Oheinen linja-auto on vuodelta 1939 oleva Dodge T-98, jota kutsuttiin käyttötavan mukaan sekajunaksi.
Seka-auto tai sekajuna tarkoittaa linja-auton ja kuorma-auton yhdistelmää, jossa on linja-auton matkustamoa pienempi matkustajatila sekä perässä tavaroiden kuljettamiseen tarkoitettu lava.
Seka-autot rakennettiin kuorma-auton alustoille. Niitä oli Suomessa käytössä 1920-luvusta 1940-luvulle.
Kuvan auto oli aluksi kuorma-auto. Tampereen kaupungin polttoainetoimisto sai auton lahjoituksena Ruotsista.
Auton käyttötarkoitus ja ulkoasu ovat muuttuneet useasti. Mobilian perustaja Olavi Sallinen osti auton Tampereen kaupungilta vuonna 1981. Auto rakennettiin seka-autoksi, muutostyöt valmistuivat vuonna 1985.
Katso tästä muut Päivän linja-autot.
Kuvan autoon on asennettu Otso-puukaasutin, mallia C-32 vuodelta 1939. Laitteen nettopaino ilman polttoainetta on noin 250 kiloa. Polttoaineen kuiva paino on noin 85 kiloa. Säiliön sisältö on 2,6 hl.
Yksi täyttö ilmakuivaa koivua tai haapaa riitti 80-90 kilometrin ajoon.
Auto ajoi reittiä Kivennapa – Koivisto.
Dodge T-98
- Vuosimalli: 1939
- Teho: 85 hv
- Moottori: 6-syl. / 3,950 l
- Käyttövoima: Puukaasu/bensiini
- Valmistusmaa: Yhdysvallat
- Omistaja: Mobilia
Auto on kuvattu Mobilian Tankit täyteen -näyttelyssä.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti.