Mercedes-Benzillä erillinen yhtiö huolehtii klassikkoautoista

Mercedes-Benzillä on auton keksijänä erityinen vastuu autoiluun ja liikkumiseen liittyvän perinteen, tietotaidon, osaamisen ja ikonisten klassikkoautomallien säilyttämisestä tuleville sukupolville. Tästä tehtävästä vastaa Mercedes-Benz Heritage GmbH -yhtiö.

Se perustettiin keväällä 2023, kun kaikki Mercedes-Benz Classic -nimen alla toteutettavat toiminnot ja tapahtumat sulautettiin yhteen. Suuren yleisön suuntaan yhtiö toimii edelleen Mercedes-Benz Classic -nimellä.

Yhtiö vastaa Stuttgartin Mercedes-Benz-museon toiminnasta. Vuonna 2006 avatussa museossa on vieraillut yli 12 miljoonaa kävijää, joista viime vuonna 800 000. Yhtiöllä on myös kaksi Mercedes-Benz Classic Centeria; toinen Stuttgartin naapurissa Fellbachissa, toinen Kalifornian Long Beachissa. Keskukset vastaavat ajoneuvojen kunnostuksista, korjauksista ja entisöinnistä mahdollisimman tarkasti alkuperäismallien mukaisesti.

Yhtiön vastuulla on lisäksi Mercedes-Benzin klassikkomallien autokokoelma, johon kuuluu yli 1100 ajoneuvoa. Niistä 160 on sijoitettu Mercedes-Benz-museoon Stuttgartiin. Yhtiö vastaa myös alkuperäisvaraosien tuotannosta ja saannista kaikkein vanhimpiinkin Mercedes-malleihin.

Mercedes-Benz W113 Pagoda valmistettu vuosina 1963-1971. Kuva: Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz Classic huolehtii lisäksi yhteydenpidosta noin 80 Mercedes-Benz-merkkikerhoon ympäri maailmaa. Näissä kerhoissa on yhteensä noin 100 000 jäsentä. Suomen Mercedes-Benz Klubi on jäsenmäärältään maamme suurin merkkikerho.

”Mercedes-Benz on maailman vanhin edustusautojen valmistaja, ja tältä perustalta katsomme myös tulevaisuuteen. Gottlieb Daimlerin motto 1800-luvulla kuului ´paras tai ei mitään´. Se kuvaa myös Mercedes-Benz Classicin työtä ja asennetta tänään”, Mercedes-Benz Heritage -yhtiön johtaja Marcus Breitschwerdt kuvaa.

Mercedes-Benz Classic Center tarjoaa täyden huolenpidon arvokkaille klassikkomalleille

Mercedes-Benz haluaa luoda mittapuun ja standardit arvoautojen kunnostamiseen ja ylläpitoon itse. Tätä tehtävää hoitaa yhtiön kaksi Classic Centeria, joista toinen sijaitsee Saksan Fellbachissa.

Keskus työllistää peräti 59 päätoimista mekaanikkoa ja entisöijää, joiden työtä ja palveluja yhtiö vuokraa myös ulkopuolisille. Nimekkäitä asiakkaita ovat olleet esimerkiksi Marokon kuningas ja Brunein sulttaani.

Fellbachissa työskennellessään nämä ammattilaiset kunnostavat ja huoltavat sekä yhtiön omia että yksityisten asiakkaiden omistamia museo- ja käyttöautoja. Autoja kunnostetaan myös myyntiin, jota varten keskuksella on oma julkinen esittelyhalli. Varsinaisiin korjaamotiloihin ulkopuolisilla kävijöillä ei ole pääsyä.

Fellbachin keskuksen korjaamokapasiteetti laajeni merkittävästi helmikuussa 2024 toteutuneella yrityskaupalla entisen Kienle Automobiltechnic -yhtiön kanssa. Kaupassa siirtyi huomattava määrä osaamista, henkilöstä ja varaosia. Näin se paransi Classic Centerin mahdollisuuksia kaiken ikäisten Mercedes-Benz-klassikkomallien korjauksiin, entisöinteihin ja huoltotoimintaan.

Entisöinnissä kukin autoyksilö pyritään palauttamaan alkuperäiseen kuntoonsa parhaalla mahdollisella tavalla. Autoissa säilytetään niin paljon alkuperäisistä osista, rakenteista ja komponenteista kuin se on auton käytön ja turvallisuuden kannalta mahdollista. Jos se ei onnistu, käytetään alkuperäisiä varaosia tai moderneja materiaaleja ja tekniikoita. Keskuksessa onnistuvat saman katon alla jopa vaativat verhoilu- ja metallityöt.

Tällä tavoin kunnostettuja ikonisia Mercedes-Benzejä tarjotaan myös myyntiin. Viimeksi helmikuussa Pariisin Rétromobile-messuilla myytiin täysin tehdaskunnostettu Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198) vuodelta 1957 uudelle omistajalle.

Vuoden 1924 Targa Florioon osallistunut kilpa-auto. Kuva: Mercedes-Benz.

Classic Center tekee myös huoltoja ja kuntotarkastuksia esimerkiksi Mille Miglia -ajotapahtumaan osallistuville arvokkaille tähtimerkin harrasteautoille. Tämän vuoden erityinen kunnostusprojekti vuoden 1924 Targa Florio -urheiluauto, jolla kilpaili saksalainen Christian Lautenschlager. Auton runko entisöidään alkuperäisiin mittoihinsa, mutta käytön jäljet säilyttäen. Ulkoväri palautetaan alkuperäiseksi. ja auto maalataan käsin kuten sata vuotta sitten.

Mercedes-Benz Classicin käyttämät aidot varaosat on valmistettu alkuperäisten piirustusten mukaan nykyaikaisista materiaaleista. Osia on saatavana kaikkiin vanhoihin Benz-, Daimler-, Mercedes- ja Mercedes-Benz-merkkisiin ajoneuvoihin – alkaen maailman ensimmäisestä autosta eli Benz Patentwagenista vuodelta 1886, jonka replika-malleihin valmistetaan esimerkiksi polttoainejärjestelmän osia ja renkaita.

Alkuperäisiä Mercedes-standardit täyttäviä varaosia on tarjolla yhteensä yli 160 000 nimikettä yli 1500 valmistajalta 57 eri mallisarjaan. Osat toimitetaan jopa 24 tunnissa yli 170 eri maahan. Kun tietyn Mercedes-Benz-mallin sarjavalmistuksen loppumisesta on kulunut 15 vuotta, vastuu sen varaosatoimituksista siirtyy Mercedes-Benz Classicille. Tällä tavalla varaosaluetteloon lisätään joka vuosi 25000 uutta tuotetta ja nimikettä.

Väärennökset ovat vaarallisia ja niiden valmistamista sekä myyntiä torjutaan

Yhtiön oman varaosavalmistuksen päätarkoitus on turvata arvokkaiden ajoneuvojen säilyminen turvallisessa ja autenttisessa ajo- ja käyttökunnossa tuleville sukupolville.

Samalla yhtiö torjuu väärennettyjen varaosien pääsyä markkinoille. Väärennöksinä myydään eniten jarrulevyjä, pyöriä, rungon ja ohjauksen komponentteja sekä suodattimia. Väärennysosat ovat heikkolaatuisia ja joskus jopa hengenvaarallisia.

Autoalan väärennettyjen varaosien kauppa on kasvava ongelma. Vuonna 2022 osia takavarikoitiin yli 1,6 miljoonaa kappaletta noin 620 ratsiassa. Osien kaupallinen arvo olisi ollut noin 130 miljoonaa euroa.

Lue myös

Päivän automainos: Autoileva maailma tarvitsee esikuvia

Päivän museoauto: Mercedes-Benz 320 B Cabriolet 1939

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän