Mika Häkkinen analysoi kolumnissaan Venäjän osakilpailua, jossa ykköskorokkeelle nousi Valtteri Bottas. Hamilton sortui harvinaisiin virheisiin ensin aika-ajoissa ja sitten matkalla lähtöruudukkoon. Jälkimmäisistä harjoituslähdöistä hänelle annettiin 10 sekunnin aikarangaistus kisassa.
Bottaksen kauden toinen voitto Venäjän osakilpailussa oli erittäin ansaittu. Olikin oikein huomauttaa, että voittaminen on paras vastaus hänen arvostelijoilleen. Voittaminen tuolla tasolla ei koskaan ole helppoa, mutta Valtterilla on jo yhdeksän voittoa. Vaikka hänellä on sarjan nopein auto, hänellä on kuitenkin vastassaan tämän hetken ylivoimaisin kuski.
Valtteri on todella nopea Sotšin radalla, jolla ajamisesta hän selvästi nauttii. Venäjän osakilpailu on nyt ollut kalenterissa seitsemän vuotta, ja Valtteri on ollut neljän parhaan joukossa kuudesti ja palkintokorokkeella viidesti. Se on vaikuttava suoritus, ja tämä viimeisin voitto oli tärkeä.
Kolmas lähtöruutu osoittautui hyväksi lähtöpaikaksi
Valtteri oli aika-ajojen kolmas, mutta hän huomautti, että pääsisi starttaamaan kisaan keskikovilla renkailla, jotka olivat parempi vaihtoehto kuin paalulla olleen Hamiltonin pehmeät renkaat.
Sotšin ensimmäiseen todelliseen mutkaan, mutkaan kaksi, on todella pitkä matka. Siksi toinen tai kolmas lähtöruutu on oikeastaan parempi, koska silloin pääsee hyvin edellä ajavan imuun. Hyvä lähtö olikin Valtterille äärimmäisen tärkeä, jotta imusta pääsisi hyötymään. Valtteri onnistui siinä täydellisesti. Hän ohitti Max Verstappenin ja haastoi jopa tallikaverinsa Lewisin.
Maxin lähtö ei ollut yhtä hyvä, ja hän joutui Renault’n Daniel Ricciardon ohittamaksi. Renault onkin viime aikoina alkanut ottaa hyviä edistysaskelia. Vaikka Max saikin sijansa takaisin, oli hauska katsella Danielin ajoa ja hänen vahvoja ohitusliikkeitään.
Daniel oli lopulta viides. Hänen panoksensa on auttanut Renault’ta kehittymään tallin valmistautuessa Fernando Alonson paluuseen ensi kaudella. Daniel oli nyt neljättä kertaa peräkkäin kuuden parhaan joukossa. Odotan innolla ensi vuotta, jolloin näemme hänet Mercedeksen moottoreihin vaihtavalla McLarenilla.
Hamilton ja Mercedes sortuivat harvinaisiin virheisiin
Hamilton sai kymmenen sekunnin aikarangaistuksen harjoituslähdöistään matkalla kohti lähtöruudukkoa. Virhe oli epätavallinen sekä kuskille että tallille. Yleensä he ovat erittäin huolellisia sääntöjen ja toimintatapojen suhteen.
Kuljettajien on vaikea pitää kaikki säännöt muistissaan. Siksi ennen kisaa pidettävät briiffaukset ovat niin tärkeitä. Niissä talli ja insinöörit saavat tilaisuuden muistuttaa, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Etenkin kun tietyillä radoilla saattaa olla erilaisia sääntöjä. Lewis tarkisti insinööriltään, saisiko hän tehdä harjoituslähtöjä, mutta valitettavasti hän päätti harjoitella väärässä paikassa.
Kaiken kukkuraksi aika-ajojen epätavallisen tilanteen takia Lewis joutui lähtemään paalupaikalta huonommin kisaan sopivilla pehmeillä renkailla. Lewis ylitti ratarajat aika-ajojen toisessa osiossa, ja Sebastian Vettelin aiheuttaman punaisen lipun takia Lewisin piti ajaa toinen vetonsa pehmeillä renkailla.
Yksityiskohdat erottavat voiton häviöstä
Viikonlopun aikana mestaruussarjan johtajaa kohtasi monta pientä ongelmaa, jotka yhdessä veivät häneltä mahdollisuuden voittoon. Olen itse kokenut saman monesti. Pikkuseikoilla on merkitystä. Siksi on niin tärkeää keskittyä yksityiskohtiin. Se erottaa aina voiton häviöstä
Katso tästä muita Mika Häkkinen -juttuja.
Heinäkuussa ennustin, että lyhyt mutta intensiivinen F1-kausi saisi kuskit puristamaan kovempaa kuin koskaan, mikä joskus johtaa virheisiin. Mugellossa nähtiin paljon draamaa, ja myös Sotšin ensimmäinen kierros oli tapahtumien täyteinen. Sekä Carlos Sainzin että Lance Strollin kisa päättyi betoniseiniin.
Kärkitaistelu on Mercedes-kuskien ja Maxin välinen, mutta keskikastissa tilanne on tiukempi. Vain seitsemän pistettä erottaa McLarenin, Racing Pointin ja Renault’n valmistajien sarjassa. Jokainen piste on tärkeä. Kuljettajien on annettava kaikkensa mutta myös tuotava auto maaliin. Niin omituista kuin se onkin, Ferrari ei ole tässä taistelussa mukana. Se on valmistajien kuudentena, 25 pistettä Renault’n takana.
Hamilton jatkaa Schumacherin ennätyksen jahtaamista
Seuraava kilpailu ajetaan Saksan Nürburgringillä. Minulla on radasta hyviä muistoja. Voitin siellä Luxemburgin osakilpailun vuonna 1998. Valtteri haluaa taas voittaa, ja Lewis tähtää voittoon numero 91, joka nostaa hänet tasoihin Michael Schumacherin kanssa.
Nürburgring oli muuten kilpakumppanilleni mieluinen paikka. Michaelin viimeisenä Ferrari-vuotena 2006 hän voitti siellä Euroopan osakilpailun valtavan yleisön kannustaessa häntä. Järjestäjät saattavat päästää 20 000 fania katsomaan kilpailua, riippuen alueen koronatilanteesta. He saavat jännittää, pystyykö Lewis nousemaan Michaelin rinnalle 14 vuotta tämän huiman ennätyksen jälkeen. Valtteri ja Max tekevät parhaansa estääkseen sen.
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.