Päivän linja-auto: Dodge T-98 sekajuna 1939

Oheinen linja-auto on vuodelta 1939 oleva Dodge T-98, jota kutsuttiin käyttötavan mukaan sekajunaksi.

Seka-auto tai sekajuna tarkoittaa linja-auton ja kuorma-auton yhdistelmää, jossa on linja-auton matkustamoa pienempi matkustajatila sekä perässä tavaroiden kuljettamiseen tarkoitettu lava.

Kuva: CvB.

Seka-autot rakennettiin kuorma-auton alustoille. Niitä oli Suomessa käytössä 1920-luvusta 1940-luvulle.

Kuvan auto oli aluksi kuorma-auto. Tampereen kaupungin polttoainetoimisto sai auton lahjoituksena Ruotsista.

Auton käyttötarkoitus ja ulkoasu ovat muuttuneet useasti. Mobilian perustaja Olavi Sallinen osti auton Tampereen kaupungilta vuonna 1981. Auto rakennettiin seka-autoksi, muutostyöt valmistuivat vuonna 1985.

Kuva: CvB.

Katso tästä muut Päivän linja-autot.

Kuvan autoon on asennettu Otso-puukaasutin, mallia C-32 vuodelta 1939. Laitteen nettopaino ilman polttoainetta on noin 250 kiloa. Polttoaineen kuiva paino on noin 85 kiloa. Säiliön sisältö on 2,6 hl.

Yksi täyttö ilmakuivaa koivua tai haapaa riitti 80-90 kilometrin ajoon.

Auto ajoi reittiä KivennapaKoivisto.

Kuva: CvB.

Dodge T-98

  • Vuosimalli: 1939
  • Teho: 85 hv
  • Moottori: 6-syl. / 3,950 l
  • Käyttövoima: Puukaasu/bensiini
  • Valmistusmaa: Yhdysvallat
  • Omistaja: Mobilia

Auto on kuvattu Mobilian Tankit täyteen -näyttelyssä.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän