Näitä katukäyttöön tarkoitettuja "F1-autoja" valmistetaan vain 275 kappaletta

13.9.2017 10.20

Mercedes-AMG Project One on urheiluautoprojekti, jossa on sovitettu tieliikenteeseen hybridikokonaisuus, jossa on oikea Formula-1 moottori ja neljä sähkömoottoria.

Auto on hyperauto, joka kykenee nelivetonsa ansiosta tarjoamaan lähes saman suorituskyvyn kuin Formula-1 auto.

Auton bensiinimoottorina on Formula 1 – pohjainen 1,5-litrainen V6. Suurin ero autourheilun kuninkuusluokassa käytettyyn voimanlähteeseen on moottorin suurimman kierrosluvun rajoittaminen 11 000 kierrokseen minuutissa F1 -autossa sallitun 15 000 rpm/min sijasta.

Bensiinimoottorin rinnalla ajokokemuksen viimeistelevät neljä sähkömoottoria.

Kaksi sähkömoottoria huolehtii voiman välittämisestä etupyörille, joten Formula 1-autosta poiketen auto on nelivetoinen.

Kolmas sähkömoottori on yhteydessä pakokaasuahtimen kompressori- ja turbiinisiipipyörien akseliin pitäen turboahtimen pyörimässä jopa 100 000 rpm/ min nopeudella, vaikka kuljettaja on nostanut jalan kaasulta.

Tällä rakenteella eliminoidaan turboviive kaikissa tilanteissa.

Neljäs sähkömoottori on yhteydessä kampiakseliin ja tuottaa parhaimmillaan 120 kW (163 hv) lisätehon. 

Tehoa enemmän kuin Formula 1 –autossa: yhteisteho yli 1000 hevosvoimaa.

Huolimatta massiivisesta voimastaan Mercedes-AMG Project One on myös ladattava hybridi, joka kykenee liikkumaan päästöttömästi 25 km pelkän sähkön voimin.

Alle kuusi sekuntia 0 – 200 km/h

Auto tarjoaa lähes Formula 1 –tason suorituskyvyn.

Race Start-lähtöjärjestelmää käytettäessä kiihdytys 0 – 200 km/h vie alle kuusi sekuntia ja huippunopeus on yli 350 km/h.

Esikuvastaan poiketen poikkeuksellisesta suorituskyvystä voi kuljettajan rinnalla nauttia myös matkustaja.

Autoa valmistetaan vain 275 kappaletta ja ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille 2019.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here