Vaihtoautoketju Kamuxin alkuvuonna lanseeraama ”Leidit liikkeessä” -harjoitteluohjelma pyrkii lisäämään autoalan monimuotoisuutta Suomessa. Harjoitteluohjelma tarjoaa naisille mahdollisuuden kehittyä automyynnin asiantuntijoiksi ja avaa ovia uralle, joka on perinteisesti mielletty miesvaltaiseksi.
”Saimme jopa 167 hakemusta”, Kamux Suomen henkilöstöpäällikkö Pilvi Forsblom kertoo.
”Kiinnostus ohjelmaa kohtaan kertoo alan vetovoimasta sekä siitä, että tarve tällaiselle ohjelmalle on ollut olemassa. Monet ohjelmaan hakeneista kertoivat, että autoala on kiinnostanut heitä jo pitkään, mutta heiltä on aiemmin puuttunut varmuus ja uskallus hakea alalle.”
Maaliskuussa alkava kuuden kuukauden mittainen harjoitteluohjelma yhdistää käytännön oppimisen, myyntikoulutuksen ja mentoroinnin.
Ensimmäiseksi ohjelmaan valitut henkilöt aloittavat vaiheittaisen perehdytyksen. Perehtymisosiossa harjoittelijat tutustuvat Kamuxiin yrityksenä, myynnin perusteisiin sekä työssä käytettäviin järjestelmiin. Lisäksi heidät perehdytään turvallisuusasioihin, tietosuojaan ja työsuhteeseen liittyviin käytäntöihin.
Syventymisosiossa harjoittelijat keskittyvät myyntitekniikoihin, lisäpalveluiden myyntiin ja asiakaskohtaamisiin.
Käytännön oppiminen tapahtuu vaiheittain kokeneen ja osaavan tiimin tuella. Koulutusosiossa käsitellään mm. myynnin psykologiaa, neuvottelutaitoja, asiakaskohtaamisia sekä ajan- ja stressinhallintaa.
Osana tätä koulutusta osallistujat tekevät myös persoonallisuusarvioinnin, jonka avulla heidän on mahdollista tunnistaa ja kehittää omia vahvuuksiaan myyjänä.
Osana valintaprosessia Kamux järjestää kaksi Meet & Greet -tilaisuutta, joissa hakijat pääsevät tutustumaan Kamuxiin yrityksenä, tehtävänkuvaan sekä mahdollisiin tuleviin esihenkilöihin ja mentoreihin.
Näissä tilaisuuksissa hakijat tapaavat ohjelman mentorit ja kauppiaat, joiden myymälöihin he mahdollisesti työllistyvät. Samalla tutuiksi tulevat Kamuxin arvot, yrityskulttuuri ja uramahdollisuudet.
Monimuotoisuus vahvistaa asiakaskokemusta
Henkilöstöpäällikkö Pilvi Forsblomin mukaan Kamux haluaa vastata monimuotoisuuden lisäämisellä yhä paremmin asiakkaiden tarpeisiin.
“Naiset asiakkaana toivovat usein naispuolista myyjää, mutta autokaupoilla tämä ei ole ollut aina mahdollista. Haluamme varmistaa, että jokainen asiakas saa yhdenvertaista, asiantuntevaa ja ystävällistä palvelua, oli myyjä kuka tahansa. Tämän harjoitteluohjelman avulla voimme kouluttaa uusia osaajia ja vahvistaa työyhteisöjemme monimuotoisuutta,” Forsblom toteaa.
Kamux haluaa myös hälventää ennakkoluuloja siitä, että automyynti olisi vain teknistä osaamista vaativa ala. Hyvältä automyyjältä edellytetään ennen kaikkea kykyä kuunnella asiakkaan tarpeita, halua ratkaista ongelmia ja motivaatiota kehittyä työssä.
“Automyyjän ei tarvitse olla tekninen asiantuntija. Tärkeintä on oppimisen halu ja kyky kohdata asiakkaat aidosti. Myyntityö on vuorovaikutusta ja yhteistyötä, ja siihen liittyvät taidot ovat opeteltavissa,” Forsblom summaa.