Mersukuskit ovat Suomen merkkiuskollisimpia autoilijoita — Audi-uskollisia verrattain vähän

Kuva: CvB

Mercedes-Benz, BMW ja Toyota ovat suomalaisia eniten sitouttavat automerkit, käy ilmi Kamuxin teettämästä Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksesta.

Mersulla ajavista peräti 15 prosenttia pitää itseään täysin merkkiuskollisena eikä kelpuuttaisi mitään muuta menopeliä alleen. Vastaava luku BMW:n omistajilla on 10 prosenttia – joskin melko merkkiuskollisia on lisäksi 44 prosenttia vastaajista. Kolmantena automerkkinä erottuu Toyota, jonka kuljettajista 8 prosenttia ei missään nimessä suostuisi vaihtamaan toiseen.

– Tutkimustulos tukee kyllä havaintojamme. Vaikka vahvasti merkkiuskollisia autoilijoita on, niin monella auton ostajalla on myös toinen mieluinen tai mahdollinen automerkki mielessä vähintäänkin hyvänä kakkosvaihtoehtona. Ihan ehdottomia brändiuskollisia auton ostajia on siis kuitenkin vähemmistö kaikista auton ostajista, Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki sanoo.

Kuinka merkkiuskollinen koet olevasti nykyiselle automerkillesi?

Audi-uskollisia verrattain vähän

Mielenkiintoinen tutkimustulos on myös Audi-vannoutuneiden vähäinen määrä. Vain 2 prosenttia Audin omistajista pitää merkkiä ainoana oikeana. Skodalla ja Fordilla on verrattain paljon melko sitoutunutta käyttäjäkuntaa, mutta hard core -fanit loistavat poissaolollaan.

Nissanilla ja Opelilla sen sijaan tuntuu olevan eniten töitä autoilijoiden sitouttamisessa: esimerkiksi Nissan-kuskeista yli kolmasosa kertoo, etteivät he ole lainkaan merkkiuskollisia ja voisivat vaihtaa merkkiä vailla tunnontuskia.

– Auto ostetaan käyttötarpeeseen. Tilaa tarvitseva autoilija esimerkiksi keskittyy eri merkkien farmarimalleihin ja vertailee niitä keskenään. Näppärää kakkosautoa hankkivat taas katsovat eri merkkien pienen kokoluokan vaihtoehtoja ja niiden ominaisuuksia. Nämä ovat ns. järkipäätöksiä, joissa valintakriteereinä ovat omat tai perheen elämäntilanne ja sen vaatimukset. Merkki ei ole niinkään ratkaiseva vaan auton ominaisuudet, varustelu ja hinta. Vaihtoehtoja punnitaan aidosti. Tällöin merkki voi myös joustavasti muuttua tuoreempaan autoon vaihdettaessa, Iiskonmäki valottaa.

Toyota omistetuin merkki

Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksen vastaajien keskuudessa omistetuin automerkki on Toyota (14 %), jota seuraavat Volkswagen (10 %), Ford (8 %) ja Volvo (7 %).

Mikä on käytössäsi olevan auton merkki?

Suomalaiset autokaupoilla -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–2.2.2020. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1009 vastaajaa, ja otanta on kansallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here