Nissan esittelee Geneven autonäyttelyssä täysin sähköisen crossover-konseptin

7.3.2018 00.40

Nissan IMx Kuro antaa viitteitä siitä, mitä yhtiön Nissan Intelligent Mobility -visiolta on lupa odottaa tulevaisuudessa.

Visio ohjaa Nissanin päätöksiä sen suhteen, mistä autot saavat käyttövoimansa, kuinka niillä ajetaan ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa.

Nissan IMx Kuro ‑konseptiin on uutuutena integroitu Nissanin Brain-to-Vehicle (B2V) ‑teknologia. 

B2V-teknologia avustaa auton itseohjautuvien järjestelmien toimintaa ja manuaalista ohjausta tulkitsemalla kuljettajan aivoista peräisin olevia signaaleja.

Nissan IMx Kuro:n teknologiavarustelun ytimessä on Nissanin Propilot-järjestelmän tulevaisuuden versio, joka mahdollistaa täysin itseohjautuvan ajamisen. Propilot-ajotilan ollessa valittuna järjestelmä vetää ohjauspyörän kojelaudan sisään ja kallistaa kaikki istuimet.

Kun manuaalinen ajotila otetaan käyttöön, ohjauspyörä ja istuimet palautuvat alkuperäisiin asentoihin ja auton hallinta siirtyy saumattomasti takaisin kuljettajalle.

Nissanin kehittämä B2V-teknologia pohjautuu tutkimuksiin, joissa on selvitetty aivojen luontaisen koodausmenetelmän hyödyntämistä kuljettajan toimien ja vireystilan muutoksien ennakoinnissa.

Ennakointi: Teknologia tarkkailee merkkejä siitä, että kuljettajan aivot valmistautuvat johonkin liikkeeseen, kuten ohjauspyörän kääntämiseen tai kaasupolkimen painamiseen. Tässä tapauksessa avustavat järjestelmät voivat käynnistää liikkeen etuajassa, mikä nopeuttaa kuljettajan reagointia äkillisissä tilanteissa.

Havainnointi: Itseohjautuvan ajon aikana tekoäly voi muuttaa ajoasetuksia tai ajotyyliä, mikäli se havaitsee merkkejä kuljettajan vireystilan muutoksesta.

Ajon aikana kuljettaja pitää päässään aivoaaltojen aktiivisuutta mittaavaa laitetta, auton itseohjautuvat järjestelmät analysoivat laitteen keräämiä tietoja.

Kuljettajan aikeita ennakoimalla avustavat järjestelmät voivat aloittaa esimerkiksi ohjausliikkeen tai jarrutuksen 0,2–0,5 sekuntia kuljettajaa nopeammin – ja toimia silti miltei huomaamattomasti taustalla.

Uusi sähköautoalusta

Nissan IMx Kuro -konseptiauto perustuu Nissanin uuteen sähköautoalustaan. Lattia on täysin tasainen, mikä tuo lisätilaa matkustamoon.

Konseptin kaksi sähkömoottoria on sijoitettu eteen ja taakse, joten auto on nelivetoinen. Yhdessä moottorit tuottavat tehoa 320 kilowattia ja vääntöä 700 newtonmetriä.

Ne saavat käyttövoimansa suurikapasiteettisesta akusta, joka on suunniteltu kokonaan uudelleen energiatiheyden optimoimiseksi. Uusi akku takaa yli 600 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.

Integrointi yhteiskunnan infrastruktuuriin

Nissan IMx Kuro integroituu osaksi yhteiskunnan infrastruktuuria saumattomasti. Kun auto on kuljettanut omistajansa vaikkapa lentokentälle, se voi pysäköidä itsensä paikkaan, jossa sen on mahdollista kytkeytyä paikalliseen sähköverkkoon. Sitten se voi toimia pienimuotoisena voimalaitoksena, joka palauttaa energiaa verkkoon.

Kun omistaja palaa matkaltaan, Nissan IMx Kuro noutaa hänet kentältä. Koko prosessi sujuu saumattomasti ja taloudellisesti entistä suuremman akkukapasiteetin ja autoon integroidun yhteysteknologian, kuten Seamless Autonomous Mobility ‑teknologian, ansiosta.

Uusi muotoilufilosofia itseohjautuvien autojen aikakaudelle

Autojen muotoilussa on tähän asti tehty selkeä ero ulkomuotoilun ja sisätilojen välillä. Autoista on haluttu perinteisesti antaa turvallinen ja luja vaikutelma ulkoa katsottuna, kun taas sisätilojen suunnittelussa on panostettu ympäristöön, joka parantaa kuljettajan keskittymistä ajamiseen.

Tämä sinänsä tarkoituksenmukainen jako tulee todennäköisesti muuttumaan itseohjautuvien autojen myötä. Siksi Nissanin muotoilijat halusivat antaa IMx:n matkustamolle täysin uudenlaisen muodon, jossa avaruus ja avoimuus kohtaisivat yksityisyyden tunnun. Tätä varten he pyrkivät liittämään auton sisätilat ja ulkopuolen muotoilullisesti toisiinsa.

Muotoilijat halusivat antaa vaikutelman sähköauton keskeisistä ominaisuuksista, joissa hiljaisuus, pehmeys ja valoisuus yhdistyvät voimaan ja dynamiikkaan.
 
Sähköauton luonnetta korostava ulkomuoto

IMx-konsepti sai ensiesittelynsä Tokion autonäyttelyssä viime vuonna. Nissanin muotoilutiimi on sittemmin tehnyt autoon pieniä, mutta sitäkin merkittävämpiä muutoksia, joiden vuoksi konseptin nimeen on nyt lisätty Kuro-määrite.

Tiimi pelkisti etusäleikköä entistä vankemman vaikutelman luomiseksi. Koriväri muutettiin helmenvalkeasta syvän savunharmaaksi, ja vanteet ja sisäverhoilu saivat mustan viimeistelyn.

Kuin japanilainen talo

IMx Kuro -konseptiauton matkustamon suunnittelussa on tavoiteltu samaa tilan ja avoimuuden tuntua kuin perinteisessä japanilaisessa talossa.

Oled-panoraamamittariston taustalla näkyy kuva auton ympäristöstä. Mittariston alla on erillinen, puun pintakuviota jäljittelevällä kehyksellä varustettu näyttö, joka laajenee ovien sisäpaneeleihin. Japanilaisen shoji-paperiverhon tavoin näyttö antaa matkustajille aavistuksen ympäröivästä ulkomaailmasta.

Autossa hyödynnettyjen tekoälyratkaisujen ansiosta kuljettaja voi hallita mittariston toimintoja silmien liikkeillä ja eleillä.

Tämä intuitiivinen käyttöliittymä vähentää Nissanin mukaan fyysisten hallintalaitt

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here