Päivän museoauto: Tämä auto oli niin suosittu, että sen myynti piti kieltää!

10.8.2017 22.45

Toyota Timangi eli virallisesti Toyota 1000 Pickup oli pieni avolavapaku, jota markkinoitiin alusta alkaen nuorekkaasti ja lempinimeä käyttäen.

Kohderyhmää eli nuoria kutsuttiin kesällä 1976 Helsingin Jäähalliin ”Timangi Show” -viihdetapahtumaan. Noin 13 000 henkilön katsomo täyttyi – kaikki eivät edes mahtuneet sisään.

Kuva: CvB.

Timangi otettiin hyvin vastaan. Autoverotonta Suomen halvinta autoa tarjottiin avoimesti moottoripyörän vastineeksi: Prätkäkansan sadevaate, halvempi kuin iso moottoripyörä. Myös jenkkihenkinen ”stars-andstripes” -maalaus oli tarjolla erikoisversioon.

Timangi oli Toyota 1000 Publican avolavaversio, mutta henkilöauton korvikkeeksi siitä ei ollut.

Jousitus oli kova, kahden hengen ohjaamo oli ahdas, ja se oli meluisa. Paheksuntaa herätti myös 130 km/h huippunopeuden mainostaminen, sillä pakettiauton suurin sallittu nopeus oli 80 km/h.

Kuva: CvB.

Nuoriso ei kuitenkaan piitannut epämukavuuksista.

Arkadianmäellä nuorten ostoryntäystä ei pidetty sopivana. Villitys piti saada kuriin. Eduskunta sääti kiireellä asetusmuutoksen, jolla autoverovapautta edellyttävä avolavan minimipituus määrättiin 185 sentiksi.

Se aiheutti monen avolavan kohdalla pidennystöitä. Timangin se poisti markkinoilta tyystin, mutta syksyyn 1977 mennessä sitä myytiin kuitenkin yli 2 000 autoa.

Kuva: CvB.

 

Toyota Timangi maksoi Suomessa vuonna 1976 12 850 markkaa. Vertailun vuoksi Suomen halvin henkilöauto 1976 Fiat 126 maksoi 12 960 markkaa. (AutoWiki)

Auto on kuvattu tämän vuoden Classic Motorshow -tapahtumassa.

Kuvan Toyota Timangin omistaa Marko Karvinen.

Tekstin lähde: Näyttelyn esittely

1 KOMMENTTI

  1. Alun perin pykäliin kirjattiin lavan minimipituudeksi 200 cm, mutta koska avolava Moskvits olisi myös muuttunut laittomaksi, säädettiin lavan pituudeksi sen 185 cm. Liikenneministerinä taisi tuolloin olla kommunistien ajokortiton Veikko Saarto.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän