolaaminen aiheuttaa lisää teiden kulumista koska se moninkertaistaa lumen/jään sulamisen ja uudelleen jäätymisien määriä. Ensin sulanut lumi/jää sulaa vedeksi joka täyttää halkeamat, kuopat yms. Sitten vesi jäätyessään laajenee suuremman kokoiseksi samalla rikkoen tiestä irti pieniä palasia asfalttia. Lisäksi tien päältä puuttuu suolauksen takia ohut lumi/jääkerros joka suojaa tietä kulumiselta nastarenkaiden vaikutukselta. Tieurakoitsijat pitäisi velvoittaa sekoittamaan suolaan pieniä määriä melassia tai punajuurimehua koska nämä sitovat suolan paremmin tiehen, samalla vähentäen tiepölyn nousemista ilmaan, vähentäen myös autojen ja muiden ajoneuvojen ruostumista suolan vaikutuksesta poistamatta kuitenkaan suolan kykyä estää teiden jäätymistä.

    • Eikö nastarenkaat kielletä viimeistään 1.4. alkaen tuolla alueella? Kitkoilla pärjätään muuallakin Suomessa hyvin jopa kylmemmillä seuduilla.
      Liian keskittynyt kaupunkirakenne ei hyvä. Tämän päivän ilmastomarssit kiinnittivät huomion pois kaupungeista,joissa itse asuvat ja toimivat katupölyssä. Helposti malka on muualla.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän