Päivän urheiluauto: Austin-Healey 100 BN1 1954

Kuva: CvB.

Donald Healey sopi 1951 Austinin kanssa, että tehdas toimittaa A90-moottorit ja vaihdelaatikot sekä jousitusosia hänen nimikkomerkkinsä uuteen urheiluautoon.

Kun se seuraavana vuonna esiteltiin Lontoon autonäyttelyssä, ihastui Austinin johto luomukseen niin, että halusi sen nimeksi alkuperäissuunnitelmasta poiketen Austin-Healey.

Austinin vahvempi rooli projektissa merkitsi myös huomattavasti suurempaa tuotantovolyymiä kuin mihin Healey omin resurssein pystyi. Autot koottiinkin Austinin Longbridgen tehtaalla ja jo kolmen ensimmäisen vuoden aikana niitä valmistui 10 000.

Kuva: CvB.

Austin-Healey 100:n rakenne oli tukeva: kori oli hitsattu kiinni runkoon ja viritetyn moottorin kuormittama taka-akseli oli jykevä, mutta sorateillä menoa hillitsi matala maavara.

Alkuperäinen 2,7-litrainen nelonen vaihtui 1956 iskutilavuudeltaan vastaavaan 6-sylinteriseen moottoriin ja auton mallitunnus muotoon 100-6.

Katso tästä muita Päivän urheiluautoja.

Kone terästyi 1959 3-litraiseksi ja tällä Austin-Healey 3000:lla Rauno Aaltonen voitti legendaarisen Spa-Sofia-Liege-maratonrallin 1964. Turun kaduillakin hänet nähtiin usein omassa käytössään olleella 3000:lla.

Kuva: CvB.

Kuvan yksilö kuului Tekniikan Maailman koeajaja Jussi Juurikkalalle. Auto oli esillä viime vuoden Classic Motorshow -tapahtumassa. Kuvan auton omistaa Juha Juurikkala.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here